Tarihsel Gerçeklik ve Dram İlişkisi: Gerçek ya da Yapıntı Karakter Olarak Jeanne d’Arc

Tarih algısının 19. yüzyıl içindeki değişimi, tarihsel metinlerin yazınsal metinlerle olan etkileşiminin incelenmesinin öneminevurgu yapmıştır. Tarihsel dramın malzemesi, değişen tarihsel ve yazınsal metin algısıyla bağımsız bir hal almıştır. Tarihselbir figür olarak Jeanne d’Arc, Frederich Schiller, Bertolt Brecht, Bernard Shaw gibi oyun yazarları için dramatik malzemeyedönüşmüştür. Yapıntı Jeanne d’Arc, tarihsel gerçeklik ve dramatik karakter açısından farklı oyunlarda farklı biçimlerdeyorumlanmıştır.

-

The change in perception of history in 19th century has emphasized the importance of analysing the interaction between the historical and literary texts. The material of historical drama has come to a state of independence due to change in perpection of historical and literary texts. Jeanne d’Arc, as a historical figure, has become a dramatic material for play writers such as Frederich Schiller, Bertolt Brecht, Bernard Shaw. In different plays, Jeanne d’Arc, as a fiction character, has been interpreted differently in terms of historical reality and dramatic character

___

  • Bangerter, A. Lowell (1980). The Bourgeois Proletarian: A study of Anna Seghers, Bonne.
  • Barnes, Hazel Estella (1959). Humanistic Existentialism: The Literature of Possibility, University of Nebrasca Press.
  • Brecht, Bertolt (1986). Brecht On Theatre, Edited and translated by John Willet, London: Methuen. s: 10-15.
  • _____ (1999). “Mezbahaların Kutsal Johanna’sı”, Bertolt Brecht Bütün
  • Oyunları, Cilt 4, Çev: Yılmaz Onay, İstanbul: Mitos Boyut
  • Oyunları, Cilt 8, çev: Özdemir Nutku, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Ferlier, Sami (1982). George Bernard Shaw: Bir Sanatçı-Düşünür, Ankara: Dil Tarih-Coğrafya Fakültesi Basımevi.
  • Kesting, Marianne (1985). Tarihte ve Çağımızda Epik Tiyatro, çev: Yılmaz Onay, Birinci basım, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Leon, Denis (1923). La Vérite sur Jeanne d’Arc, Paris: Libraire Paul Leymarie.
  • Lukacs, György (2008). Tarihsel Roman, çev:İsmail Doğan, İstanbul: Epos Yayınları.
  • Meltzer, Françoise (2001). For Fear of The Fire: Joan of Arc and Limits of Subjectivity, University of Chicago Press.
  • Montrose, Louis (1989). “Professing the Renaissance: The Poetics and Polistics of Culture”, The New Historicism, ed. H.Aram Veeser, Newyork, London: Routledge. s: 15-36.
  • Michelet, Jules (1957). Joan of Arc, Michigan and Newyork:University of Michigan Press.
  • Nutku, Özdemir (1998). Dram Sanatı, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • _____ (2007). Bertolt Brecht ve Epik Tiyatro, Birinci basım, İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Nutku, Hülya (1987). Tarihsel Dram ve Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda Tarihsel Dram Modelleri, Ankara: Devlet Tiyatroları Yayınları, İç Eğitim Dizisi.
  • Oppermann, Serpil (2006). Postmodern Tarih Kuramı, Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Ortaylı, İlber (1978). “Tiyatroda Tarihi Oyunlar Üzerinde Siyasal bir Analiz Denemesi”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Tiyatro Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, 7: 217-232.
  • Seghers, Anna (1952). Jeanne d’Arc 1431 Rouen Duruşması, Çev: Aziz Çalışlar.
  • Senzig, Roger ve Marcel Gay (2007). L’affaire Jeanne d’Arc, Editions Florent Massot.
  • Schiller, Johann Christoph Friedrich von (1801) La Pucelle d’Orléans, Traduction par: J. Peyraube, Paris: Collection Etrangere.
  • Sullivan, Karen (1964). The Interrogation of Joan of Arc, London: University of Minnesota Press.
  • Sharpe, Lesley (1982). Schiller and The Historical Character, Newyork: Oxford University Press.
  • Shaw, Bernard; (1967). Ermiş Jeanne, Çev: Saffet Korkut, İkinci basım, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Şener, Sevda (2008). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Beşinci basım, Ankara: Dost Yayınları.
  • Wallace, Ian (1998). German Monitor, Anna Seghers in Perspective, Amsterdam: Rodopi Editions.
  • White, Hayden (1973). Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, Baltimore, London: The John Hopkins University Press.