Seramik Malzemenin Dili ve Kimliğin Taşıyıcısı Olarak Parmak İzi Dokusu

Seramik malzeme ile üretim süreci malzemeye doğrudan temas etmeyi içermektedir. Seramik çamuru, yapısı gereği her dokunuşa yanıt ve tepki verir, kendisine yapılan her müdahalenin izini taşır. Sanatçının dokunuşu el ile şekillendirme aşamasında, kaçınılmaz olarak çalışma yüzeyinde ortaya çıkar. Bu çalışmada malzeme ile kurulan bağın sanat üretimine kaynak edildiği bakış açısı benimsenerek, el ile şekillendirilmiş güncel seramik çalışmalarda üretime bağlı olarak ortaya çıkan parmak izi dokusu araştırılmaktadır. Üretim ve şekillendirme sürecinde oluşan parmak izine odaklanarak, şekillendirme aşamasından sonra eklenen izlerin kullanıldığı çalışmalar kapsam dışında bırakılmıştır. Bu araştırma, seramik yüzeydeki parmak izinin taşıdığı anlam, kavram ve işlevin ne olduğu sorusuna üretim, doku ve algılama penceresinden cevap aramaktadır. Parmak izinin, malzemeye ve onu şekillendirene ait bir kimlik işareti ya da oluşturduğu doku nedeniyle bir dekor öğesi olabileceği öngörüsü ile yola çıkılmış, ancak örnekler üzerinden yapılan değerlendirmede bundan çok daha farklı ifadeler taşıdığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca güncel çalışmalar incelendiğinde yakın tarihli sanatçı üretimlerinde ortak bir görsel dil yakalandığı da görülmektedir.

Fingerprint Texture as the Bearer of Identity and Language of Ceramic Material

Production process with ceramic material involves direct contact with the material. Ceramic clay responds and reacts to every touch due to its nature and carries traces of every intervention. In this process the touch of the artist would inevitably appear on the surface of the work at the stage of hand shaping. In this study, by adopting the point of view that the bond established with the material is the source of art production, the fingerprint texture that emerges due to production in hand-shaped contemporary ceramic works is researched. Focusing on the fingerprints that formed during the production and shaping processes, the works in which the traces are added after the shaping phase are excluded from the scope. The study seeks an answer to the question of what is the meaning, concept and function of the fingerprint on the ceramic surface from the perspective of production, texture and perception. It was assumed that the fingerprint could be an identity mark belonging to the material and its shaper, or a decor item due to the texture it creates, but in the evaluation made on the examples, it was concluded that it carries much different expressions than these above. In addition, when current works are examined, a common visual language in recent artist productions can be seen.

___

  • Anderson, B. L. (2011) Visual perception of materials and surfaces. Current Biology, Vol 21 No24
  • Arcasoy, A. Başkırkan, H. (2020). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Art 21 (t.y.) Interview: Gabriel Orozco Thinking with clay Erişim adresi: https://art21.org/read/gabriel-orozco-thinking-with-clay/
  • Artsy (t.y) Katie Stout Erişim adresi: https://www.artsy.net/artist/katie-stout
  • Bakewell, S. (2017) Reader serisi [Seramik]. Sanatçı Instagram Profili[@sambakewell (1 Ekim 2017) https://www.instagram.com/sambakewell/
  • Bambic, A (2015, 25 Ocak) Body and matter: Shiraga and Hoshino. Widewalls Magazine Erişim adresi: https://www.widewalls.ch/magazine/body-and-matter-shiraga-and-hoshino-2015
  • Bergman Tiest, W. M. (2010). Tactual perception of material properties. Vision Research 50
  • Central Cal Clay (t.y.) Matt Wedel Erişim adresi: http://www.centralcalclay.com/matt-wedel.html
  • Cfile (2015, 30 Kasım) Exhibition | Matt Wedel: “Peaceable Fruit” at L.A. Louver is Major Achievement CFile Capsule. Erişim adresi https://cfileonline.org/exhibitions-matt-wedel-peaceable-fruit-at-la-louver-is-major-achievement-contemporary-ceramic-art-cfile/
  • Cfile (2019, 10 Nisan) Exhibition | Garth Clark: new exhibition at L.A. Louver reinforces Matt Wedel’s Stature. CFile Capsule. Erişim adresi :https://cfileonline.org/exhibition-garth-clark-new-exhibition-at-l-a-louver-reinforces-matt-wedels-stature/
  • Frank Lloyd Gallery (t.y.) Satoru Hoshino. Erişim adresi: http://www.franklloyd.com/dynamic/artist_bio.asp?ArtistID=53
  • Fuchs, Schreier & Osslaer (2015). The handmade effect: what’s love got to do with it?. Journal of Marketing. Vol.79, 98-110
  • Groth, C. (2017). Making Sense Through Hands: Design and Craft Practice Analysed as Embodied Cognition. Helsinki: Aalto University.
  • Haft-Candell, J. (2018) Interlocking Combs ve (2019) Smoke Shift [Seramik] Erişim adresi :https://www.juliahaftcandell.com/thumbs
  • Hollomon-Cook, A.C. (t.y./n.d.).Sergi Görseli [Seramik] Fotoğraf: Connie Coady Matisse. L,nda Hoffmann (4 Kasım 2017) Erişim adresi :https://www.lindahoffman.com/blog/tag/Amanda+Hollomon-Cook
  • Hoshino, S. (t.y./n.d.). Atölyesinde çalışmakta olan sanatçı ve eseri [Seramik] Widewalls Erişim adresi :https://www.widewalls.ch/artists/satoru-hoshino
  • Hoshino, S. (2015) Appearance – Memory of Old Layer 3 [Seramik] Artcourt Gallery Erişim adresi :https://www.artcourtgallery.com/
  • Kemske, B. (2020). Touching the body: a ceramic possibility. Interpreting Ceramics, Issue 8 Erişim adresi: http://www.interpretingceramics.com/issue008/articles/22.htm 20.01.2020
  • Kın, R. E. (2007). Tasarımda doku kavramı ve işlevselliği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Koçak, Ş. (t.y./n.d.) Sanatçının kişisel bloğundan sergi görseli ve detay [Seramik] Erişim adresi :http://sirinkocakceramics.blogspot.com/2012/06/sirinkocakceramics.html
  • Kurşuncu, A. (2018). Seramik Eğitiminde Sınırlar ve Yaratıcılık. Journal of Arts. Cilt1, Sayı1:1-12
  • Lehmann, Ann-Sophie (2018), Taking fingerprints: the indexical affordances on artworks’ material surfaces, Spur Der Arbeit
  • Ludel, W. (2020, 7 Aralık) Multitasking is artist Katie Stout's key to studio bliss. Cultured Magazine Erişim adresi: https://www.culturedmag.com/multitasking-is-artist-katie-stouts-key-to-studio-bliss/
  • Margaryan, P. (2018, 4 Aralık) Aşı boyası: dünyanın ilk kırmızı boyası. Arkeofili Erişim adresi: https://arkeofili.com/asi-boyasi-dunyanin-ilk-kirmizi-boyasi/
  • Morris, T.(2018). New Wave Clay: Ceramic Design, Art and Architecture. Amsterdam: Frame Publishers.
  • Night Gallery (2020) Julia Haft-Candell: Interlocking Erişim adresi: https://www.nightgallery.ca/viewing-room/julia-haft-candell#tab:thumbnails
  • Orozco, G. (2002) Cazuelas (beginnings) ve (1991 ) My Hands are My Heart. [Seramik]. Marian Goodman Gallery, New York. Erişim adresi :https://www.kurimanzutto.com/artists/gabriel-orozco#tab:slideshow;slide:23
  • Özgündoğdu, A. F. (2014, 7 Aralık) Şirin Koçak’ın seramiklerine dair. Erişim adresi: http://sirinkocakceramics.blogspot.com/2014/12/sirin-kocak-solo-exhibition-kisisel.html
  • Polanyi, M. (2009). Tacit Dimention. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Raby, J. (2015). Material, memory, metaphor- convergences of significancein the ceramic vessel, (Yayınlanmamış doktora tezi). Brighton
  • Sennett, R. (2013). Zanaatkar. Çev. Melih Pekdemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stinson, Bone, Cayton (2018). Sanatın Temelleri: Teori ve Uygulama. Çev: Nur Balkır Kuru, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Stout, K. (t.y./n.d.) Sergi görüntüleri[seramik]. Sanatçı web sitesi Erişim adresi :http://www.katiestout.com/
  • Şirin Koçak Blog (2014) Solo sergi Erişim adresi: http://sirinkocakceramics.blogspot.com/2014/12/sirin-kocak-solo-exhibition-kisisel.html
  • Talley, A. (t.y.) Brooklyn’s Katie Stout turns trash into high design. An Interion magazine Erişim adresi: https://aninteriormag.com/katie-stout-mix-master/
  • Uğur, A. (2020). Sanatta ifade aracı olarak seramik malzeme, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul
  • Venus over Manhattan (2021, 27 Nisan) Architectural digest. Erişim adresi: https://www.venusovermanhattan.com/news/architectural-digest8
  • Victoria & Albert Museum (t.y.) Sam Bakewell: V&A Ceramic Artist Erişim adresi: https://www.vam.ac.uk/event/05OW225b/sam-bakewell-ceramics-resident-open-studios-2019
  • Wedel, M. (2015) Flower Tree [Seramik]. C File Online Erişim adresi :https://cfileonline.org/exhibitions-matt-wedel-peaceable-fruit-at-la-louver-is-major-achievement-contemporary-ceramic-art-cfile/matt-wedel-flower-tree-mw15-34-2015-ceramic-59-x-74-x-48-in-149-9-x-188-x-121-9-cm/
  • Wedel, M. (2018) Flower Tree [Seramik]. L.A. Louver Erişim adresi: https://www.lalouver.com/exhibition.cfm?tExhibition_id=1771
  • Whitney, K (2021, 2 Nisan) Without definitions: a conversation with Julia Haft-Candell. Sculpture Magazine. Erişim adresi: https://sculpturemagazine.art/without-definitions-a-conversation-with-julia-haft-candell/