Seramik Çaydanlık Formunun Kişisel Çalışmalar Üzerinden Değerlendirilmesi

Form olarak seramik çaydanlık, emzik, kulp, kapak ve gövdeden oluşan bir biçimdir. Adına çaydanlık denilen seramik kap,bir yönüyle çay içme geleneğine paralel bir işlevi yerine getirir; diğer yönüyle ise sanatsaldır ve işlev kaygısı olmadan,sanat için üretilmiş bir biçimdir. İşlevsel ilk seramik çaydanlıklar Çin’de üretilmiştir ve yaklaşık 16. yüzyıla kadar tarihlendirilmişlerdir.Çin’den dünyaya yayılmış olan bu kabın üretimi, hem Çin’de hem de çaydanlıkla tanışan ve üretmeyebaşlayan ülkelerde kesintisiz olarak devam etmiştir. Süreç içinde işlevsel ve plastik anlamdaki değeri sürekli yükselmişve yükselmeye devam etmektedir. Bu çalışmada, seramik çaydanlıkların kısa tarihçesine yer verilmiş ve kişisel uygulamalarüzerinden çaydanlıkların işlevsel ve sanatsal açıklamaları yapılmaya çalışılmıştır. Anahtar Sözcükler: Çaydanlık, Seramik, Yixing, Çaydanlıkların Tarihi, Çin Çaydanlıkları.
Anahtar Kelimeler:

-

-

Teapot as a form, consists of a spout, a handle, a lid and a body. In a way, the ceramic pot which is called teapot fulfills the function parallel to the tradition of drinking tea, and in another way it’s purely artistic, and it’s a plastic form created for the sake of art without any functional intentions. Functional teapots were produced in China for the first time and they can be dated back to circa 16th Century. The production of this vessel, spread around the world from China, constantly continued in China and in the countries met with teapots as well. Throughout this period, its functional and plastic values have been increased and are still increasing. In this paper, brief history of teapots is introduced and it is intended to investigate functional and artistic definitions of teapots based on individual works

___

  • Arcasoy, A. (1983). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Chappell, J. (1991). Clay And Glazes. New York: Warson-guptill Publications.
  • Clark, Cunha, G. (2001). The Artful Teapot. New York: Watson- guptili Publications.
  • Ferrin, L. (2000). Teapots Transformed. Madison: Guild Puplishing. Görsel Kaynaklar
  • Resim 1: Endüstriyel Üretim Çaydanlık. A. Cüneyt ER, 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 2: Renkli Çamur Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 3: Yandan Saplı Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 4: Porselen Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1240 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 5: Lüster Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2012. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 6: Raku Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1000 °C, 2009. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 7: Araba şeklinde Lüster Çaydanlıklar, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2013. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 8: Paketle Kaldır, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, düzenleme, 1160 °C, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 9: Çaydanlık Kafalı Porselen Heykelcik, A. Cüneyt ER, Serbest ve çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 10: Çaydanlık Kafalı Kadın Heykelcikler, A. Cüneyt ER, Serbest şekillendirme, 1000 °C, Raku pişirimi, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)