Farklı Ses Dosyası Formatlarının İşitsel Algısı

Günümüzde kaydedilmiş müziğin dinlenmesinde birçok farklı parametreler söz konusudur. Genel olarak iki temel tablo karşımızaçıkar. Bunlardan ilki ev, bar, club gibi kapalı mekanlar ve açık konser alanlarında ses sistemlerinden müzik dinlenmesidir. İkinci bölümdeise kulaklıklarla müzik dinleme pratiği yer alır. Her iki durum için de geçerli olan temel kriter, elbette müzik dinlenilen sessisteminin ya da kulaklığın kalitesidir. Günümüzde çok farklı kaliteye sahip ses sistemleri ve kulaklıklar tüketiciye sunulmuştur. Bupratikler içerisinde temel bir diğer belirleyici ise, ses sistemi ya da kulaklıktan bağımsız olarak playback ekipmanda bulunan audioörneğinin kalitesidir. İnternet ortamında birçok farklı kalitede örnek bulmak mümkündür. Bu noktadan hareketle, farklı audio örneklerinindinleyici tarafından nasıl algılandığı, daha açık bir ifadeyle, değişik formatlarda kaydedilmiş sinyaller arasındaki farkın dinleyicitarafından algılanıp algılanmadığı önemli bir araştırma konusudur. Bu metin, farklı audio örnekleriyle ilişkili öznel testler yaparak, buformatların dinleyici grupları tarafından ayırdedilip edilmediğini araştırmayı amaçlamaktadır. Deney kapsamında altı farklı uluslararasısanat müziği enstrumanı ve eseri için beş faklı audio formatı belirlenmiş, bunlardan üretilen yedi adet karşılaştırma çifti katılımcılaradinletilmiştir. Bu çerçevede kulak eğitimli katılımcıların audio kodek farklılıklarını hangi seviyede algıladıkları araştırılmıştır. Anahtar Sözcükler: Audio Formatları, Ses Kalitesi, Müzik Algısı.
Anahtar Kelimeler:

-

-

Nowadays, there are different parameters in listening recorded music. Generally, there are two basic scenarios. The first scenario is listening to music through some kind of sound system in closed spaces like homes, bars, clubs etc. and listening to concerts in open areas. The second scenario is listening to music through headphones. The basic criteria affecting both of these scenarios is the quality of the audio reproduction system or the headphone and there are lots of different systems with different qualities. There is one more parameter regardless of the quality of the audio system or the headphone, being the quality of the audio sample itself. There are various audio samples with different qualities in the internet. Taking this into perspective, the perception of different audio encoding formats and whether or not the differences between the formats are being perceived is an important research subject. This paper aims to find out if these differences are being perceived by listener groups, with subjective tests using various audio samples. For the comparison tests, seven pairs of audio samples have been prepared in five encoding formats, for six different classical music instruments. With these comparison tests, this study investigates in which level participants with ear training education can identify the differences between audio codec formats

___

  • Blauert, Jens ve Jecosch, Ute (2012). “A Layer Model of Sound Quality”, Journal of Audio Engineering Society (60-1/2): 4-12.
  • Kirk, R. E. (1956). “Learning, A Major Factor Influencing Preferences for High- Fidelity ReproducingSystems”, Journal of Acoustic Society of America (28-6): 1113-1116.
  • Soulodre, G. A.; Grusec, T.; Lavoie, M.;, Thibault, L. (1998). “Subjective Evaluation of
  • State-of-the-Art, 2-Channel Audio Kodeks,” Journal of Audio Engineering Society (46-3): 164-177.
  • Olive, Sean (2012). “Some New Evidence that Teenagers and College Students May
  • Prefer Accurate Sound Reproduction” 132. AES Convention, Budapest, s: 1-15. İnternet Kaynakları
  • Böhne, Hendrik; Gröger, René; Hammerschmidt, David; Helm, Robin; Hoga, David;
  • Kraus, Julian; Rösch, Jakob; Sussek, Christian (2011). “Subjective Audibility of MP3-Compression Artefacts in Practical Application“, Results of Praktikum Musikpsychologie, Proje Başkanı: Prof. Rolf Bader, Institute of Musichology, Hamburg University. http://saungauk.systmuwi.de/wp-content/uploads/2011/11/
  • TechnicalReport_MP3.pdf (07.10.2014)