Gezi Oyunları Bağlamında Sahnede Çağdaş Dil Arayışları

Kentli bir toplumsal hareket olarak sınıflandırılan Gezi Parkı eylemleri, kent hakkı tartışmaları çerçevesinde ortaya çıkmış,bu süreçte toplumsal ve siyasal taleplerin de eklemlendiği geniş tabanlı bir toplumsal ittifaka dönüşmüştür. Kısa süredebir fenomen haline gelen Gezi, toplumsal muhalefetten, sosyal yaşama, güncel siyasetten sanata kadar pek çok alanda eşigörülmemiş depremler yaratmıştır. Eylemlerin başından beri bir direniş aracına dönüşen sanatsal üretimler Gezi’ye özgünkimliğini kazandırırken tarihsel birer belge yerine geçerek Gezi’nin geleceğe taşınmasında rol oynamıştır. Bu çalışmadaGezi Parkı direnişinin tiyatro oyunlarına nasıl yansıdığını süreçte kaleme alınan oyunları inceleyerek tartıştık. Söz konusuoyunlarda çağının tanığı olan yazarların, yaşananları sanatın süzgecinden geçirerek çağdaş bir dil ve yeni bir estetik algıylageleceğe aktarma çabasında oldukları gözlenir.

The Search For A Contemporary Language On Stage In the Context of Gezi Plays

The `Gezi Park` movements, classified as an urban social movement, emerged as a debate on the right to the city and turnedinto a broad-based social contract, in which social and political demands were incorporated. The `Gezi Park` movementswhich became a phenomenon in a short period of time created unprecedented tremors in many areas, from public opposition tosocial life, and from politics to art. The artistic productions transformed into a means of resistance since the beginning of themovements not only gained the `Gezi Park` movements a unique identity, but also played a part in conveying the concept of`Gezi Park` movements into the future as historical documents. In this study, we discussed how the `Gezi Park` movements arereflected in the theatrical plays by examining the plays written out in the process. What is observed in these plays is the processof conveying the current events into the future by the playwrights who are the witnesses of the present age with a contemporarylanguage and a new aesthetic perception.

___

  • Akdağ, M. (2013). Yol Bir Hatırlatma Oyunu. Yayınlanmamış Tiyatro Metni. İstanbul.
  • Arıkan, M. (2011). MiMinör,. Basılmamış Oyun Metni. İstanbul.
  • Ateş, B. (2014). Karabatak,. Yayınlanmamış Tiyatro Metni. İstanbul.
  • Bakçay, E. (2010). “Toplumsal Hareketler, Direnmenin Estetiği ve Kamusal Sanat”. Çizgi Dışı, 62-68.
  • Bora, T. (2003, Şubat). “Muhalefet, Protesto, Gösteri, Gösteriş”. Birikim Dergisi, (1166, Şubat, 8-12.).
  • Bozkurt, Y., & Bayansar, R. (2014). “Yeni Toplumsal Hareketler Çerçevesinde Çevreci Hareket Ve Gezi Parkı Olayları”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14, 2, 276-293.
  • Cassen, B. (2003). “On The Attack”. New Left Review, 19, 41-60.
  • Clark, T. (2011). Sanat Ve Propaganda, çev: . (E. Hoşsucu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erenus, B. (2014). Bukalemun. İstanbul: Yar Yayınları.
  • Esslin, M. (1996). Dram Sanatının Alanı, çev: . (Ö. Nutku, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Foster, H. (2008). “İhlalden Direnişe”. A. Artun içinde, Sanat Siyaset içinde, ed: A. Artun. (s. 144-155). İstanbul : İletişim Yayınları, 144-155.
  • Işık, H. (2014). Bedeli Ödenmiştir. Yayınlanmamış Oyun Metni. İzmir.
  • Kansu, I. (2014). Diren. Yayınlanmamış Oyun Metni. İstanbul.
  • Kocabay, H. K. (2003). Gerçek(lik)le Yüzleşmek Belgesel Tiyatro ve Politik Tiyatro Geleneği. İstanbul: Papirüs Yayınevi.
  • Köklük, İ. (2014). Aradığınız Topluma Ulaşılamıyor. İstanbul: Mitos Boyut Yayıncılık.
  • Kuryel, A., & Fırat, B. Ö. (Dü). (2015). Küresel Ayaklanmalar Çağında Direniş ve Estetik, çev: . (B. Taş, & E. Gen, & A. Boren, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kürkçügil, M. (2013). “Öndersiz ve Örgütsüz Telkinsiz ve Teşviksiz”. Yaşarken Yazılan Tarih, 69-75.
  • Lefevbre, H. (2011). “Kent Hakkı”, dü: . (E. Çavuşoğlu, D, ü.) Eğitim Bilim Toplum, 9(36), 140-152.
  • Lehman, H. -T. (2006). Postdramatic Theatre, çev:. (K. Jürs-Munby, Çev.) New York: Routledge.
  • Marçalı, S. B. (2013). P*rk. Yayınlanmamış Tiyatro Metni. İstanbul.
  • Mayer, M. (2011). “Kentsel Toplumsal Hareketlerde Kent Hakkı”, dü: . (E. Çavuşoğlu, Dü.) Eğitim Toplum Bilim, 9(36), 153-182.
  • Metin, M. (2013, Haziran 5). Kağıtçı’nın Köpeği Kıtmir. Yayınlanmamış Oyun Metni. İstanbul.
  • Nochlin, L. (1988). “Why have there been no great women artists?”, Women, Art and Power and Other Essays, 147-158.
  • Onat, F. (2014, Nisan 12). Sokaklar Evim Herkes Misafirim Olsun. Nisan 25, 2017 tarihinde Radikal Gazetesi İnternet Sitesi: http://www.radikal.com.tr/radikal2/sokaklar-evim-herkesmisafirim- olsun-1186190/ adresinden alındı.
  • Özyer, B. (2013). “#Yaşarken Yazılan Tarih”. Gezi direnişi ve halk hareketlerinin geçmişi yaşarken yazılan tarih, (54), 18-37.
  • Pekman, Y. (2002). Çağdaş Tiyatromuzda Geleneksellik. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Rancière, J. (2008). “Estetiğin Siyaseti”. içinde, Sanat Siyaset içinde, ed: A. Artun. (s. 207-230). İstanbul: İletişim yayınları, 207-230.
  • Rüzgar, E. (2013, Haziran 20). Gezi’de “Gezerken”. 03 07, 2017 tarihinde Milliyet Sanat Dergisi İnternet Sitesi: http://www.milliyetsanat.com/yazar-detay/eser-ruzgar/ gezi-de--gezerken-/2248 adresinden alındı.
  • Sertdemir, Y. (2013). Toma’nın Uyanışı. Yayınlanmamış Oyun Metni. İstanbul.
  • Tarrow, S. (1998). Power in Movement Social Movements and Contentious Politics. New York: Cambridge University Press.
  • Tatar, T. (2013). “Yeni Toplumsal Hareketler ve Küresel Projeler”. Ortadoğu Analiz Dergisi, 5(57), 10-19.
  • Uslu, C. (2013). Tesadüf ya da Değil. Yayınlanmamış Oyun Metni. İstanbul.
  • Weiss, P. (2005). Direnmenin Estetiği, çev: . (T. Kurultay &. Ç.ağlar Tanyeri, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yıldırım, B. (2013). Resmen Devrim. Yayınlanmamış Tiyatro Oyunu.
  • Yıldırım, B. (2014). Sanki Devrim Bir Devrim Gezi’sinden Notlar. Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Yılmaz, Ş. (2013). Artık Hiç Bi Şii Eskisi Gibi Olmayacak Sil Gözyaşlarını. Ankara: Yayınlanmamış Oyun.
  • Yöntem, I. (2013). Kırmızı. Yayınlanmamış Tiyatro Metni. İstanbul.
  • Yula, Ö. (2013). Boşluğu Doldurmak. Yayınlanmamış Oyun Metni. İstanbul.