Brecht’ten Trier’e Epik Yapı ya da Kapitalizmin Köpekkent’i Dogville

Giriş ya da Dramatik Bir Sanat Olarak SinemaLars Von Trier’in, Amerika Üçlemesi(Dogville, Manderlay ve Washington) adını verdiğiüçlemenin ilk filmi olan Dogville (2003), yönetmenininününe ve yarattığı sinema dalgasına rağmen, ülkemizdeyeterince tartışılamamış, hakkı teslim edilmemişbir film oldu. Kanımca bunda, ülkemizde sinemaüzerine yazı yazanların dram sanatı konusundaki bilgieksikliği, sinemayı dram sanatı dışında, daha çok sinematekniği bilgisiyle anlaşılabilecek bağımsız bir sanatolarak görme eğilimi rol oynamıştır. Oysa teknik olaraksinemanın yüz yılı aşan tarihine aldanmamakgerekir. Arkasında üçbin yılı aşkın dram sanatı tarihivardır. İyi sinema yönetmenleri bunun farkındadırlarve başarılarının altında bu birikimin önemli bir payıvardır. Sergey Ayzenştayn sanata tiyatroyla başlamış,bir süre tiyatro yaptıktan sonra sinemaya geçmiştir.Ingmar Bergman yalnız bir film yönetmeni değil aynızamanda bir oyun yazarıdır. Fellini radyo oyunlarıyazmıştır. Orson Welles’in nasıl bir Shakespeare tutkunuve ustası olduğu bilinir. Macbeth, Othello oyunlarınısinemaya aktarmıştır. Öte yandan Bertolt Brecht,Muhsin Ertuğrul gibi tiyatroda başarı kazanan bazısanatçıların da sinema denemeleri olmuştur.
Anahtar Kelimeler:

-