Yaratıcı Drama Özyeterlik Algısı Ölçeği (YDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Bu araştırmada öğretmen ve öğretmen adayları için yaratıcı drama yöntemini kullanmaya ilişkin özyeterlik algısı ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek için öncelikle 45 yargı bir araya getirilmiş ve madde havuzu oluşturulmuştur. Kapsam geçerliliği kapsamında 8 alan uzmanı tarafından incelenmiş olan maddelerden bir kısmı elenmiştir. Böylece kapsam geçerliliği sonrasında ortaya çıkan 41 maddeye 5’li likert eklenmiş ve aday ölçek elde edilmiştir. Yaratıcı Drama Özyeterlik Algısı Ölçeğinin (YDÖ) güvenirlik çalışması için eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarına ve yeni mezun öğretmenlere ulaşılmıştır. Çalışma kapsamında 489 katılımcıya ulaşılmıştır (kız=383; erkek=106). Bu katılımcılardan 199’u eğitim fakültesi mezunu öğretmenlerden oluşmaktadır. Verilerin 249’una Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), 240’ına ise Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Yapılan AFA analizlerinde KMO değerinin .975 ve Bartlett’s testi sonucunun ise anlamlı olduğu saptanmıştır. Analizlerde ölçeğin iki faktörlü bir yapıda olduğu görülmüştür. Birinci alt ölçete 20; ikinci alt ölçekte ise 10 madde yer almaktadır. Ölçek toplamda 30 maddeden oluşmaktadır. Ölçekte yer alan maddelerin özyeterlik değerlerinin 0,56 ve 0,85 arasında değiştiği görülmektedir. DFA analizlerinde sıklıkla kullanılan uyum değerlerinden, RMSEA = .08; SRMR = .04 şeklinde belirlenmiştir. Ölçeğin tümü için saptanan Cronbach’s Alpha değeri ise 0.98’dir.

Creative Drama Self-Efficacy Perception Scale (CDS): Validity and Reliability Study

For these working teachers and pre-service teachers, the perception of self-efficacy regarding the use of creative drama is focus-oriented. For the scale, first of all, 45 judgments were brought together and the item room will go. Within the scope of content validity, some of the items examined by 8 field experts were eliminated. Thus, a 5-point Likert scale was added to the 41 items that emerged after the validity of the scope and the candidate scale was obtained. For the reliability study of the Creative Drama Self-Efficacy Scale (YÖS), teacher candidates who excel at schools and newly graduated teachers were reached in the Faculty of Education. Within the scope of the study, 489 views were reached (female=383; male=106). 199 of this information consists of teachers who graduated from the Faculty of Education. Exploratory Factor Analysis (EFA) was applied to 249 of the data and Confirmatory Factor Analysis (DFA) was applied to 240 of the data. In the AFA analyzes, the KMO observations are .975 and interpret the results of Bartlett's test if evaluating. The devices in the analyzes have a two-factor structure. 20 in the first subscale; In the second subscale, there are 10 items. The scaled setup consists of 30 items. It is seen that the self-efficacy values of the information in the scale vary between 0.56 and 0.85. From the fit values used in the CFA analysis, RMSEA = .08; SRMR = .04. The Cronbach's Alpha value determined for the overall scale is 0.98.

___

  • Acar Güvendir, M., & Özer Özkan, Y. (2015). Türkiye’deki eğitim alanında yayımlanan bilimsel dergilerde öl- çek geliştirme ve uyarlama konulu makalelerin incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 14(52), 23-33.
  • Adıgüzel, Ö. (2008). Türkiye’de eğitimde yaratıcı dramanın yakın tarihi. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(5), 7-50.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama (Okulöncesinde drama ve ilköğretimde drama) derslerine ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 7-16.
  • Baldwin, P. (2008). The primary drama handbook. London: Sage Publication.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Banaji, M. R. , & Prentice, D. A. (1994). The self in social contexts. Annual Review of Psychology, 45, 297- 332.
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-Efficacy Beliefs of Adolescents, 5(1), 307- 337.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood cliffs. NJ: Prentice-Hall. 102
  • Bandura, A. (1990). Multidimensional scales of perceived self-efficacy. Educational and Psychological Mea- surement. Psynet web sitesinden 12 Ocak 2022 tarihinde erişildi: https://psycnet.apa.org/doiLanding?do- i=10.1037%2Ft06802-000
  • Briones, E., Gallego, T., & Palomera, R. (2022). Creative Drama and Forum Theatre in initial teacher educa- tion: Fostering students’ empathy and awareness of professional conflicts. Teaching and Teacher Educati- on, 117, 1-12.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen ve J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (ss. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yön- temleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. (1981). Opening the special classroom door. Design For Arts in Education, 82(4), 9-15.
  • Callender, J. C., & Osburn, H. G. (1979). An empirical comparison of coefficient alpha, Guttman’s lambda-2, and MSPLIT maximized split-half reliability estimates. Journal of Educational Measurement, 16(2), 89- 99.
  • Can, B., & Cantürk Günhan, B. (2009). Yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik ölçeği. E-Jour- nal of New World Sciences Academy, 4(1), 34-43.
  • Carbonneau, K. J., Ardasheva, Y., Lightner, L., Newcomer, S. N., Ernst-Slavit, G., Morrison, J. A., & Morri- son, S. J. (2022). Moving beyond the classroom: Pre-and in-service teachers’ self-efficacy for working with culturally and linguistically diverse students. Teaching Education, 1-18.
  • Castillo, C. (2022). Six emotional stages of organisational change: Conceptualisation and scale develop- ment. Economics & Sociology, 15(1), 253-267.
  • Cervone, D. (2000). Thinking about self-efficacy. Behavior Modification, 24(1), 30-56.
  • Clark, L. A., & Watson, D. (1995). Constructing validity: Basic issues in objective scale development. Psycho-logical Assesment, 7(3), 309-319.
  • Colson, T., Sparks, K., Berridge, G., Frimming, R., & Willis, C. (2017). Pre-service teachers and self-efficacy: A study in contrast. Discourse and Communication for Sustainable Education, 8(2), 66.
  • Dicke, T., Parker, P. D., Marsh, H. W., Kunter, M., Schmeck, A., & Leutner, D. (2014). Self-efficacy in class- room management, classroom disturbances, and emotional exhaustion: A moderated mediation analysis of teacher candidates. Journal of educational psychology, 106(2), 569.
  • Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive samp- ling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4.
  • Flammer, A. (2001). Self-efficacy. Self-development in Childhood. Philpaper sitesinden 23 Ekim 2022 tarihinde erişildi: https://philpapers.org/archive/FLAS.pdf.
  • Goodnough, K., Osmond, P., Dibbon, D., Glassman, M., & Stevens, K. (2009). Exploring a triad model of student teaching: Pre-service teacher and cooperating teacher perceptions. Teaching and teacher educati- on, 25(2), 285-296.
  • Gorsuch, R. L. (1997). Exploratory factor analysis: Its role in item analysis. Journal of Personality Assessment, 68(3), 532-560.
  • Gray, C., Wright, P., & Pascoe, R. (2017). There’s a lot to learn about being a drama teacher: Pre-service dra- ma teachers’ experience of stress and vulnerability during an extended practicum. Teaching and Teacher Education, 67, 270-277.
  • Gülbahar, B., & Saylan, M. (2019). Yaratıcı drama yönteminin etkisine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 371-390.
  • Heldenbrand, B. (2003). Drama techniques in English language learning. Korea TESOL Journal, 6(1), 27-37.
  • Heslin, P. A., & Klehe, U. C. (2006). Self-efficacy. In S. G. Rogelberg (Ed.), Encyclopedia Of Industrial/Orga- nizational Psychology, 2, 705-708. 103
  • Hinkin, T. R. (1995). A review of scale development practices in the study of organizations. Journal of mana-gement, 21(5), 967-988.
  • Hong, R., & Hong, Y. (2022). Experience, ımagination and ıntegration: Creative drama for values educati-on. Sustainability, 14(18), 1-13.
  • Kasilingam, D., & Ajitha, S. (2022). Storytelling in advertisements: understanding the effect of humor anddrama on the attitude toward brands. Journal of Brand Management, 29, 341-362.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T., Çalışkan, N., & Yüksel, S. (2008). Drama lideri olarak öğretmen ve eğitimsel dra- ma uygulama yeterliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik analizleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 169-196.
  • Kay, N. B. (2010). Examination on self-efficacy of the pre-service teachers of classroom teacher and pre-scho ol teacher according to creative drama method. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4533-4539.