SES EĞİTİMİNDE REGİSTER KAVRAMI VE SES TÜRLERİ

Ses eğitimi alanı vokal gelişimin tarihsel süreci içinde her zaman önemli bir yer tutmuştur. Özellikle günümüzde bu alanda yapılan detaylı çalışmalar ve araştırmalar, konuyla ilgili her türlü detayın öğrenilmesine imkan sağlamaktadır. Bu bağlamda profesyonel ses eğitiminin en önemli unsurlarından biri olan “register” kavramını detaylı bir şekilde öğrenmek ve profesyonel anlamda sesini kullanmak isteyen öğrenci adaylarına aktarmak, sesin sağlıklı şekilde geliştirilmesi ve kullanılması açısından son derece önemlidir. “Org” kavramından gelen bu terimin ilk olarak 19. yüzyılda Manuel Garcia tarafından ifade edilmesiyle birlikte, ses eğitiminin ayrılmaz temel unsurlarından biri olduğu ortaya çıkmıştır. Register kavramına bağlı olarak daha detaylı şekilde inceleme imkanı bulduğumuz ses türleri de, gerek ses eğitimcileri gerekse de eğitimi alanlar için sesi tanıyarak ve bilerek yol izlemelerine imkan sağlar.

THE CONCEPT OF REGISTER IN VOICE TRAINING

Voice training field has always had an important place in historical process of vocal     progress. Especially today,  detailed  researches and studies  provide an opportunity  for  every kind of details about the    topic to be learned  properly.    Within this context ,    learning  the    term  "register"  in a detailed way which is one of the  most important  branches of professional voice training and transferring this to the students that want to use voice professionally are very important in the aspect of  using and improving voice in a healthy way. This term, deriving from the concept "org" and expressed by Manuel Garcia for the first time in 19th century, came out to be one of the inseperable basic elements of voice training. Voice types that we have the opportunity to analyze in a more detailed way depending on the term "register" enables both voice trainers and trainees to follow the way with recognising and knowing of the voice

___

  • KAYNAKÇA
  • CEVANŞİR, B VE GÜREL, G.: 1982 “Foniatri Sesin Oluşumu, Bozuklukları ve Korunmasında Temel İlkeler”, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi, Sanal Matbaacılık
  • ERDOĞAN, S.: 2008 “Ses Eğitminde Terminoloji ve Temel Kavramlar Bazında Öğrenci Yeterliliklerinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Programı, Yüksek lisans tezi
  • HELVACI, A.: 2003 “Ses Eğitiminde Register ve Rezonans”, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu Bildirisi, İnönü Üniversitesi, s. 124-129
  • KILIÇ, M., A.: 2012 “Larenksin Fonksiyonel Anatomisi ve Ses Fizyolojisi”, Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi
  • OTACIOĞLU, S.: 2012 “Ses Türlerini Belirlemedeki Kriterle”, Sanatta Yeterlik tezi, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
  • ÖZGÜR, C.: 2016 “Şan Eğitiminde Rezonatör Bölge Kullanımı” Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
  • RUTH HOLMES, A.: 2013 “The influence of whistle register phonation exercices in conditioning the second passaggio of female singing voice”, University of Iowa, syf. 22
  • SABAR, G.: 2008 “Sesimiz Eğitimi ve Korunması”, Pan Yayıncılık, İstanbul, Birinci Baskı
  • SARUHAN, Ş.: 2012 “Orta Anadolu Abdalları Ses İcracılığında Register ve Şarkıcı Formantımüzik Bulguları”, İstanbul Teknik Üniversitesi
  • SAY, A.: 2000. “Müzik Tarihi”, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 4. Basım, İstanbul
  • UÇMAN KARAÇALI, P.: 2012 “Profesyonel Ses Sanatçılarının Ses Üretiminde Karşılaştıkları Teknik Sorunlara Yönelik Yeni Öneriler, Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • https://www.britannica.com/art/tenor-vocal-range http://choirly.com/lyric-soprano/ http://www.schillerinstitute.org/music/rev_chart.html http://decouvrir.la.musique.online.fr/hommes.html