HAYAL GÜCÜNÜN İKİ FARKLI YÜZÜ: BÜYÜLÜ GERÇEKÇİLİK VE FANTASTİK

18.yüzyılda Fransa’da ortaya çıkan fantastik edebiyat, fantezilerin ve hayal gücünün ürünüdür. 20.yüzyılda Güney Amerika edebiyatında popüler hâle gelen büyülü gerçekçilik ise fantastik unsurları gerçek bir zemine yerleştiren akımdır. Modern çağlarda gerçeklerden uzaklaşıp hayallere kaçma isteği pek çok edebi esere yansımıştır. Game of Thrones, Lord of The Rings, Harry Potter gibi popüler eserlerle son asırda etkisini daha da hissettiren fantastik edebiyat bilinmeyene yolculuk yaparken; One Hundred Years Of Solitude, Life of Pi, Perfume: The Story of a Murderer gibi eserlerle adını duyuran büyülü gerçekçilik bilinen dünyayı bilinmezlikle buluşturur. Fantastik edebiyatta: John R. R. Tolkien, Joanne K. Rowling, Ursula K. Le Guin gibi isimler öne çıkarken büyülü gerçekçilikte Julio Cortázar, Haruki Murakami, Gabriel García Márquez bilindik yazarlardır. Bu çalışmada birbiri ile karıştırılan fantastik ve büyülü gerçekçilik, benzer ve farklı yönleriyle anlatılacaktır. İki türün özellikleri verilerek okurun bir edebi eserin fantastik mi yoksa büyülü gerçekçi mi olduğuna karar vermesine katkı sağlamak amaçlanmaktadır.

TWO DIFFERENT SIDES OF IMAGINATION: MAGICAL REALISM AND FANTASY

Originating in 18th century France, fantastic literature is the product of fantasy and imagination. In the 20th century, magical realism, popularized in South American literature, is a movement that places fantastic elements on the ground of reality. In modern times, the desire to escape from reality and escape to dreams has produced many literary works. While fantastic literature, which has made its influence felt even more in the last century with popular works such as Game of Thrones, Lord of The Rings, Harry Potter, journeys into the unknown; magical realism, which has made its name with works such as One Hundred Years Of Solitude, Life of Pi, Perfume: The Story of a Murderer, brings the known world together with the unknown. In fantastic literature: John R. R. Tolkien, Joanne K. Rowling, Ursula K. Le Guin, while in magical realism Julio Cortázar, Haruki Murakami, Gabriel García Márquez are wellknown authors. In this study, fantasy and magical realism, which are often confused with each other, will be explained in terms of their similarities and differences. By giving the characteristics of the two genres, it is aimed to contribute to the reader to decide whether a book is fantastic or magical realism while reading a literary work.

___

  • Arargüç, M. F. (2016). Büyülü gerçekçilik ve Louis de Berniéres’nin Latin Amerika üçlemesi. Erzurum: Çizgi Kitabevi, 98.
  • Ayar, P. A. (2010). Fantastik roman (1876-1960). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bowers, M. (2004). Magic(al) realism. Abingdon: Routledge.
  • Erdem, S. (2011). Büyülü gerçekçilik ve halk anlatıları. Milli Folklor, (91), 175-188.
  • Ertem, C. (2006). Akşit Göktürk’ü anma toplantısı- yazında ve çeviride fantastik. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • García, A. T. (2010). 20. yüzyıl Latin Amerika öyküsü. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Littrê, Ê. (1873). Dictionnaire historique de la langue Français. Paris: Hachette.
  • Steinmetz, J. (2006). Fantastik edebiyat. (Çev. Hasan Fehmi Nemli). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Todorov, T. (2013). Fantastik. (Çev. Nedret Öztokat). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Uslu, S. (2008). Bulut denizi üzerinde bir gezgin. Ankara: Gündüz Kitabevi Yayınları.
  • Walter, R. (1993). Magical realism in contemporary Chicano fiction. Frankfurt: Vervuert Verlag.
  • Yonar, G. (2011). Türk edebiyatında fantastiğin kökenleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.