REKLAM VE TANITIM FOTOĞRAFÇILIĞININ TOPLUM ÜZERİNE OLAN ETKİSİ

Dijital çağda fotoğraf ile bir şeyi ifade etmenin, anlatmanın, tanıtmanın sözcüklerle anlatmaktan daha etkili ve güçlü olduğunu ifade edebiliriz. Günümüzde fotoğrafın etkili kullanımının her alanda önemli bir noktaya geldiğini ve bu etkinliğin öneminin aşikâr olduğu bilinmektedir. İster reklam fotoğrafçılığı olsun ister tanıtım fotoğrafçılığı veya toplumsal belgeci fotoğraf olsun fotoğraf dilini doğru kullanmak bahsedilen etkinliğin yüksek olması ile doğru orantılıdır. Fotoğraf dilini tesadüfî değil bilinçli kullanmak doğru olandır. Bilinçli kullanımın güçlü bir fotoğraf teknik becerisi ve kompozisyon bilgisini yaratıcı fikirlerle harmanlayıp ortaya çıkarmaktan ibaret olduğunu söyleyebiliriz. Yaratıcı fikri doğru bir hikâye ile eşleştirmek ortaya çıkacak olan kadrajı daha çok güçlü ve etkili kılar. Reklam ve tanıtım fotoğrafları hedef kitleye bilgi iletmeli ve hedef kitlenin duygularını harekete geçirmelidir. Reklamlarda kullanılan görsel dili anlamak daha kolaydır çünkü bir reklam görselinde kullanılan her şey bir amaç doğrultusunda kullanılmıştır ve hiçbir şey şansa bırakılmamıştır. Bazı durumlarda topluma bir şeyleri anlatmak, etkilemek ve belli bir yöne doğru çekmek için fotoğrafın tanıtım gücü kullanılır. Bu teorik makalenin amacı Reklam ve Tanıtım fotoğrafçılığının toplum üzerindeki olan güçlü etkisini örneklerle göstermektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak reklam ve tanıtım fotoğrafçılığının toplum üzerine olan etkisi anlatılmıştır. Özellikle Danimarka hükümetinin Suriyeli mülteciler ile ilgili yaptırdığı kurgu tanıtım fotoğraflarına yer verilmiştir. İster belge niteliğinde fotoğraf olsun isterse kurgu fotoğraf olsun reklam ve tanıtım alanında hedefe ulaşmak için bir araç olarak kullanılabilir. Ayrıca “soft power” kavramının fotoğraf ile olan ilişkisi aktarılmıştır.

THE IMPACT OF ADVERTISING AND PROMOTIONAL PHOTOGRAPHY ON SOCIETY

In the digital age, articulating, explaining, promoting something with photography can be said to be more impactful and powerful than articulating it with words. Today, the effective use of photography has reached a significant status in every field and its importance is recognized by everyone. Whether it is advertising, promotional or social documentary photography, it is essential to use the language of photography correctly. What is accurate is to use the language of photography intentionally, not accidentally. In fact, using the right language is nothing more than having a strong photographic skill and compositional knowledge to blend and expose creative ideas. Matching the creative idea with a true story makes the resulting frame more powerful and impactful. Advertising and promotional photos should pass information to the target audience while stimulating their emotions. The visual language used in advertising is easier to comprehend because everything used in an advertisement image is used for a purpose and nothing is left to chance. In some cases, the promotional power of photography is preferred to explain things to the public, to influence society and to divert them in a certain direction. The aim of this theoretical article is to show the powerful effect of Advertising and Promotional photography on society with examples. In this study, the impact of advertising and promotional photography on society was explained using qualitative research method. Especially, the speculative promotional photos commissioned by the Danish government about Syrian refugees were examined. It can be used as a tool to achieve the goal in the field of advertising and promotion, whether it is a document photo or a fiction photo. In addition, the relationship between the concept of “soft power” and photography is put across.

___

  • Alemdar, A. (2021, Ocak 16). Uluslararası İlişkilerde ‘Güç’ ve ‘Yumuşak Güç’ Boyutu. Defence Türk: https://www.defenceturk.net/uluslararasi-iliskilerde-guc-ve-yumusak-guc-boyutu adresinden alındı
  • Alemdar, A. (2021, Ocak 16). Uluslararası İlişkilerde ‘Güç’ ve ‘Yumuşak Güç’ Boyutu. Defence Türk: https://www.defenceturk.net/uluslararasi-iliskilerde-guc-ve-yumusak-guc-boyutu adresinden alındı
  • Altunbaş, H. (2015). Reklam Bize Ters. Konya: Literatürk.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Batı, U. (2016). Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Britannica. (2021, 05 19). Lewis Hine American photographer. britannica: https://www.britannica.com/biography/Lewis-W-Hine Erişim Tarihi: 19.05.2021 adresinden alındı
  • Burtenshaw, K., Mahon, N., & Barfoot, C. (2014). Yaratıcı Reklamcılığın Temelleri. İstanbul: Literatür.
  • Catlin, R. (2017, Haziran 28). How One Mathew Brady Photograph May Have Helped Elect Abraham Lincoln. Smithsonian Magazine: https://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/how-one-mathew-brady-photograph-may-have-helped-elect-abraham-lincoln-180963839/ adresinden alındı
  • Covkin, S. (n.d.). 19th Century Photography and History The American Civil War. Retrieved from U.S. History Scene: https://ushistoryscene.com/article/civil-war-photography/ Erişim Tarihi: 19.05.2021
  • Covkin, S. (2021, Ocak 30). 19th Century Photography and History The American Civil War. U.S. History Scene: https://ushistoryscene.com/article/civil-war-photography/ adresinden alındı
  • Danimarka dünyayı bu fotoğrafla kandırmış! (2015, 09 13). sabah.com.tr: https://www.sabah.com.tr/dunya/2015/09/13/danimarka-dunyayi-bu-fotografla-kandirmis adresinden alındı
  • Danimarka'da mültecileri ülkeden yollamak için reklam: Güneşli Suriye'nin size ihtiyacı var. (2021, 04 17). www.yenisafak.com: https://www.yenisafak.com/dunya/danimarkada-multecileri-ulkeden-yollamak-icin-reklam-gunesli-suriyenin-size-ihtiyaci-var-3619044 adresinden alındı
  • Danimarkalı Bir Polis ve Mülteci Küçük Bir Kızdan Tüm Dünyaya İnsanlık Dersi. (2015, 09 11). onedio: https://onedio.com/haber/danimarkali-bir-polis-ve-multeci-kucuk-bir-kizdan-tum-dunyaya-insanlik-dersi-584915 adresinden alındı
  • Elden, M. (2018). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
  • Elden, M., & Özdem, Ö. O. (2015). Reklamda Görsel Tasarım. İstanbul: Say.
  • Freeman, M. (2012). Fotoğraf Okulu 1 Kompozisyon. East Sussex: İnkılap.
  • Freeman, M. (2012). Fotoğrafçının Gözü. İstnabul: Remzi Kitabevi.
  • Freeman, M. (2012). Fotoğrafçının Zihni. Çin: Remzi Kitabevi.
  • Freeman, M. (2013). Michael Freeman'dan Dijital Fotoğrafa Dair 101 Temel İpucu. İstanbul: Say Yayınları.
  • George, C. (2009). A'dan Z'ye Dijital Fotoğrafçılık. İstanbul: İnkılap.
  • Kalfagil, S. (2014). Fotoğraf Sanatçıları Dizisi 5 Sabit Kalfagil. İstanbul: Eczacıbaşı.
  • Kalfagil, S. (2014). Fotoğrafın Yapısal Ögeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon. İstanbul: İlke Kitap.
  • Kanburoğlu, Ö. (2013). Osmanlı İmparatorluğu'nda ve Cumhuriyetin İlk Döneminde Türkiye'de Fotoğrafın Gelişimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Karadağ, Ç. (2016). Görüntü Tasarım Dizisi II Fotoğrafta Sanatsal Kompozisyon. İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Kate, L. (1994). A dan Z ye Fotoğrafçılık. İstanbul: Düşünen Adam Yayınları.
  • Küçük, B. (2019, Haziran 15). Toplumsal Belgeci Fotoğrafın Mihenk Taşı: Lewis W. Hine. İfsak Blog: https://www.ifsakblog.org/toplumsal-belgeci-fotografin-mihenk-tasi-lewis-w-hine%EF%BB%BF/ adresinden alındı
  • Küçükbezirci, Y. (2017). Günümüzün gizli silahı: Bilinçaltı Mesajlar. İstanbul: Salon yayınları.
  • Lord, R. (2020, Nisan 28). Object Lesson: Mechanic and Steam Pump by Lewis Hine. New Orleans Museum of Art NOMA: https://noma.org/object-lesson-mechanic-and-steam-pump-by-lewis-hine/ adresinden alındı
  • Oral, M. (2012). Fotoğraf ve Toplumsal Değişme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 93-103.
  • Özel, C. (2018). YUMUŞAK GÜCE BÜTÜNSEL BAKIŞ. Güvenlik Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-27.
  • Özendes, E. (2020, Ağustos 5). Osmanlı İmparatorluğu'nda Fotoğraf. www.enginozendes.com: http://www.enginozendes.com/tr/osmanli-imparatorlugunda-fotograf/ adresinden alındı
  • Peltekoğlu, F. B. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta.
  • Prakel, D. (2010). Fotoğrafta Kompozisyon. İstanbul: Homer Yayıncılık.
  • Prakel, D. (2011). Yaratıcı Fotoğrafçılığın Temelleri. Singapur: Literatür.
  • Short, M. (2015). Yaratıcı Fotoğrafçılıkta Bağlam ve Anlatı. İstanbul: Literatür.
  • Suler, J., & Zakia, R. (2018). Görme Biçimi Olarak Fotoğraf. İstanbul: The Kitap Sanat.
  • Şenuslu, S. S. (1998). 21. Yüzyılda Reklamcılık ve Reklam. İstanbul: Nesin Basım Yayın.
  • Tokdemir, E. (2020, Şubat 17). Yumuşak güç: ‘Kalpler ve akıllar’ kazanılabilir mi? Sarkaç: https://sarkac.org/2020/02/yumusak-guc-nedir/ adresinden alındı
  • Turan, E. (2013). Fotoğraf Tarihi. Fotoğrafın Bulunuşu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Türkkahraman, P. (2019 ). TEORİK VE FONKSİYONAL AÇIDAN KURUMLAR VE KURUMLARARASI İLİŞKİLER. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 25-46.
  • Ulutürk, M. (2019). Fotoğrafname Fotoğrafta Görsellik ve Gerçeklik. Ankara: Hece Yayınları.
  • Ürper, O. (2012). Dijital Teknoloji Çağında Reklam Fotoğrafçılığı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Zhang, M. (2020, Ağustos 5). The World’s First Digital Camera by Kodak and Steve Sasson. Retrieved from PetaPixel: https://petapixel.com/2010/08/05/the-worlds-first-digital-camera-by-kodak-and-steve-sasson/