Mesleki Müzik Eğitimi Veren Öğretim Elemanlarının Kodály Yaklaşımı ve Uygulamaları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi

Araştırmada müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki öğretim görevlilerinin Kodály yaklaşımı ve uygulamaları ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel bir araştırma olup, durum çalışması desenlerinden Bütüncül Tek Durum Deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Kuzey Kıbrıs ve Türkiye’deki 28 üniversitenin Müzik Öğretmenliği Bölümlerinde görev yapan ve Kodály yaklaşımı ile ilgili ders veren 5’i Kuzey Kıbrıs, 8’i Türkiye’den toplam 13 öğretim görevlisidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formundaki sorular beş bölümden ve 21 sorudan oluşmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler ise nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretim görevlilerinin Kodály yaklaşımı ile ilgili yürüttükleri dersler için kendilerini geliştirdikleri ve Kodály yaklaşımı ve uygulamalarına derslerinde yer verdikleri anlaşılmaktadır. Ayrıca katılımcı görüşleri ile Kodály yaklaşımının ülkemiz müzik eğitimi içerisinde kullanılmaya uygun ve gerekli bulunduğu, Kodály felsefesi ve öğretim materyalleri kullanılarak bu yaklaşımının ülkemiz müzik eğitimine adapte edilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Investigation of Vocational Music Education Instructors' Views on Kodály Approach and Practices

In the research, it is aimed to determine the opinions of the lecturers in the institutions that train music teachers about the Kodály approach and applications. The research is a qualitative research and was carried out using the Holistic Single Case Design, one of the case study designs. The study group of the research is a total of 13 lecturers, 5 from Northern Cyprus and 8 from Turkey, who work in the Music Teaching Departments of 28 universities in Northern Cyprus and Turkey and teach about the Kodály approach. As a data collection tool in the research, a semi-structured interview form prepared by the researchers was used. The questions in the interview form consist of five parts and 21 questions. The data obtained from the participants were analyzed using the content analysis method, one of the qualitative data analysis methods. As a result of the research, it is understood that the instructors have improved themselves for the courses they conduct about the Kodály approach and include the Kodály approach and applications in their lessons. In addition, it is understood with the opinions of the participants that the Kodály approach is suitable and necessary to be used in our music education, and that this approach should be adapted to our music education by using the Kodály philosophy and teaching materials.

___

  • Aycan, B. (2018). Dalcroze, Orff Schulwerk ve Kodály Yöntemlerinin Müzik Eğitiminde Kullanımına İlişkin Bir İnceleme. (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Bakkalbaşı, C. (2019). Okul müzik eğitiminde kullanılan Türk halk ezgilerinin Kodály yöntemi doğrultusunda incelenmesi ve örnek öğretim planı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çelikoğlu, A. G. F., & Lehimler, Ö. Ü. E. (2021). Öğretmen Görüşleri Doğrulusunda Müzik Öğretim Yöntem ve Yaklaşımlarının Kullanıma Yönelik Bir İnceleme. ASEAD 7. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, 343.
  • Çoban, S. (2016). Can We Apply Kodály Philosophy in Turkey as School Music Education Programme?. Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, Vol. 2/4, 24-39.
  • Çoban, S., & Avşar, M. (2018). Kodály Prensiplerine Göre İşlenen Armoni Dersinin Öğrencilerin Armonik Derece Duyumuna Etkisi. Social Science Studies Journal, cilt.4, ss.1551-1558.
  • Göğüş, G. (2009). Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1),89-102.
  • Gürgen, E. T. (2007). Orff-Schulwerk ve Kodály yönteminin vokal doğaçlama, müziksel işitme ve şarkı söyleme becerileri üzerindeki etkileri. (Doktora tezi)
  • Houlahan M., Tacka P. (2008). Kodály today: A cognitive approach to elementary music education. New York, NY: Oxford University Press.
  • Küçük, B. (2019). Kodály ve Dalcroze Yaklaşımlarıyla Oluşturulmuş Etkinliklerin 5E Modeline Göre Tasarlanan İlkokul 3. Sınıf Müzik Derslerinde Kullanımı. (Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mete, M. (2018). Kodály yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının müziksel bilgi ve becerilerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Mete, M. (2019).Kodály yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının müziksel bilgi ve becerilerine etkisi. (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Mete, M., & Çoban, S. (2022). Müzik Öğretmenlerinin Kodály Yaklaşımına İlişkin Bilgileri ve Uygulama Durumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 540-557. https://doi.org/10.53444/deubefd.1083145
  • Özeke, S. (2007). Kodály yöntemi ve ilköğretim müzik derslerinde Kodály yöntemi uygulamaları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 111-119.
  • Soykunt, N. (2021). Sınıf Müzik Eğitiminde Kodály Yaklaşımı Uygulamalarının Değerlendirilmesi. (Doktora Tezi). Yakın Doğu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Lefkoşa.
  • Türkmen, E. F., & Göncü, İ. Ö. (2018a). The Challenges Encountered in the Application of Kodály Method in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 6(9), 39-45. https://doi.org/10.11114/jets.v6i9.3309
  • Türkmen E. F., & Göncü, İ. Ö. (2018b). Amatör Çocuk Korosu Üyelerinin Kodály Yönteminin Koro Çalışmalarında Kullanımına İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 13(10). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13711
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.