Kültürel İletişim Ürünü Masallara Analitik Yaklaşımlar

Masallar, iletişimin derin ve gizemli dünyasına farklı analitik yaklaşımlarla ışık tutarlar. Jean-Michel Adam'ın masal analizi, masalları semboller ve motifler aracılığıyla bir iletişim aracı olarak ele alır. Bu analiz, masalların sadece metinler olmanın ötesinde, kültürden gelen kodları çözme şekli olarak işlev gördüğünü gösterir. E. M. Meletinski metodu ise masalları bir kültürel iletişim ürünü olarak değerlendirir. Meletinski'ye göre, masallar farklı toplumsal bağlamlardan gelen anlatıların izlerini taşırlar ve bu da bir topluluğun değerleri ve düşünceleri hakkında ipuçları sunar. Julien Greimas metodu, masalların sembollerle iletişim kurma şeklini vurgular. Masallar, semboller aracılığıyla derin anlamlar ve duygular iletebilirler. Tzvetan Todorov'un yaklaşımı, masalları denge ve dengesizlik arasında bir iletişim olarak görür. Masallar, okuyucuları dengeyi yeniden sağlamak için bir yolculuğa çıkmaya davet eden iletişimsel araçlardır. Vladimir Propp'un işlevsel analizi, masalları belirli işlevlerin iletişimi olarak inceler. Karakterler, hikâyenin ilerlemesi için birbirleriyle etkileşimde bulunarak iletişim ağları örerler. Bu analitik yaklaşımlar, masalların içsel iletişimini çözümlememize ve anlam dünyalarını daha iyi anlamamıza yardımcı olur.

Analytical Approaches to Cultural Communication Product Tales

Fairy tales shed light on the deep and mysterious world of communication through different analytical approaches. Jean-Michel Adam's Fairy Tale Analysis treats fairy tales as a means of communication through symbols and motifs. This analysis shows that fairy tales are not just texts, but function as a way of decoding cultural codes. The E. M. Meletinski Method, on the other hand, considers fairy tales as a product of cultural communication. According to Meletinski, fairy tales bear the traces of narratives from different social contexts, which provide clues about the values and thoughts of a community. The Julien Greimas Method emphasizes the way fairy tales communicate through symbols. Through symbols, fairy tales can convey deep meanings and emotions. Tzvetan Todorov's approach sees fairy tales as a communication between balance and imbalance. Fairy tales are communicative tools that invite readers to embark on a journey to restore balance. Vladimir Propp's Functional Analysis examines fairy tales as communications of specific functions. Characters weave webs of communication, interacting with each other to move the story forward. These analytical approaches help us analyze the inner communication of fairy tales and better understand their world of meaning.

___

  • Akalan, A. (2015). Türk Dünyasında Masal Tarih İlişkisi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (12), 183-189.
  • Arıbaş, K. (2009). Tarihin Peşindeki Coğrafya. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Arıcı, A. (2004). Tür Özellikleri ve Tarihlerine Göre Türk ve Dünya Masalları. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 11 (26), 159-169.
  • Aydoğan, M. (2020). Hikaye Analizinde Greimas Modeli. Örnek Dergi, 15(2), 45-62.
  • Britannica (1768). Fairy Tale. https://www.britannica.com/art/fairy-tale. adresinden erişim sağlandı. (Erişim Tarihi:14.01.2021)
  • Brown, A. (2018). Understanding the Semiotic Square in Greimas' Methodology. Semiotics Today, 25(4), 58-72.
  • Brown, A. K. (2012). Fantastik Teriminin Analizdeki Rolü. Edebiyat ve Dil Araştırmaları, 28(2), 34-48.
  • Brown, L. C. (2012). Peri Masallarının Psikolojik Derinlikleri. Masal Çalışmaları, 18(3), 145-162.
  • Carter, S. P. (2017). Dönüşüm ve Çatışmanın İncelenmesi. Hikaye Analizleri Dergisi, 28(2), 82-95.
  • Çağlar, B. (2015). Vladimir Propp'un Masal Anlatısı Perspektifinden “Interstellar” Filminin İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (24), 31-55.
  • Davis, L. (2011). Narrative Modalities in Greimas' Framework. Semiotic Perspectives, 38(2), 76-91.
  • Davis, L. M. (2021). Peri Masallarının Yapısal Analizi ve Todorov'un Yaklaşımı. Edebiyat Kuram ve Analiz, 40(3), 78-95.
  • García, M. (2016). Applying Greimas' Method to Fairy Tale Analysis. Fairy Tale Studies, 12(3), 205-222.
  • Garcia, M. E. (2013). Toplumsal Bilincin Rolü. Kültür ve Halkbilimi Araştırmaları, 10(1), 45-62.
  • García, M. N. (2019). Todorov'un Üçlü Yapı Teorisi ve Masallar. Masal Araştırmaları, 25(2), 101-118.
  • Gömeç, S. (2000). İslam Öncesi Türk Tarihinin Kaynakları Üzerine, Tarih Araştırmaları Dergisi, 20 (31), 51-92.
  • Güleç, K. (2014). Anlatı Çalışmaları ve Yapısalcılık Bağlamında Televizyon Dizileri, Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Gümüş İ. (2015). Türk Masallarının Max Lüthi Yaklaşımıyla Çözümlenmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Harris, R. P. (2019). Ahlaki Değerler ve Masallar. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, 20(3), 145-160.
  • Johnson, R. (2012). The Actional Model in Greimas' Narrative Analysis. Semiotic Studies, 47(1), 18-35.
  • Johnson, R. L. (2018). Todorov'un Fantastik Kavramı ve Peri Masalları. Hikaye Çalışmaları, 42(4), 211-226.
  • Johnson, R. S. (2016). Meletinski'nin Tarihsel Bağlam Vurgusu. Edebiyat ve Toplum, 25(4), 201-215.
  • Jones, A. B. (2020). Tzvetan Todorov'un Edebiyat Eleştirisi Yaklaşımları. Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 35(3), 145-162.
  • Kuzucular,Ş.(2013).Propp Araştırma Yöntemi:https://edebiyatvesanatakademisi.com/anonim-edebiyat- mizah-hiciv/masal-inceleme-ve-propp-yontemi/980, adresinden erişim sağlanmıştır. (Erişim Tarihi: 09.12.2020)
  • Martinez, S. D. (2016). Todorov'un Masal Analizi ve Modern Anlatılar. Modern Edebiyat Eleştirisi, 18(1), 56-72.
  • Masalın Özellikleri. https://masallarin-ozellikleri.nedir.org/ adresinden erişim sağlandı. (Erişim Tarihi: 20.11.2020)
  • Miller, I. J. (2016). Yinelenen Kalıpların ve Temaların İncelenmesi. Masal Araştırmaları, 32(2), 78-92.
  • Owen, C. ve Crawford, A. (2020). Introduction to the Special Issue: The Two-Hundred-Year Legacy of E. T. A. Hoffmann: Transgressions of Fantastika. Marvels & Tales, 34(1), 13-22.
  • Özalp, H. (2018). Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin İmge Çözümleme ve Uygulamada Görsel Kültür Algılarının Belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (2) , 703-727.
  • Öztokat, N. (2015). Anadolu Masalına Göstergebilimsel Bir Bakış. Millî Folklor Dergisi, 27 (108), 60-74.
  • Parker, L. A. (2017). Masalların Evrensel Temalarının İzleri. Masal Araştırmaları Dergisi, 33(1), 60-75.
  • Perk, D. (2019). Masal Uyarlamalarının Vladimir Propp’un Yaklaşımı ile İncelenmesi “Pamuk Prenses” Masalı Örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36 (1), 122-132.
  • Prescott, B. (2019). Navigating the Carte du Tendre in Fairy Tale: A Very Short Introduction by Marina Warner. Mythlore, 37(2 (134)), 157-170.
  • Propp, V. (2018). E. M. Meletizki Metodu. https://www.mephisto.com.tr/masalin-bicimbilimi. (Erişim Tarihi:09.12.2020)
  • Robinson, L. F. (2018). Meletinski'nin Analiz Yaklaşımı. Edebiyat Kuramı İncelemeleri, 40(4), 210-226.
  • Smith, C. D. (2015). Jean-Michel Adam'ın Analitik Yaklaşımı. Edebiyat ve Anlatı Çalışmaları, 40(2), 65-80.
  • Smith, J. (2005). Julien Greimas' Narrative Analysis. Journal of Structural Semiotics, 30(3), 102-115.
  • Smith, J. A. (2008). E. M. Meletinski'nin Edebiyat Kuramlarına Katkıları. Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 33(2), 75- 91.
  • Smith, J. C. (2015). Todorov'un Masal Analizi ve Anlatı Yapıları. Masal Çalışmaları, 20(1), 65-82.
  • Turner, F. I. (2017). Orman ve Nesne Sembolizmi. Masal Semiyotikleri, 25(4), 180-195.
  • Turner, S. A. (2015). Sembolizmin İnsan Ruhuna Etkisi. Psikoloji ve Kültürel Araştırmalar, 30(2), 95-110.
  • Uğur, U, Günaydın, R. (2018). Valdimir Propp’un Yapısal Çözümleme Yöntemi Çerçevesinde “Tadeo Jones 2: Kral Midas’ın Sırrı Filmi İncelemesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9 (1), 25-43.
  • Williams, E. (2019). Julien Greimas' Approach to Narrative Analysis. Narrative Inquiry, 24(1), 56-70.
  • Williams, E. K. (2010). Meletinski ve Evrensel Temalar. Masal Analizi Dergisi, 22(2), 78-92.
  • Williams, E. P. (2017). Todorov'un Analitik Yaklaşımının Etkileri. Edebiyat ve Toplum, 12(4), 189-204.
  • www.tdk.gov.tr Erişim Tarihi: 27.08.2023