JOAN MİRÓ'’NUN KİŞİSEL VE RUHSAL HALİNİN ESERLERİNE YANSIMASI

Miró çalışmalarında görsel algının etkisiyle anlamlı bakışın yanında kendi içsel gerçeğini, ifadesini kullanmıştır. Miró’nun ruhsal ve psikolojik yapısının sanatta ifade bulduğu çalışmalarında sanatçı estetik kaygıyı bir kenara atarak kendi tinsel yorumunu, içselliğini ve çocukça coşkusunu sanatına yansıtmıştır. Sanatçının eserlerinde nesneler göründüğü gibi değil anlamının ve biçiminin dışında bir forma ve ifadeye dönüşüyordu. Miró’nun çalışmalarını geçmiş yaşantısının büyüsel etkisi kaplamıştır. Miró eserlerinde sanki bir gizemin içinde eriyip belirsizleşme güdüsüyle yapmış gibidir. Joan Miró eserlerinde kullandığı formları kendi gördüğü çerçevede ele almış yâda formlara psikolojik bir bakış açısı getirmişti. Sürrealizmin etkisini Miró’nun eserlerinde sanatçının kendisinin bilinçaltının doğurduğu etkilerde görebiliriz. Yansıtmak istediği bilinçaltındaki bir dünyayı yansıtmak istemiş kendi mantıksal tutarsızlığı da dış algı gerçeğini ortadan kaldırmıştı. Araştırmanın amacı Jaon Miró’nun kendi içsel-ruhsal yapısını eserlerine nasıl yansıttığını ortaya çıkarmaktır. Miró’nun ruhsal yapısının eserlerinde tekniksel ve ifadesel açıdan nasıl farklı tarzlar oluşturduğunun görülmesi açıdan araştırma önem taşımaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile yapılmış verilere ulaşmak için kitap, internet, makale, ve tezlere bakılmıştır. Araştırma kapsamında yer alan resimlerin analizini yapmak için betimsel analiz metodu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda görülmektedir ki sanatçı, eserlerindeki çocuksu ifadelerinin psikolojik açıdan doyumsuzlaşmadığı ve doyumsuzluğu yaptığı eserlerde elde etmeye, tatmin etmeye çalışmış ve eserlerinde renk, form gibi ögeleri serbestçe, gerçek anlamının ötesinde ruhsal bir bakış açısıyla etüt etmiştir.

A REFLECTION OF JOAN MİRÓ’S PERSONAL AND SPIRITUAL STATE IN HİS WORKS

In his works, Miró used his own inner truth and expression in addition to a meaningful look with the effect of visual perception. In his works where the spiritual and psychological structure of Miró finds expression in art, the artist has cast aside aesthetic anxiety and reflected his own spiritual interpretation, internality, and childish enthusiasm into her art. Miró's works have been affected by the magical influence of his past life. Miró seems to have made his works as if he made them with the urge to melt and uncertain in a mystery. Joan Miró took the forms he used in his works within the framework he saw or brought a psychological perspective to the forms. In Miró's works, we can see the effect of surrealism on the effects of the artist's own subconscious. He wanted to reflect a subconscious world that he wanted to reflect, and his own logical inconsistency removed the reality of external perception. The purpose of the research is to uncover how Joan Miró reflects his inner-spiritual structure in his works. Research is important in terms of seeing how the spiritual structure of Miró creates different styles technically and expressively in his works. In order to reach the data made with the qualitative research method, books, internet, articles, and theses were examined. The descriptive analysis method was used to analyze the pictures within the scope of the research. The method of descriptive analysis was used to analyze the pictures within the scope of the research. As a result of the research, it is seen that the artist has tried to obtain and satisfy the childlike expressions in his works in which he has not become insatiable from a psychological point of view and has studied elements such as color and form freely and from a spiritual point of view beyond its true meaning.

___

  • Dede, B. (2019). Bilinçaltı Keşfinin Sürrealist Sanattaki Yansısı. Sanat Eğitimi Dergisi. 7 (1). 1-12.
  • Erdem, O. (2012). Modern Sanat-Hakkında Bilmeniz Gereken Herşey, İstanbul: Tempo Yayınevi.
  • Eroğlu, Ö. (2015). Modern Sanat “20. Yüzyılda”, İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • Dosde, Joan Miró His life’s work. https://www.dosde.com/en/miro-his-lifes-works.html (Erişim Tarihi: 17.05.2020)
  • Joan Miro, and his Paintings. https://www.joan-miro.net/ (Erişim Tarihi: 17.05.2020)
  • Ocvirk Otto G., Stinson Robert E., ve diğerleri, (2015). Sanatın Temelleri, İzmir: Karakalem Kitapevi Yayınları.
  • Sezer, T. (2011). Resim Sanatının Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur- Modern Ustaları Anlamak (1. Baskı), F. C. Çulcu, İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizimden Postmodernizime Sanat, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Resim 1: https://www.joan-Miró.net/montroig-village-and-church.jsp (Erişim Tarihi: 12.05.2020)
  • Resim 2: http://www.leblebitozu.com/bilmeniz-gereken-12-surrealist-ressam-ve-tablolari/ (Erişim Tarihi: 12.05.2020)
  • Resim 3: Dede, B. (2019). Bilinçaltı Keşfinin Sürrealist Sanattaki Yansısı. Sanat Eğitimi Dergisi. 7 (1). 1-12.
  • Resim 4: https://www.istanbulsanatevi.com/category/sanatcilar/soyadi-m/Miró-joan/ (Erişim Tarihi:13.05.2020)
  • Resim 5: http://www.leblebitozu.com/joan-Miró-eserleri-ve-hayati/ (Erişim Tarihi:13.05.2020)
  • Resim 6: https://twitter.com/celinesymbioss/status/942545698678964224 (Erişim Tarihi: 12.05.2020)
  • Resim 7: Ocvirk Otto G., Stinson Robert E., ve diğerleri, (2015). Sanatın Temelleri, İzmir; Karakalem Kitapevi Yayınları.
  • Resim 8: https://successioMiró.com/catalogue/7 (Erişim Tarihi: 12.05.2020)
  • Resim 9: https://successioMiró.com/catalogue/object/1078 (Erişim Tarihi: 14.05.2020)
  • Resim 10: https://successioMiró.com/catalogue/object/1088 (Erişim Tarihi: 14.05.2020)
  • Resim 11: Küçükerbaş, M. N. (2015). Seramik Sanatında Sürrealizm. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı.