LESLIE MARMON SILKO’NUN AYİN ADLI ROMANINDA ÇOKSESLILIK, HİKAYE ANLATIMI VE DİŞİL SESİN OTORİTE YIKIMI

Leslie Marmon Silko’nun Ceremony (Ayin) adlı romanı Tayo adındaki karakterin psikolojik denge bozukluğunu ve iyileşmek için yerli hikâyeleri ve kabilesine ait davranış biçimlerini yaşayarak gerçekleştirdiği ayini anlatan bir yerli Amerikan romanıdır. Silko romanında büyüsel gerçekçiliğe uygun bir şekilde yerli Amerikan kültürüne ait hikâyeleri bir araya getirir ve bu kültürü ve hikâyelerini beyazların egemen kültürünü bozan önemli öğeler olarak yansıtır. Romanın ana karakteri erkek olmasına karşın, bazen insan bazen de mitolojik varlıklar olarak sunulan ve Yerli Amerikan Laguna kültüründe önemli yer tutan kadın karakterler beyazların egemen kültürünün altını oymada önemli bir rol oynarlar. Batı kültüründe olduğu gibi kadın işi olarak gösterilen hikâye örme, romanda mitolojik kadın varlıklarla ilişkili olarak yansıtılmakta ve Tayo’nun ayinin bileşenleri olan bu hikâyelerde söz konusu kadınların yeri işlenmektedir. Bu çalışma, Bakhtin’in diyaloji ve ötekinin sözcesinin otoriter sistemlerdeki yıkıcı etkisi ile ilgili düşüncelerine dayanarak yerli Amerikan Laguna kültürünün hikâyeleriyle egemen beyaz Amerikalı söylemini nasıl bozduğu ve bu bozma sürecinde kadın sesinin nasıl ötekinin sözcesi olarak işlev gördüğünü ele almaktadır.

MULTIVOCALITY, STORYTELLING AND THE DISRUPTIVE VOICE OF FEMININITY IN LESLIE MARMON SILKO’S CEREMONY

Leslie Marmon Silko’s Ceremony is a Native American novel about the psychological disorder of Tayo and his ceremony for recovery through native stories and tribal ways. In the manner of magical realism, Silko incorporates native stories into the novel and presents Native American culture and stories as vital factors in the dissemination and ‘de-centralization’ of the ruling white culture. Though the main character of the novel is male, female figures, both human and mythical, play a crucial role in this dissemination because they lie at the heart of Indian American Laguna culture and stories. Spinning stories, as in Western culture, is presented as a female act and the female mythical figures in the stories play a central role in Tayo’s ceremony. Relying on Bakhtin’s idea of dialogism and the disseminating role of another’s word in authoritative discourses, this paper aims to study how the Indian American Laguna culture disseminates and decentralizes the white authoritative discourse with its stories and how another’s word emerges as feminine voice in the novel.

___

  • Allen, Paula G. (1983). “The Feminine Landscape of Leslie Marmon Silko’s Ceremony.” Studies in American Indian Literature. ed. by P. Allen. New York: Modern Language Association: 233-239
  • Allen, Paula G. (1979). “The Psychological Landscape of Ceremony.” American Indian Quarterly, vol. 5, No. 1: pp. 7-12 URL: https://www.jstor.org/stable/1184719
  • Antoniou, S.; Antoniou, G. A., Learney, R., Granderath, A., Antoniou, A. I. (2011). “The Rod and the Serpent: History’s Ultimate Healing Symbol.” World Journal of Surgery, 35 (1): 217-221. http://doi.org/10.1007/s00268-010-0686-y (Accessed: 28.10.2019)
  • Bakhtin, Mikhail (1981). Dialogic Imagination. ed. Michael Holquist. Austin: University of Texas Press.
  • Bauer, Dale (1996). “Gender in Bakhtin’s Carnival.” Feminisms: An Anthology of Literary Theory and Criticism. ed. Robyn R. Warhol and Diane Price Herndl. New Brunswick-New Jersey: Rutgers University Press. 671-684
  • Hernall, Diane P. (1991), “The Dilemmas of a Feminine Dialogic.” Feminism, Bakhtin, and the Dialogic. ed. Dale Bauer & S. Jaret McKinstry. Albany: State University of New York Press. 7-24.
  • Nelson, Robert M. (1988). “Place and Vision: The Function of Landscape in Ceremony.” Journal of the Southwest, Vol. 30, No. 3: 281-316
  • Scarberry, Susan J. (1983). “Grandmother Spider’s Lifeline.” Studies in American Indian Literature. ed. Paula Gunn Allen. New York: MLA. 100-108.
  • Silko, Leslie M. (1977). Ceremony. New York: Penguin Group.
  • Teorey, M. (2010). “Spinning a Bigendered Identity in Silko’s Ceremony and Puig’s Kiss of the Spider Woman.” Comparative Literature Studies 47(1): 1-20. doi:10.1353/cls.0.0117.