Güzel Sanatlar Fakültelerinde Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi Derslerinde Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunlar

Müzik eğitimi, esasta bir müziksel tutum edindirme, değiştirme, değişikliği yaratma ve müziksel tutum geliştirme sürecidir. Müzik eğitimi vasıtası ile kişinin toplumsal çevresi ve müziksel çevresi arasındaki bildirişim ve ilişkilerin daha tertipli, sağlıklı ve verimli olması umulur. Güzel Sanatlar Fakültelerinin genel amacı topluma faydalı olabileceğini düşündükleri öğrencileri yetiştirmek ve meslek sahibi olmalarına olanak tanımaları olmuştur. Bu bölümlerde okuyan öğrenciler müzik teorilerine ve performansa dayalı yoğun bir eğitim almaktadırlar. Bölümlerin zaruri derslerinden biri de Müzik Teorileri ve İşitme Eğitimi dersidir. Literatür tarandığında da görülmektedir ki, çok fazla sayıda işitme eğitimi dersinin farklı etkileri üzerine yapılmış akademik çalışmalar mevcuttur. Bu çalışmada da Kırıkkale Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü programında yer alan Müzik Teorisi ve İşitme eğitimi dersinde öğrencilerin ne tür zorluklarla karşılaştıkları saptanmıştır. Çalışma grubu 37 kişilik bir öğrenci grubundan oluşmuştur. 12 Yargı cümlesinden oluşan 3’lü likert tipi anket uygulanmıştır. Sonuç olarak; işitme eğitimi dersinde öğrencilerin en çok yaşadığı problemler; İşitme eğitimi ders esnasında gerekli ortamın/araç gerecin/sessizliğin sağlanamaması, Sınıf içi başarı düzeylerinin farklı olması ve öğrencilerin düzenli ders tekrarı yapmamaları olarak belirlenmiştir.

___

  • Ataman Gençel, Ö. (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müziksel İşitme Okuma Yazma Dersleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Balıkesir Üniversitesi Örneği), Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (2), 2013, 455-471.
  • Bağcı, H. (2009). Eşlik Desteğinin Armoni ve Solfej Eğitimindeki Başarı Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Buzduğu, M. (2010). Amatör müzik eğitimine yönelik öğretmen ve öğrenci tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Çevik, S. (1997). Koro Eğitimi ve Yönetim Teknikleri, Ankara: Doruk Yayınları.
  • İnan, E. (2010). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Öğrencilerinin Müziksel İşitme Okuma Yazma Dersi İle İlgili Tutumlarinin Bazi Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kaptan, S. (1981). Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri, Ankara, Rehber Yayınevi.
  • Karip E. (2015). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara, Ayrıntı Basım Yayın.
  • Karpinski, G. (2000). Aural skills acquisition: The development of listening, reading and performingskills in college-level musicians. New York: Oxford University Press.
  • Okatan, İ. Ş. (2007). Güzel Sanatlar Fakültelerinin İşlevi, (erişim tarihi 11 Nisan 2020).
  • Öztürk, B. (2011). Müziksel işitme-okuma ve yazma (MİOY) derslerinde makamsal uygulamalara ilişkin durum saptamasına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.)
  • Tuncay, M. (2007). Güzel Sanatlar Fakültesinin Tarihi. (erişim tarihi 11 Nisan 2020). http://dergipark.gov.tr/download/article-file/203650
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar İlke ve Yaklaşımlar, Ankara, Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan. A. (2005). Müzik Eğitimi. Evrensel Müzikevi. Ankara.
  • Yayla. F. (2006). Müziksel İşitmenin Temel Prensipleri. Burdur. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 12.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.