Ömer Seyfettin’in tarih konulu hikâyelerinde tarih bilinci

Toplumlar, varlıklarını millet olarak devam ettirebilmek için tarihlerine dayanmak zorundadırlar. Tarih, birey veya toplumda bir millete mensubiyet bilincini canlı tutar ve onu derinleştirir. Tarih bilinci, geçmişin yorumunu, yaşanan zamanın algılanmasını ve geleceğe ait beklentileri içeren bir bilinç ve farkındalıktır. Sanatçılar, tarihî olayları farklı ve cazip bir hale sokarak okuyucuya sunarlar. Ömer Seyfettin, Peçevî, Nâima ve Hammer gibi tarihçileri okumuş, konusunu tarihten alan hikâyeler yazmıştır. Onun, konusunu tarihten alan hikâyelerinde hareket noktası Türk tarihidir. Ömer Seyfettin’in bu tarz hikâye yazmaktaki amacı yeni bir Türk ruhu oluşturmaktır.

Values in Omer Seyfettin’s history- themed stories

To be able to continue their existence as nations, societies need to base on their own histories. History keeps the sense of belonging to a nation alive in the individual or society and deepens it. The sense of history is a kind of sense or awareness including the interpretation of the past, the perception of the present and the expectations about the future. Artists present historical events to the reader by making them different and catching. Ömer Seyfettin read about such historians as Peçevî, Nâima and Hammer and wrote stories deriving their themes from history. The starting point he takes in his stories deriving their themes from history is the Turkish History. The aim of Ömer Seyfettin’s in writing this kind of stories is to create a new Turkish spirit.

___

  • Akay, Hasan (1997), “Ömer Seyfettin’in İdeal Ülkesi: “Kızılelma Neresi?”, Türk Dili, Sayı: 546, s. 581-591.
  • Aktaş, Şerif (1993), “Namık Kemal ve İnsan”, Doğumunun Yüzellinci Yılında Namık Kemal, Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi, s. 1-12.
  • Argunşah, Hülya (2006), “Ömer Seyfettin’in Tarihî Hikâyelerinde Kişileştirme”, Ömer Seyfettin’i Yeniden Okumak, Kayseri, Erciyes Üniversitesi Yayınları, s. 37-57. Aslan, Erdal (2006), “Neden Tarih Öğretiyoruz?”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 20, s. 162-173.
  • Balcı Yunus, (2003), “Tanzimat Romanında Modernleşme Tarzı Olarak Kahramanın Yabancılaşma Meselesi”, İ.Ü. Edebiyat Fak. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, C.XXX, İstanbul, s. 87-96.
  • Berkes, Niyazi (1979), Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, Doğu-Batı Yayınları.
  • Çelik, Yakup (2006), “Tarihî Hikâyelerde Anlatma Problemi”, Ömer Seyfettin’i Yeniden Okumak Ölümünün 85. Yılında Ömer Seyfettin’i Anma Toplantısı, Kayseri, Erciyes Üniversitesi Yayınları, s. 83-97.
  • Enginün, İnci (1984), “Ömer Seyfeddin’in Hikâyelerinde Yabancılar”, Doğumunun 100. Yılında Ömer Seyfeddin, İstanbul, Marmara Üniversitesi Yayınları, s. 51-78.
  • Enginün, İnci (1992), “Ömer Seyfettin’in Hikâyeciliği”, Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin, Ankara, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Türk Tarih Kurumu Basımevi, s. 37-49.
  • Kaplan, Mehmet (2002), “Başını Vermeyen Şehit”, Hikâye Tahlilleri, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Kolcu, Ali İhsan (2007), Millî Edebiyat II –Nesir, Konya, Salkımsöğüt Yayınları.
  • Ömer Seyfettin, (2007a), “Mektep Çocuklarında Türklük Mefkûresi”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Makaleler 1, hzl. Argunşah, Hülya İstanbul, Dergâh Yayınları, s. 351-363.
  • Ömer Seyfettin, (2007b), “Başını Vermeyen Şehit”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Büyücü”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin, (2007b), “Diyet”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Ferman”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Kızıl Elma Neresi?”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Kütük”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Nadan”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Pembe İncili Kaftan”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Teke Tek”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Teselli”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.
  • Ömer Seyfettin,(2007b), “Topuz”, Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikâyeler 2, hzl. Argunşah, Hülya, İstanbul, Dergâh Yayınları.