Nietzsche'de "Güç Sistemi" ve hakikat ilişkisi üzerine bir inceleme

Bu yazıda, Nietzsche’nin gücü isteme düşüncesi üzerinde durulacaktır. Nietzsche’de gücü isteme yaşamın bütün alanına yayılmıştır. Gücü isteme aynı zamanda bir hakikati istemedir. Nietzsche’ye göre hakikat, bulunacak ve keşfedilecek bir şey değil, yaratılacak bir şeydir; oluşan bir şeye, dahası, aslında sonu olmayan bir fethetmeyi istemeye ad sağlayan şeydir. Nietzsche’nin dediği gibi,bu, “sonu olmayan bir süreç”tir. Bilgi denen her şey de insana ait olan perspektifli hakikatlerle, sonuna kadar bilinemeyecek hakikatlerle ilgilidir. Bu nedenle hakikati istemek belli bir perspektife sahip olmayı istemektir. Nietzsche bu düşüncesiyle kendi zamanına kadarki bütün felsefi geleneğe meydan okurken, bu felsefi geleneğin sahip olduğu hakikati istemenin gerçekte gücü isteme olduğunu söylemektedir. Ancak, ona göre, mutlak bir hakikat olamayacağı için, bir hakikate sahip olmak belirli bir perspektife sahip olmak demektir. Burada Nietzsche’nin bunu nasıl gerekçelendirdiği açık kılınmaya çalışılacaktır.

An inquiry on relation between "the Will to Power" and truth in Nietzsche

In this paper, Nietzsche’s idea of the will to power will be examined. The will to power in Nietzsche permeates to the whole life. The will to power is also will to truth. According to Nietzsche, truth is not something there that might be find out and discover, but something that must be created, and that gives a name to a process, and rather actually to a will to overcome which has no end. As Nietzsche said, it is “a processus in infinitum”. All of the thing that is called as knowledge belongs to the humane perspective of truth, hat is about the truth that cannot be known until the end. Therefore, to want the truth is to want to have a certain perspective.Nietzsche asserts in fact that this philosophical tradition that has will to truth is actually the will to power when he challenges the tradition till to his age However, according to him, for there is no an absolute truth, to have a truth means to have a particular perspective. In this work, it will be tried to make clear that how Nietzschegrounded this point.

___

  • ANSELL-PEARSON, K. (1998) Kusursuz Nihilist, (Çev. Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • CLARK, M. (2001) “The Development of Nietzsche’s Later Position on Truth”, Nietzsche, (Ed. John Richardson and Brian Leiter), ss. 59-84, Oxford: Oxford University Press.
  • GEMES, K. (2001) “Nietzsche’s Critique of Truth”, Nietzsche, (Ed. John Richardson and Brian Leiter), ss. 40-58, Oxford: Oxford University Press.
  • KUÇURADİ, İ. (1995) Nietzsche ve İnsan, TFK Yayınları, Ankara:. NIETZSCHE, F. (1966) Beyond Good and Evil, (Trans.: Walter Kaufman), New York: Vintage Books.
  • NIETZSCHE, F. (1968) The Will to Power, (Trans. Walter Kaufman and R. J. Hollingdale), New York: Vintage Books.
  • NIETZSCHE, F. (1995) Deccal, (Çev. Oruç Aruoba), İstanbul: Hil Yayın.
  • NIETZSCHE, F. (1997) Tan Kızıllığı, (Çev. Hüseyin Salihoğlu-Ümit Özdağ), Ankara: İmge Yayınevi.
  • NIETZSCHE, F. (2000) Putların Alacakaranlığı, (Çev. Hüseyin Kaytan), İstanbul: Tümzamanlar Yayıncılık.
  • NIETZSCHE, F. (2001), Ahlakın Soykütüğü Üstüne, (Çev. Ahmet İnam), İstanbul: Yorum Yayınevi.
  • NIETZSCHE, F. (2003a) Şen Bilim, (Çev.: Levent Özşar), Bursa: Asa Kitabevi.
  • NIETZSCHE, F. (2003b) İnsanca Pek İnsanca 1, (Çev. Mustafa Tüzel), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • NIETZSCHE, F. (2005) Gesammelte Werke, Bindlach: Gondorm Verlag GmbH.
  • NIETZSCHE, F. Der Wille zur Macht, Voltmedia GmbH, Paderorn (Tarihsiz).
  • POELLNER, P. (2001) “Perspectival Truth”, Nietzsche, (Ed.John Richardson and Brian Leiter), ss. 85-117, Oxford: Oxford University Press.