GÜNÜMÜZDEKİ BAZI SOSYAL GRUPLARDA ERGİNLENME ÜZERİNE DÜŞÜNCELER

İlkel atalarımızdan bugüne kalan miraslardan biri de erginlenme inanç ve ritüelleridir. Tarih boyunca çeşitli etmenlere bağlı olarak değişen bu ritüeller, farklı zaman dilimlerinde ve değişik toplumlarca farklı şekillerde uygulanmıştır. Din ve kültür değişikliklerine rağmen kaybolmayan erginlenme ritüelleri, bugün dahi canlı bir şekilde yaşamaktadır. Öncelikle grup kültürü ve folkloru hakkında kısa bilgiler verilen bu çalışmada, tarihi süreci içinde geçiş dönemleri ve erginlenme uygulamalarına değinilmiştir. Çalışmanın inceleme bölümünde ise günümüzde mevcut olan sosyal gruplardan yurtta kalan öğrenciler, zeytin işleyen çiftçiler ve askerlerin grup değer ve kültürleri bağlamında erginlenme uygulamalarına yer verilmiştir. 

___

  • Abalı, İ. (2014), "Meslek Folkloru Bağlamında Zeytincilik (Gözkaya Köyü/Aydın Örneği), Ulakbilge, 2 (3), 115-139. Altıntaş, H. (1991), Tasavvuf Tarihi, Ankara: A. Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları. Amos, D. B. (1997), "Şartlar ve Çevre İçinde Folklorun Bir Tanımına Doğru", (Çev: Metin Ekici), Milli Folklor, C. 5, S. 33, 74-87. Artun, E. (1997), "Günümüzde Adana Aşıklık Geleneği ve Aşık Fasılları", V. Uluslararası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk Edebiyatı Seksiyon Bildirileri I. Cilt, Ankara, 41-52. Başgöz, İ. (1967), "Dream Motif In Turkish Folk Stories and Shamanistic Initiation", Asian Folklore Studies, 26 (1), 1-18. Bauman, R. (2005), "Halkbiliminin Farklı Kimliği ve Sosyal Tabanı", (Çev: Feridun Çotra), Milli Folklor, C. 9, S. 65, 152-159. Çobanoğlu, Ö. (2000), Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları. Dundes, A. (2010), "Folklor Nedir?", (Çev: Gülay Aydın), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2, Ankara: Geleneksel Yayınları, 16-18. Eliade, M. (1994), Ebedi Dönüş Mitosu, (Çev. Ümit Altuğ), İstanbul: İmge Yayınları. Eliade, M. (1999), Şamanizm, Ankara: İmge Yayınları. Gennep, A. V. (1960), The rites of passage, (Çev. Monika B. Vizedom and Gabrielle L. Caffee) London: Routledge and Kegan Paul. Gölpınarlı, A. (1948), Yunus Emre Divanı II, İstanbul. Günay, U. (1995), "Ritüeller ve Hıdırellez", Milli Folklor, S. 26, 2-3. Köprülü, M. F. (1976), Türk Edebiyatı'nda İlk Mutasavvıflar (3. Basım), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Örnek, Sedat V. (2000), Türk Halk Bilimi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Ögel, B. (2003), Türk Mitolojisi C. I, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. Roux, J. (2002), Türklerin ve Moğolların Eski Dini, İstanbul: Kabalcı Yayınları. Veren, E. (2014), "Efelik Müessesesinde Zeybekliğe Terfi Etme ve Yemin Töreni”, (Acta Turcica), Kültürümüzde Efe, Yıl. VI, S. 2, 1-10. Tandaçgüneş, N. (2012), "Roland Barthes'in Yeniden Okumak: Tüketim Kültüründe İnisiyasyon ve Alışveriş Merkezleri İlişkisi", Marmara İletişim Dergisi, S. 19, 40-63. Tecimer, Ö. (1999), Sinema Modern Mitoloji, İstanbul: Plan B Yayınları. Turner, V. (1997), The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. New Brunswick &London: Aldine Transaction.