İHSAN OKTAY ANAR’IN GALÎZ KAHRAMAN ADLI ROMANI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Sosyal roman türlerinden biri olan yergi romanı, toplumsal bazı aksaklıkların ve toplumdaki birtakım yanlış uygulamaların eleştirilip hicvedildiği roman türüdür. Mizah ve eleştirinin bir arada değerlendirilerek 20. yüzyılın toplumsal eleştirisinin yapıldığı Galîz Kahraman isimli eser, yergi romanı özelliklerini taşımaktadır. Çalışmamızın amacı Türk edebiyatının son dönem yazarlarından biri olan İhsan Oktay Anar’ı ve onun “Galîz Kahraman” isimli eserini geniş bir perspektifle incelemektir. Araştırmanın deseni, nitel araştırma desenlerinden tarama desenidir. Verilerin toplanmasında doküman incelemesi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Yapılan incelemede romanın anlatıcı tipi, aktarma yöntemi, konusu, izleği, zaman ve mekân özellikleri, kişiler kadrosu, anlatma yöntemi ve ögeleri üzerinde durulmuş ve eserin genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. Galîz Kahraman isimli eserde çağrışımsal göndermeler, anıştırma (telmih) yoluyla başka eserlere, olaylara, sanatçılara, kavramlara, mitolojik unsurlara ait göndermeler, iç içe geçmiş yapıyı çözüp anlamlandırmada yararlanılan metinler arasılık ve alegorik anlatım dikkat çekmektedir. Bu kullanımlar Galîz Kahraman’ı diğer romanlardan; İhsan Oktay Anar’ı da son dönemin yazarlarından farklı kılmaktadır.

___

  • Aktaş, Ş. (1991). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aktunç, H. (1998). Türkçenin Büyük Argo Sözlüğü (Tanıklarıyla). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Anar, İ. O. (2014). Galiz Kahraman. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ayan, E. (2017). İhsan Oktay Anar’ın Efrâsiyâb’ın Hikâyeleri Adlı Anlatısı Üzerine Parabolik Bir İnceleme. Turkish Studies, 73-84.
  • Baştürk, M. (2010). Yağmur Beklerken Adlı Roman ile Tufandan Önce Adlı Uzun Hikâye Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 69-96.
  • Çetin, N. (2009). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Çokluk, N. (2009). İhsan Oktay Anar ve Romanları Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erus, Z. Ç. (2012). Romanda Bakış Açısı ve Sinemaya Uyarlanması. İletişim Fakültesi Dergisi, 229-237.
  • Gündüz, O. (2012). İhsan Oktay Anar’ın Kurgu Dünyası. Ankara: Vizyon Yayınevi.
  • Gürbüz, Ö. (2001). Düşünce ile Tema ve Konu. Kurgu Dergisi(18), 101-108.
  • Karaca, S. (2010). İhsan Oktay Anar’ın Romanları Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Narlı, M. (2002). Romanda Zaman ve Mekan Kavramları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 92-106.
  • Önal, M. (2011). Edebî Eserlerde İfade. Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.
  • Özdemir, G. (2013). İhsan Oktay Anar’ın Romanları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Özot, G. S. (2014). Postmodern Roman: Kurgu, Dil ve Kişiler Kadrosu. Turkish Studies, 973-987.
  • Stevick, P. (2017). Roman Teorisi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Şahin, V. (2007). Roman Tekniği Bakımından Yaban. E-Journal of New World Sciences, 179-196.
  • Şahin, V. (2017). Dede Korkut Hikâyeleri’nde Mekân Algısı ve Kurgusu. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1-49.
  • Şengül, M. B. (2010). Romanda Mekân Kavramı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 528-538.
  • TDK. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TDK. (2017, Aralık 1). Kişi Adları Sözlüğü. Türk DilKurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?
  • option=com_kisiadlari&arama=anlami&uid=4435&guid=TDK.GTS.5a20a654b2f156.21506139 adresinden alınmıştır
  • Yaprak, T. (2012). Postmodernizmin Orhan Pamuk’un Romanlarındaki Yansımaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.