EPİK GELENEĞİN VARISLIĞI: «KİTAB-İ DEDE KORKUT» VE «KOROĞLU» DESTANLARI

"Köroğlu" destanı kahramanlık eposu olarak kendisinden önceki eposun, "Dede Korkut"un dönüşmüş türevidir. Önceki epos Oğuz eposudur ve burada Oğuz dönemi, Oğuz ruhu açık-seçik gözüküyor. "Köroğlu" ise yeni dönemin, müteakip devrin eposudur. "Dede Korkut" eposu`nun Oğuz döneminin, "Köroğlu"nun da kendi döneminin kahramanlık ruhuyla kopmayan ilişkileri bulunmaktadır. "Köroğlu" destanının Azerbaycan folkloru ve diğer halkların folkloru bağlamında çok büyük olay olması, bu epos`un özel gelişim sürecinden geçtiğinin göstergesidir. Yani "Köroğlu" eposu zaman içinde özel olarak gelişmiş, büyümüş ve muhteşem hale gelmiştir. "Köroğlu" destanı aynı zamanda "Dede Korkut" eposunun epik yapımı bakımından varisidir. Gerçek şu ki, destanlar yüzyıllar boyu cilalanarak ve büyüyerek günümüze varıyor. Fakat onun büyüme süreci tarihin muhteşem hafızası olmadan mümkün değildi.

EPIC TRADITION: EPIC "THE BOOK OF MY GRANDFATHER KORKUT" AND "KOROGLU"

The plots of “Koroghlu” are keeping the plots of the epos of “Dada Khorgud”. So, here the heroism of brave men is mentioned as it is noted in “Dada Khorgud”. Being in the forms of the marches, battles and trips these heroisms are the property of structure of Turkish eposes beyond “Kitabi-Dada Khorgud” and “Koroghlu”. The connection of Turkish eposes with the marches, battles and trips is coming from the style of Turkish living. “Koroghlu” is the heir of “Kitabi-Dada Khorgud” as the epos of heroism. As the epos “Koroghlu” was not created by itself from nothing or at once. Both of the eposes are the product of Azerbaijanian-Oghuz traditions of the art of narrator. That is, “Koroghlu” had to be established on the base of the epic rules of “Dada Khorgud”.

___

  • 1. Cəfərov N. ,,Köroğlunun poetikası”, Bakü BDÜ, 1997, 46 seh.
  • 2. Kitabi-Dede Korkut. F. Zeynalov və S. Alizade neşri Bakü Yazıcı 1988, seh 265.
  • 3. Köroğlu. Tertibçi M.H Tahmasib, redaktörü H. Araslı, 2ci neşr, Bakü, Azerb. EA, 1956, səh 456.
  • 4. Huluflu V. Köroğlu, Bakü 1929, seh 159.d