YANSITMACI DAMARDA TAZE KAN: ÇİĞDEMLERİ SOLAN BOZKIR

Bu makalede on beş öyküden oluşan Çiğdemleri Solan Bozkır adlı yapıt, yansıtmacı -gerçekçi, toplumcu - gerçekçi edebiyat kuramlarının ilkeleri ışığında değerlendirilecektir. Çalışmaya konu olan öykülerin kuramsal ve estetik alt yapısı, kurgusu, dili ve üslubu, figüratif özellikleri, içerdiği montaj metinler ve metinler arası göndermeler bakımından toplumcu-gerçekçi olarak değerlendirilemeyeceği; yansıtmacı-gerçekçi bir nitelik taşıdığı; alıntı, gönderge ve montaj metinlerin öykülerle aynı kuramsal ve estetik zemine dayandığı kanıtlanmaya çalışılacaktır. Bu tezler kanıtlanmaya çalışılırken anılan kuramların ilkelerinden, metinlerden doğrudan yapılan alıntılardan, yazar-anlatıcının biyografisinden, gönderimde bulunulan metinlerden, ilgili alandaki akademik çalışmalardan yapılan alıntılardan yararlanılacaktır. Yansıtmacı-gerçekçi tahkiye etme geleneği içinde içeriği işleme tavrı bakımından çalışmaya konu edinilen yapıtın farklı olan yönleri saptanarak değerlendirilecektir

Yansıtmacı Damarda Taze Kan: Çiğdemleri Solan Bozkır

Keywords:

-,

___

  • AKAR, Metin (1994), Su Kasidesi Şerhi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları/129, Ankara.
  • AKTULUM, Kubilay (1999), Metinler Arası İlişkiler, Öteki Yayınları, Ankara.
  • ANDREWS, G. Walter(2006), Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • AVŞAR, İmdat (2009), Çiğdemleri Solan Bozkır, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • AVŞAR, Ziya (2009/1), “Mesnevi’nin Manzum Çevirisi”, Şehriyar, S. 92., s. 39.
  • AYVAZOĞLU, Beşir (1993), Aşk Estetiği: İslam Sanatlarının Estetiği Üzerine Bir Deneme, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • BAKHTIN, Mikhail (2001), Karnavaldan Romana, (çev. Cem Soydemir, Der.: Sibel Irzık), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BELGE, Murat (1989), Marksist Estetik -Christopher Caudwell üzerine bir ince- leme-, Birikim Yayınları, İstanbul.
  • BOYNUKARA, Hasan (1999), Romanda Bakış Açısı ve Anlatılış, Boğaziçi Ya- yınları, İstanbul.
  • BUĞRA, Hatice Bilen (2007), 1914'lerden 1940'lara Türk Resim ve Romanında Gerçekçilik, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • CANIM, Yard. Doç. Dr. Rıdvan (1998), Türk Edebiyatında Sâkinâmeler ve İşretnâme, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2002), Felsefe Sözlüğü, 5. bs., Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • ÇAĞIN, Öğr. Gör. Şerife (2005), “Refik Halit Karay’ın ‘Eskici’ Adlı Hikâyesi Üzerine Bir İnceleme”, TÜBAR, S. 28/2005 Güz. s. 69.-81.
  • LUKACS, George (2000), Çağdaş Gerçekçiliğin Anlamı, (çev. Cevat Çapan), V. bs., Payel Yayınları, İstanbul.
  • LUKACS, George (2007), Roman Kuramı, (çev. Cem Soydemir), Metis Yayın- ları, İstanbul.
  • MORAN, Berna (2002), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, VII. bs., İletişim Yayın- ları, İstanbul.
  • OKTAY, Ahmet (2000), Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları, Tüm Zamanlar Yayıncılık, İstanbul.
  • OKUYUCU, Cihan (2005), Divan Edebiyatı Estetiği, L&M Yayıncılık, İstanbul.
  • ÖZDENÖREN, Rasim (1998), Ruhun Malzemeleri, 3. bs., İz Yayıncılık, İstan- bul.
  • PALA, İskender (1999), Divan Şiiri Sözlüğü, VI. bs., Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • PLATON (2003), Devlet, (Çev.: Mehmet Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları/Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi, İstanbul.
  • PLATON (2010), Ion, (çev. Furkan Akderin), Say Yayınları, İstanbul.
  • SAZYEK, Hakan (2006), “ ‘Kolaj’ ve Romandaki Yeri ”, Kitaplık, S. 92.
  • SAZYEK, Hakan (2003), “Romanda Temel Anlatım Yöntemleri Üzerine Bir Sınıflandırma Çalışması”, Adam Sanat, S. 213, s. 83., 98.
  • SUÇKOV, Boris (1982), Gerçekliğin Tarihi, (çev. Aziz Çalışlar), Adam Yayın- ları, İstanbul.
  • WATT-BARTHES, Ian-Roland (2002), Roman ve Gerçek Etkisi, (çev. Mehmet Sert), Donkişot Yayınları, İstanbul.
  • WELLEK-WARREN, Rene-Austin (2001), Yazın Kuramı, (çev. Yurdanur Sal- man, Suat Karantay), Adam Yayınları, İstanbul.