TANZİMAT YAZARLARINA GÖRE HATIRAT TÜRÜ

Türk edebiyatında hatıratın bir tür olarak kabul edilmesi Tanzimat dönemiyle başlar. Tanzimat yazarları gerek türü tanımlamaya çalışarak gerek eserleriyle bunun için zemin hazırlarlar. Tanzimat yazarları türü tanımlarken tarih, otobiyografi, biyografi, günlük ve mektup gibi diğer komşu türlerin alanına girerler. Bu makalede hatırat türünün Tanzimat yazarları tarafından yapılan tanımları üzerinde durulurken, türü komşu türlerle karşılaştırmak esas alınacaktır. Böylece Tanzimat yazarlarının tür karşısındaki tavrı, türü nasıl algıladığı, otobiyografi, biyografi, günlük gibi komşu türlerle ne derecelerde iç içe bulunduğu anlaşılacak ve bu komşu türlerin alanlarına ne derecelerde girdiği ortaya çıkacaktır

Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü

Keywords:

-,

___

  • Ahmed Midhat Efendi (2002), Menfa/Sürgün Hatıraları, (hzl. Handan İnci), Arma Yayınları, İstanbul.
  • AKGÜN, A. (1987), Ebüzziya Tevfik’in Mecmuâ-i Ebüzziya’daki Hatıraları, (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), İstanbul.
  • Akif Paşa (2004), Türk-İngiliz İlişkileri ve Mehmet Akif Paşa’nın Anıları (İbret), (hzl. Taha Niyazi Karaca), IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • AYDOĞDU, N. Yılmaz-KARA, İsmail (2005), Namık Kemal Osmanlı Modern- leşmesinin Meseleleri Bütün Makaleleri 1, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • BANARLI, N. S. (1978), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi II, Milli Eğitim Bakan- lığı Yayınları, İstanbul.
  • Ebüzziya Tevfik (1910), “Hatırât-ı Said Paşa”, Yeni Tasvir-i Efkâr, S. 346, s.1.
  • ENGİNÜN, İnci (1994), Abdülhak Hâmid’in Hatıraları, Dergâh Yayınları, İs- tanbul.
  • ERTAYLAN, İ. H. (1925), Türk Edebiyatı Tarihi, Bakü.
  • GÖÇGÜN, Ö. (1987),Ziya Paşa, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • KAFADAR, C. (2009), Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken, Dört Osmanlı: Yeni- çeri, Tüccar, Derviş ve Hatun, Metis Yayınları, İstanbul.
  • KAPLAN, Mehmet-ENGINÜN, İnci-EMIL, Birol (1993), Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi II, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • KERMAN, Zeynep (2003), Sami Paşazâde Sezai Bütün Eserleri 2, TDK Yayın- ları, Ankara.
  • LE JEUNE, P. (1975), Le Pacte Autobiographique, Edition du Seuil, Paris.
  • Leyla Hanım (1958), “Saray ve Harem Hatıraları”, Yeni Tarih Dergisi, S. 13, s. 381-382.
  • Mecmua-i Ebüzziya (1881), S. 13, s. 404.
  • Muallim Naci (1902), Lugât-ı Nâci.
  • Muallim Naci (1969),Ömer’in Çocukluğu, (hzl. M. Ertuğrul Düzdağ), Cağaloğlu Yayınları, İstanbul.
  • OKAY, O. (2005), Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • ORTAYLI, İ. (1982), Gelenekten Geleceğe, İstanbul.
  • Şemseddin Sami (1882), Kamus-ı Fransevi (DictionnaireFrançais-Turc), Mihran Matbaası, Constantinople.
  • Şemseddin Sami (1905), Kamus-ı Fransevî (Dictionnaire Français Turc), Mihran Matbaası, Constantinople.
  • TANPINAR, A. H. (2006), XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, (hzl. Abdullah Uç- man), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Türk Dili Anı Özel Sayısı (1972), C. 25, S. 246.
  • ZEKÂ, N. (1987), “Hatırlama ve Tarih”, Defter, S. 1, s. 7.