POST NORMAL ZAMAN: VAHİY KÜLTÜRÜNDE İNSAN VE İNSAN HAKLARI

İnsan ve insan hakları konusu, ulaşılabilen ilk belgelerden günümüze kadar incelenen metinlerde ele alınan önemli bir konu olmuştur. Bir inanç, düşünce ya da coğrafyada insan tanımı insan haklarının hangi düzeyde olduğunun bir işaretini vermektedir. Post normal olarak adlandırılan döneme girdiğimiz bu zaman dilimi, daha kompleks, daha kaotik daha çatışmacı ve daha bilinmez bir ortamın yaratmıştır. İnsanlık için ele alınan en mükemmel bildirgelerin insan hakları konusunda çözüm üretmediği görülmektedir. Kaos, karmaşa ve şiddet ortamı, insan ve insan hakları konusuna vahyin ve vahiy kültürünün nasıl bir yaklaşım gösterdiği ve nasıl bir çözüm yolu önerdiği incelenmesi gereken bir alanı zorunlu kılmaktadır Vahiy ve vahye dayalı kültür, insana ve insan haklarına yaklaşım bakımından hem ortak akla paralellik gösterirken aynı zamanda meta rasyonel bir yaklaşım sergileyebilmektedir. Bu çalışma, vahyin ve vahye dayalı kaynakların insan ve insan haklarına nasıl yaklaştığını ve ne tür çözüm önerdiğini açıklamayı amaçlamaktadır.

___

  • A.A. Nai’im,(1990). Asian Perspectives On Human Rights Islam, Islamic Law And The Dilemma Of Cultural Legitimacy For Universal Human Rights [Chapter 3], Westview Press,
  • A.Kadir, (1985). Bugünün Diliyle Mevlana Şiir, Say Kitap Pazarlama, Aralık 1985, İstanbul
  • Abdullahi Ahmed An-Nai’im (1990). Islamic Law and the Dilemma of Cultural Legitimacy for Universal Human Rights, (Chapter 3), Islam Islamic Law,
  • Asad Muhammad, (2006). The Message of the Qur’an, İşaret Yay., İstanbul
  • Elmalılı Hamdi Yazır,(2007). Hak Dini Kur’an Dili, Azim Dağıtım,İstanbul
  • Ergül Ergin, Mevlana Perspektifinden İnsan Hakları, (2015). Adalet Dergisi, Sayı:51
  • İlal Ersan, Magna Carta, (1968). İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası Arşiv Cilt 34, Sayı 1-4
  • Karaman H., Çağrıcı M., Dönmez İ.K., Gümüş(2016). S., Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir (5 Cilt), Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara
  • Kaya E. S., Hacak ,(2012). TDV İslam Ansiklopedisi, İSAM, İstanbul
  • Magneralla Paul J., (2003). Dealing with Human Rights: Asian and Western Views on the Value of Human Rights, Questioning the Universality of Human Rights,Human Rights, Human Welfare,Dealing with Human Rights, Vol. 3.1, Winter;2003
  • Mevdudi, Tefhim’ul Kuran, Kur’anın Anlamı ve Tefsiri, İnsan Yay., C. 1
  • Nakvi N. Haydar, (1985). Ekonomi ve Ahlak, İnsan yay., İstanbul
  • Rıfat Hassan, http://muslimcanada.org/emory.pdf, (Erişim; 06.11.2018 )
  • Sen Amartya, (2005). Human Rights and Capabilities, Journal of Human Development Vol. 6, No. 2, July 2005
  • Söylemez M.M.,(2010). “İlk Dönem İslam Toplumunda Gayrimüslimlerin Yeri: Haklar ve Hoşgörü”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
  • Şen Yusuf, (2015). “İslâm Hukûkuna Göre Sağlık Hizmetlerinde Mahremiyet Hakkı”, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 19 Sayı: 61
  • Şeriati Ali, (1990). İnsan, Fecr yayınları, Ankara, 1990
  • Uludağ Süleyman,(2010). İslamda Faiz Meselesine Yeni Bir Bakış, Dergah Yayınları, İstanbul
  • Yakut A.Sönmez,(2017). “Platon’un Phaıdon’unda Sokrates’in Savunması”, Archivum Anatolıcum (Aran),
  • http://sonpeygamber.info/veda-hutbesi
  • http://www.canaktan.org/hukuk/insan_haklari/magna-carta/fransiz_insan.htm
  • http://www.corumkulturturizm.gov.tr/TR-58685/kades-savasi-ve-baris-antlasmasi.html
  • https://www.tccb.gov.tr/cumhurbaskanligi/kultursanatodulleri/2014/
  • http://www.diyanet.be/Portals/0/KIRK%20HADIS.pdf
  • http://www.kurandan.com/db/40hadis.htm