Hz. Ömer’in Kudüs’ü Fethinden Sonra İzlediği Tapınak Dağı Politikası

Kudüs, dünya üzerinde etkinliği olan en önemli üç büyük dinin kutsal addettiği, müntesiplerince uğruna canlarını verdiği yerin adıdır. Hz. Süleyman tarafından inşa edilen büyük bir mabedi ihtiva eden bu topraklar geçmişte olduğu gibi günümüzde de önemini muhafaza etmektedir. Yahudiler tarafından burası her dönem yaşama gücü, ideası ve şevkini temsil etmiştir. Dönemin halkına ibadet etmek gayesi ile yapılan bu mabed çeşitli saldırılar sonucu tahrif edilmiş ve sonrasında yıkılmıştır. Mabedi yaşamın merkezi haline getirmiş İsrailoğulları’na M.S. 70’te Romalılar tarafından çok büyük bir darbe vurulmuştur. Bu durum, Hz. Ömer’in Halifeliği dönemine, İslam ordularının Kudüs’ü fethetmesine, kadar devam etmiştir. Şehrin anahtarlarının adil yönetici olarak nam salmış Hz. Ömer’e teslim edilmesi ile Kudüs, İslam idaresine geçmiş ve bu topraklarda ayrı bir politika izlenmiştir. Sunacağımız bildiride, Kudüs’ün fethi öncesindeki genel durumu ile sonrasındaki gelişmeler ele alınacaktır. Hz. Ömer’in burada, bir zamanlar Süleyman Mabedi’nin inşasının bulunduğu tapınak dağındaki tasarrufu ve yerel halka (Hıristiyan ve Yahudi) tutumu açıklanacaktır.

The Temple Mountain Policy of Omar Following the Conquest of Jerusalem

Jerusalem is a sacred place where three of the most important religions active on the earth are considered sacred. It is also the name of the place where they gave their lives for the sake of their happiness. These lands, which contain a great temple built by Süleyman, remain as important today as they were in the past. This place by the Jews has represented the power of life, the ideal and the calmness of each period. This mabed which was made with the intention of worshiping the people of the period, was falsified and destroyed after the end of various assaults. The Romans (have been hit hard by the Israelites, who have made it into the center of the mad life. This continued until the time of Omar's Caliphate, when the Islamic armies conquered Jerusalem. When the keys of the city were handed over to Omar, known as a just ruler, Jerusalem went to Islamic administration and a separate policy was followed in these lands. We will present the general situation before the conquest of Jerusalem and the developments after that. In this land of Umar will be explained the saving of the temple and the attitude of the local people (Christian and Jew), which was once the construction of the Solomonian Temple.

___

  • Anonymous, “The riddle of the Dome of the Rock: Was it built as a Jewish place of prayer?” . The Voice of the Temple Mount Faithful, (Summer 5761-2001)
  • Balcı, İsrafil, “Hz. Ömer Döneminde Diplomasi”, Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Ünv. SBE, 2002.
  • Belâzuri, Ahmed b. Yahya, Futuhu’l-Buldan, çev. Mustafa Fayda, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay, 1987.
  • Fayda, Mustafa, “Zimmî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA) (Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1999), c. XXXXIV, ss. 428-434.
  • Gil, Moshe, A History of Palestine 634-1099, Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
  • Hamidullah, Muhammed, Vesâiku’s-Siyasiyye li’l-Adi’n-Nebeviyye ve’l-Hilafetu’r-Râşide, Beyrut: 1985.
  • Işıltan, Fikret, "Seyf b. Ömer", İslam Ansiklopedisi, (İstanbul:1965), c. 1.
  • Jellinek, Adolph, Bet Hamidrash. Cilt: 3, Jerusalem: Bamberger and Wahrman, 1938.
  • Johns, Jeremy, “Archaeology and The History of Early Islam: The First Seventy Years,” Journal of the Economic and Social History of the Orient, 46/ 4 (2003) ss. 411-436.
  • Lefkovits, Etgar, “Mescid-i Aksa bir Bizans Kilisesinin kalıntıları üzerine mi inşa edildi?”, Jerusalem Post, Kasım 16, 2008, archived at .
  • Little, Donald P., “Mujīr al-Dīn al-Ulaymī's Vision of Jerusalem in the Ninth/Fifteenth Century,” Journal of the American Oriental Society 115/2 (1995), ss. 237-247.
  • Loewenberg, F.M., “A Synagogue on Har Habayit in the 7th Century: Dream or Historical Fact?”, Hakirah, the Flatbush Journal of Jewish Law and Though, 21, (Summer 2016), ss. 253-262.
  • Mann, J., The Jews in Egypt and in Palestine under the Fatimad Caliphate. Cilt: 2, Ithaca NY: Cornell University Library, 1920.
  • Mathews, Birney, Gerald, “Holy Sepulchre”, A Dictionary of Religion and Ethics, NewYork: The Macmillan Comp, 1921.
  • Nicolle, David Nicolle, Yarmuk 636 A.D.: The Muslim Conquest of Syria, Oxford: Osprey Publishing, 1994
  • Runciman, Steve A History of The Crusades. Cilt: 1, United Kingdon: Cambridge University Press, 1951.
  • Spence-Jones, H. D. M., The Early Christians in Rome, NewYork: John Lane Comp. 1911.
  • Taberi, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerir, Tarih’ul-Ümem ve’l-Mülûk, c. III, thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim, Beyrut: Daru’s Süveydân, tsz.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, “İsra ve Miraç’ta Süleyman Mâbedi ve Mescid-i Aksa’nın Varlığı Meselesi”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6/1, (2017), ss.641-651.