Dâvûd-i Karsî’nin ‘’Risâle Fî Beyani Sıfâtillahi Teâlâ’’ Adlı Risalesi Bağlamında Kelamcılığı ve Sıfatlar Konusundaki Görüşleri

Dâvûd-i Karsî (1169/1756) 18. Yüzyıl Osmanlı müderrislerinden olup İslam’ın doğru anlaşılması için klasik medrese geleneğinin hemen hemen her alanında eserler telif etmiştir. Onun Kelam ilminin temel konularına yönelik görüşleri bir nevi Ehl-i Sünnet’in görüşlerinin tekrarı olmakla birlikte mensubu olduğu Maturidi ekolünün görüşlerini öncelemiştir. Allahın sıfatları ve benzeri konulardaki itikadi görüşlerini mensubu olduğu Maturidi ekolünün genel ilkeleri çerçevesinde yorumlarken Eş’ari ve Maturidi kaynaklardan ayırım yapmaksızın istifade etmiştir. Bu çalışmada Karsî’nin ‘’Risale fi Beyani Sıfatillahi Teala ‘’isimli risalesinden hareketle onun kelamcılığı ve Allah’ın sıfatları konusundaki görüşleri üzerinde duracağız.

Davud al-Karsi’s Theologianhood in Terms of His Treatise Titled ‘’Risala fi Bayan Sifat Allah Taala’’ and His Views on the Divine Attributes

Dâvûd el- Karsî (1169/1756) is one of the 18th century Ottoman scholars and has been copyrighted in virtually every area of the tradition of classical madrasa for the correct understanding of Islam. His previous views on the basic aspects of the Word of God have come before Maturidi's view that he belongs to a kind of Ahl al-Sunnah's view as a revolt. While commenting on the general principles of the Maturidian school of belief in God's attributes and similar beliefs, Eş'ari and Maturidi have benefited from the sources without discrimination. He says that all of God's personal attributes are true and permanent. He made it clear that the adjectives attributed to God must be translated in a way worthy of His glory and glory. In this study, will emphasized on his philosophy and his views on the attributes of God in the light of Karsi's work titled "Risale fi Beyani Sıfatillahi Teala"

___

  • Akpınar, Cemil, ‘’Dâvûd-i Karsî’’ DİA. İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1994, IX, 29-31.
  • Dâvûd-i Karsî, Risale fi Beyâni Sıfatillahi Taala Sıfat-ı İlahiyye, Müntesih: Hasan Basri, Çorum Hasan Paşa İl Halk Kütüphanesi, Arşiv no: 19HK 3139, ss. 71 b-80 a.
  • Dâvûd-i Karsî, Şerh-i Kaside-i Nuniyye, Matbaa-i Vehbiyye, İstanbul 1297/1884.
  • Klavuz, A. Saim, Ana Hatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş, İstanbul 2007.
  • Özen, Şükrü, ‘’Teftazani’’ DİA İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2011, XL, 299-301.
  • Özervarlı, M. Sait, Kelamda Yenilik Arayışları, İstanbul 2008.
  • Öztürk, Resul, Dâvûd-i Karsî (1169/1756) Kelami Görüşleri ve Kaynakları, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 41, Erzurum 2014, ss. 77-99.
  • Topaloğlu, Bekir, Kelam İlmine Giriş, Damla Yaınevi, İstanbul 1993.
  • Yıldırım, Arif, ’’Karslı Dâvud (Dâvûd-i Karsî) Efendinin İrade-i Cüz’iyye Anlayışı’’, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 15, Erzurum 2000, 189-199.