A New Historicist Approach to “My Name is Red” Novel of Orhan Pamuk

As the objectivity of history has begun to be questioned, changes have also been observed in historical novel writing. In historical novel writing; the way that history is handled in contexts such as time, event, person, narrative technique and place has changed and the historical novel gains a different momentum. New Historians focus on the fictional dimension of history. They think that historical texts are fiction. For this reason, between history and literatüre they argue that there is no difference. They interpret the meaning of the text according to the context of the text and the culture of the society in which it is produced. Postmodern historical novels are the projection of the New Historicalism movement in the literary field. In such novels, the existence of objective information is not accepted. The concept of intertextuality, which is among the principles of the New Historicalism theory, is among the narrative strategies frequently used in postmodern historical novels. With the metafiction technique, the historical events, situation and the reality of the people, which are the subject of the text and thus the works, are problematized. They approach historical reality from a pluralistic perspective. Similar attitudes are observed in postmodern historical novels. We are confronted with a number of elements of New Historicism in My Name is Red novel of Orhan Pamuk. Pamuk, reflects the details of the period which cannot be grasped easily by making use of the reality of historical characters and events, complementing them in his mind, and presents them to the reader on a fictional plane. In this study, ıt is aimed to bring up the reflections of new historicism principles in My Name is Red novel.

Orhan Pamuk’un “Benim Adım Kırmızı” Romanına Yeni Tarihselci Bir Yaklaşım

Tarihin nesnelliğinin sorgulanmaya başlamasıyla birlikte tarihî roman yazımında da değişiklikler gözlemlenir. Tarihî roman yazımında; tarihin zaman, olay, kişi, anlatım tekniği, mekân gibi bağlamlarda ele alınış şekli değişir ve tarihî roman farklı bir ivme kazanır. Yeni Tarihselciler, tarihin kurgusal boyutu üzerine odaklanırlar. Tarihî metinlerin kurgudan ibaret olduğunu düşünürler. Bu sebeple tarih ve edebiyat arasında bir fark olmadığını savunurlar. Metnin anlamını, metnin bağlamına, üretildiği toplumun kültürüne göre değerlendirirler. Postmodern tarihî romanlarda da tarihe karşı benzer yaklaşımlar sergilenir. Postmodern tarihî romanlar, Yeni Tarihselcilik akımının edebî sahadaki izdüşümüdür. Bu tarz romanlarda da nesnel bir bilginin varlığı kabul edilmez. Yeni Tarihselcilik kuramının ilkeleri arasında bulunan metinlerarasılık kavramı postmodern tarihî romanlarda sıkça kullanılan anlatım stratejileri arasında yer alır. Üstkurmaca tekniği ile metnin dolayısıyla da eserlerde konu edilen tarihî olay, durum ve kişilerin gerçekliği sorunsallaştırılır. Yeni Tarihselciler, tek bir tarihî gerçeklik yerine birçok tarihî gerçeklik olduğunu ileri sürer. Tarihî gerçekliğe çoğulcu bir perspektiften yaklaşırlar. Benzer tutum postmodern tarihî romanlarda da gözlemlenir. Orhan Pamuk’un Benim Adım Kırmızı (1998) romanında Yeni Tarihselcilik anlayışıyla örtüşen bir takım unsurlarla karşılaşılır. Pamuk, ele aldığı döneme dair vâkıf olunamayacak ayrıntıları, tarihî şahıs ve olayların gerçekliğinden yararlanıp zihninde tamamlayarak kurmaca bir düzlemde okura yansıtır. Bu çalışma, Yeni Tarihselcilik ilkelerinin Benim Adım Kırmızı romanındaki yansımalarını ortaya koymayı amaçlar.

___

Akarsu, B. (1975). Felsefe terimleri sözlüğü. TDK.

Akman, N. (1999).“Benim adım Orhan”. Sabah Gazetesi, 08.02.

Aktulum, K. (2000) . Metinlerarası ilişkiler. Öteki Yayınevi.

Aral, F. (2007). Orhan Pamuk edebiyatı (Sabancı Üniversitesi sempozyum tutanakları). İletişim Yayınları.

Aşçı, B. (1999). “Ona kırmızı diyecekler”. Milliyet Sanat Dergisi, Ocak, 30-35.

Collingwood, R.G. (1990). Tarih tasarımı. Ara Yayıncılık.

Davis, D. (2002). “Cinayet ve sevinç”. Virgül Dergisi, 54, 20-28.

Doğa, Ö. (2004). Tarih felsefesi. İnkılap Yayınevi.

Ecevit, Y. (2001). Türk romanında postmodernist açılımlar. İletişim Yayınları.

Eliuz, Ü. (2016). Oyunda oyun postmodern roman. Kesit Yayınları.

Er, S. (1999). “Benim adım ‘Gülün Adı’ değil kırmızı”. Kültür Sanatta Tavır Dergisi, Nisan, 41- 46.

Foucault, M. (2006). Kelimeler ve şeyler. İmge Kitabevi.

Hakan, A. (2002). Orhan Pamuk: kırmızı ve kar. (Orhan Pamuk’la Söyleşiler). Birey Yayıncılık.

Harvey, D. (1999). Postmodernliğin durumu. Metis Yayınları.

Havlioğlu, D. (2019). “Aşkın tarihselliği ve Şeküre’nin sesi”, benim adım kırmızı üzerine yazılar. s. 361-372. Yapı Kredi Yayınları.

Iggers, G. G. (2011). Bilimsel nesnellikten postmodernizme, yirminci yüzyılda tarih yazımı. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Lucy, N. (2003). Postmodern edebiyat kuramı. Ayrıntı yayınları.

Meier, C. (2012). Makro ve Mikro Tarih İlişkisi Üzerine Notlar. Çev.: Doğan Gün, Memleket Siyaset Yönetim, 7 (18), 100-125.

Orhan Pamuk’un “Benim Adım Kırmızı” Romanına Yeni Tarihselci Bir Yaklaşım 1821 www.turkishstudies.net/language

Munslow, A. (2000). Tarihin yapısökümü. Ayrıntı yayınları.

Oppermann, S. (2006). Postmodern tarih kuramı –tarihyazımı, yeni tarihselcilik ve roman. Phoenix yayınları.

Oran F. (1999). “Orhan Pamuk’la benim adım kırmızı üzerine”. Cumhuriyet Kitap, 14.01.

Özbaran, S. (1997). Tarih, tarihçi ve toplum. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

Pamuk, O. (1997). “Genel sorun gerçekçi ayrıntıya saygının sınırları”. Hürriyet Gösteri. NisanMayıs, 77, 197-198.

Pamuk, O. (1998). Benim adım kırmızı. İletişim Yayınları.

Pamuk, O. (1999). Öteki renkler. İletişim Yayınları.

Pamuk, O. (2010). Manzaradan parçalar hayat, sokaklar, edebiyat. İletişim Yayınları.

Sidney, W. (2001). “İngilizcesinden benim adım kırmızı”, (Çev. Kemal Atakay), Kitap-lık Dergisi, Kasım, 250-254.

Şen, S. (2008). Modernizmden post-modernizme tarihsel bilginin epistemolojisi. ÇTTAD, VII/16- 17, (Bahar-Güz), s. 51-69.

Uğurlu, A. (2003) Orhan Pamuk romanında atmosfer. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

White, H. Metatarih. (2008) Dost Kitabevi.

Yalçın- Çelik, S.D. (2005). Yeni tarihselcilik kuramı ve Türk edebiyatında postmodern tarih romanları. Akçağ Yayınları.

Yıldız, A. (2000). “Tarihî roman için ne dediler?” Yağmur Dergisi, Nisan.