İnternetin Başlangıcı ile Canlandırmada Yeni Anlatım Biçimleri; GIF ve Doodle Bağlamında Bir Araştırma

Teknolojiningelişmesi ile paralel bir ilerleme gösteren canlandırma, teknolojik aygıtların yanı sıra İnternet’in de yaygınlaşması ile sınırsız bir kullanım alanına sahip olmuştur. İnternette yer alan sosyal medya mecraları ve arama motorları gibi çevirim içi yayın alanlarında ise kullanıcıların dikkatini çekmek ve daha uzunsüre sayfada tutmak amacı ile farklı canlandırma türleri tercih edilmeye başlanmıştır. Google arama motoru üzerinde yer alan Doodle ve sosyal medya mecralarında kendine yer bulan GIF’ler bu çerçevede ele alınabilecek farklı tekniklerle hazırlanan canlandırma türleridir. Bu araştırmadaDoodleve GIF’ler farklı yönleri itibariyle karşılaştırılıp, analiz edilmiştir. Belirlenen kategoriler doğrultusunda içerik analizi yöntemiyle iki türün birbirinden farkları ve benzerlikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Öncelikle İnternetin gelişimi, hangi aşamalardan geçerek günümüze kadar gelindiğine değinilmiştir. Ardından çalışmanın konusunu oluşturan GIF ve Doodleçalışmalarının içeriğine ve tarihçesine değinilmiştir. Çalışmanın analiz kısmında ise belirlenen örneklemeler doğrultusunda içerik çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda farklı kategoriler tespit edilmiş bu kategorilerin alt kategorileri oluşturulmuş ve çalışmalar bunlar doğrultusunda çözümlenmiştir. İnternet dünyasında daha eski ve geleneksel olan GIF’ler yaygınlık olarak daha çok bilinmektedir; buna karşın Doodleçalışmaları, günümüzde çok fazla kullanıcısı olan Google arama motoru sayesinde çok sayıda insana ulaşmaktadır. GIF ve Doodle’ların benzerlikler içermekle birlikte işlevleri, yayınlandıkları platformlar gibi yönler itibariyle de birbirinden farklı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

New Forms Of Expression In The Beginning Of The Internet; A Research In The Context Of GIFand Doodle

Animation, which progressed in parallel with the development of technology, has had an unlimited usage area with the widespread use of the Internet as well as technological devices. On the other hand, in online broadcasting areas such as social media channels and search engines on the Internet, different animation types have started to be preferred in order to attract the attention of users and keep them on the page for longer. GIFs, which find their place in Doodle and social media channels on the Google search engine, are animation types prepared with different techniques that can be handled in this framework. In this study, Doodle and GIFs have been compared and analyzed in terms of different aspects. The differences and similarities of the two genres were tried to be determined with the method of content analysis in line with the determined categories. First of all, the development of the Internet, the stages through which it has come up to the present, is mentioned. Afterwards, the content and history of GIF and Doodle studies that form the subject of your study are mentioned. In the analysis part of the study, content analysis was used in line with the samples determined. In this direction, different categories have been determined and sub-categories of these categories have been created and the studies have been analyzed accordingly. GIFs, which are older and traditional in the web world, are more widely known, however, Doodle studies reach a large number of people thanks to the Google search engine, which has many users today. It has been concluded that although GIFs and Doodles contain similarities, they are also very different from each other in terms of aspects such as their functions and the platforms on which they are broadcast.

___

  • Arslan, D. (2016). Görsel iletişim tasarımı ve animasyon, GIF animasyonu: digital ortamda sanat ve iletişim dili. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Auletta, K. (2009). Googled: The end of the world as we know ıt. Penguin Press.
  • Ayhan, B. & Çavuş, S. (2014). Computer game addiction: A field study on adolescents. 12. International Symposium Communication in the Millennium. 15-18 June, ss. 197-208.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Balmer, J. M. T. & Gray, E. R. (2003). Corporate brands: What are they? What of them?. European Journal of Marketing. 37 (7/8), 972-997.
  • Bayraktutan, G. Binark, M. Çomu, T. vd. (2012). Sosyal medyada 2011 genel seçimleri: nicel-nitel arayüzey incelemesi. Selçuk İletişim Dergisi. 7(3) 5-29.
  • Bylund, A. (2006). To Google or not to Google. In the motley fool. https://www.fool.com/investing/dividends-income/2006/07/05/to-google-or-not-togoogle. aspx (Erişim: 15.05.2020)
  • Crosley, T. (2018). What is the difference between UNIVAC and ENIAC computer? https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-UNIVAC-and-ENIACcomputer.
  • Djaziri-Larbi, S., Zaien, A. & Sevestre-Ghalila, S. (2016). Voicing of animated GIF by data hiding. Multimedia Tools and Applications. 75(8), 4559-4575.
  • Elali, L. A., Keiser, D. I., & Odag, O. (2016). Liquid logos: An analysis of Google Doodles. The Dialogue Imperative Trends and challenges in strategic and organisational communication. Jacobs University. pp. 183-206. https://www.researchgate.net/publication/265842682
  • Fresco, J. (2007). Designing the future. USA: The Venus Project. Inc. http://www.files.thevenusproject.com/hotlinkok/ designing_the_future_ebook/Jacque%20Fresco%20- %20Designing%20the%20Future.pdf
  • Geray, H. (2011). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Genesis Kitap.
  • Google. (2020). Google Doodles. https://www.google.com/Doodles/about (Erişim: 15.05.2020)
  • Göksel, A. B. & Yurdakul, N. B. (2006). Temel Halkla İlişkiler Bilgileri. Ege Üniversitesi.
  • Harris, S. D. (2006). Dictionary adds verb: to Google. San Jose Mercury News. http://www.mercurynews.com/mld/mercurynews/business/14985574.htm (Erişim: 15.05.2020)
  • Huang, C., Hawthorne, C., Roberts, A., Dinculescu, M., Wexler, J., Hong, L. & Howcroft, J. (2019). The Bach Doodle: Approachable music composition with machine learning at scale. (https://arxiv.org/pdf/1907.06637.pdf)
  • Hu, J. (2012). GIF typologies and the heritage of the moving image.
  • Krasner, J. (2004). Motion graphic design and fine art animation: principles and practice. Focal Press.
  • Larrain, G. (1995). İdeoloji ve kültürel kimlik. Çev. N. Domaniç. Sarmal Yayınevi.
  • Morley, D. & Robins, K. (1995). Kimlik mekânları. Ayrıntı Yayınları.
  • Marmo, L. (2016). Looping, laughing and longing: the animated GIF in the contemporary online environment. 78-86.
  • Neuman, W. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri. Çev. Sedef Özge, Yayın odası.
  • Olgun, C.K. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları; 3 Aylık Yaygın Sosyoloji Dergisi. Ocak-Şubat-Mart(4), Nisan-Mayıs-Haziran(5).
  • Parlak, A. & Balık, H. H. (2005). İnternet ve Türkiyede internetin gelişimi. http://www.hasanbalik.com/Projeler/Bitirme/39.Pdf (Erişim: 15.05.2020).
  • Stone, G. D. (1997). Animated images: a new tool for web-based anthropology. Cultural Anthropology.
  • Wands, B. (2006). Dijital çağın sanatı. Çev: Osman Akınhay. Akbank Yayınları.
  • Yam, C. S., Kruskal, J. & Larson, M. (2007). Creating animated GIF files for electronic presentations using Photoshop. American Journal of Roentgenology. 188(5), W485-W490.
  • Zjawinski, S. (2008). How Google got its colorful logo. Wired. Retrieved December, 15, 2010.
  • Web Kaynakları
  • Url 1. https://www.google.com/Doodles/celebrating-johann-sebastian-bach
Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences-Cover
  • ISSN: 2667-5633
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ