TÜRKİYE'DE SOSYAL MEDYA'DA KİMLIK İNŞASI: ÖZÇEKİM KULLANIMI

Çağımız toplumlarında kimliği oluşturan en önemli faktör hiç şüphesiz ki tüketim malları ve tüketim kalıplarıdır. Kimlikler, bu tüketim kültürü içinde şekillenerek hızla tüketilen, satın alınabilen ve kısa sürede değiştirilebilen sembolik bir görünüm haline gelmiştir. Özellikle sosyal medya ile birey, kendisine ilişkin bilgileri üyesi olduğu platformlar üzerinden sergileyerek toplumsal bir görünürlük kazanmaya başlamıştır. Birey, sosyal medya üzerinden sürekli kim olduğunu sergilemekte ve içinde bulunduğu sosyal çevreye, tüketim alışkanlıklarına, aile ve arkadaşlık ilişkilerine dair bilgileri istediği şekilde kurgulayarak, görselliğe dayalı bir kimlik oluşturma yoluna gitmektedir. Eraslana'a göre (2013), zaman ve mekan kavramları, sosyal medya ile yeniden şekillenmekte, bireyler ise bu dönüşmüş görünürlüğün içinde sosyalleşmeye çalışmaktadır. Sosyalliği mümkün kılan kamusal alanda var olmak gibi fiziksel tanımlar, sosyal medyada görünür olmak gibi sanal tanımlarla zihinsel ve bedensel düzeyde değiş tokuş halindedir. Oluşan bu ara yüzler sayesinde yeni özgürlük alanları keşfettiği hissiyle hareket eden birey, parçası olduğu yeni kamusallık türünü de bu hissin motivasyonuyla pekiştirmektedir. Resim, fotoğraf, video, film gibi görsel paylaşım ağırlıklı iletişimin yanında blog, mikroblog, forum, sözlük, sohbet, tanışma odaları gibi metin tabanlı iletişim ile yenilenmiş zaman ve mekan hissinin açık uçları, egemen temsiliyet tarzlarına alternatif ya da yandaş bedenleri ve kimlikleri doğurmaktadır. Son zamanlarda sosyal medyada yoğun olarak paylaşılan özçekim fotoğraflar, bireyin kimlik inşasında önemli bir araç haline gelmiştir. Türkiye'de de insanlar sosyal medya hesapları üzerinden kendi çektikleri özçekim fotoğrafları sıklıkla kullanmaktadırlar. Çalışmada, kimliklerin sosyal ağlar yoluyla yeniden oluşumu; sembolik ve sözsüz iletişim, gösteri toplumu, gözetlenme ve benliğin sunumu gibi kavramlar, Goffman'ın kuramsal yaklaşımlarıyla irdelenecektir. Ayrıca insanların özçekim kullanma alışkanlıkları bir anket yapılarak ölçümlenmeye çalışılmıştır.

BUILDING SOCIAL MEDIA IDENTITY IN TURKEY: USING SELFIES

Undoubtedly consumer goods and consumption patterns. Individual identities today (virtual identites) have increasingly become symbolic and replaceable concepts, not only quickly consumed but may also be purchased / traded. Especially in social media, individuals have begun to gain social visibility by sharing information about themselves via the underlying platforms. Individuals today can constantly reveal and express themselves via social media. By stiching every information (sometimes fictional) regarding their social environment, consumption habits, families and relationships, they form virtual identities. Acording to Eraslan (2013), ıt is observed that the limitations of public spaces and time are transformed into new forms in the social media and individuals, who build society, get socialized in this transformed visibility. Physical definitions like existing in the public space that enable sociality are in a mental and physical exchange with virtual definitions like being visible in the social media. Individuals feeling that they have explored new freedom areas by means of these interfaces reinforce the new type of publicity, of which they have become a part, with the motivation of that feeling. As well as the communication based on visual sharings like pictures, photos, videos, films; the text-based communication like blogs, microblogs, forums, dictionaries and chat rooms, and the open ends of the renewed time and space feeling produce bodies and identities that are either alternative or proponent to sovereign representation styles. "Selfie" photos, which started to gain enormous popularity in Turkish social media recently, have become an important factor for building such identities. This study will furnish concepts such as reformation of identity through social media, symbolic and non-verbal communications, exhibitionism, self-presentation will be discussed using Goffman's theoretical approaches. In addition, people's Selfie habits will be measured by a survey.

___

  • Ager, B. (2011). Sanal Benlik. Volkan Hacıoğlu (Çev). İstanbul: Babil Yayınları.
  • Astheimer, j., Neumann-Braun, K., Schmidt, A. (2011). "MyFace: Portrait Photography on the Social Web" içinde Autenrıeth, Ulla p. & Neumann-Braun, K., The Visual Worlds of Social Network Sites, Nomos, Baden-Baden, 15-60.
  • Barthes, R. (1996). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. Reha Akçakaya (Çev.), (2. Baskı). İstanbul: Altıkırkbeş.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. Ümit Öktem (Çev.). İstanbul: Sarmal.
  • Benjamin, W. (2007). Pasajlar. Ahmet Cemal (Çev.), (6. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Berger, J. (1988). Görme Biçimleri. Yurnanur Salman (Çev.), (3. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bocock, Robert (2005). Tüketim. İrem Kutluk (Çev.). (2. Baskı). Ankara: Dost.
  • Boyd, D. M., Ellison, N. B. (2007). "Social Network Sites: Definition, history, and scholarship". Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), Article 11. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.
  • Castells, M. (2003). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Ağ toplumunun Yükselişi, Birinci Cilt, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Crary, J. (2010). Gözlemcinin Teknikleri. Elif Daldeniz (Çev.), (2. Baskı). İstanbul: Metis.
  • Demir, K.(2002). Türkiye'deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu, Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara: İmge.
  • Goffman, E. (2004). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Barış Cezar (Çev). İstanbul: Metis Yayınları
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, İstanbul: Derin Yayınevi.
  • Kellner, D. (1993). "Popular Culture And The Construction Of Postmodern Identities", Lash ve Friedman (Ed.), Modernity and Identity içinde (141-178), (3. Baskı). Oxford: Basil Blackwell.
  • Kirschner, Paul A. & Karpinski, Aryn C. (2010). "Facebook and Academic Performance", Computers in Human Behavior, 1-9.
  • Larsen, A. ve Cruz, Gomez, E. (2009). "Digital Photography and Pictıre Sharing: Redefining the Public/Private Divide", Knowledge Technology&Policy, 22, 205-215
  • Lewis, K., Jason K., Marco G., Andreas W. ve Nicholas C. (2008). "Tastes, Ties, and Time: A New Social Network Dataset Using Facebook.com", Social Networks, 30. 330-342.
  • Niedzviecki, H. (2011). Dikizleme Günlüğü Kendimizi ve Komşularımızı Gözetlemeyi Niçin Bu Kadar Sevdik?, Gökçe Gündüç (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Oğuzhan, Ö. (2013). "Kendi Yansımasında Kendini İzlemek: Narsisizmin Mecrası Olarak Facebook", Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), İstanbul: Beslenme Saati Kitapları, 67-91.
  • Öztürk, R. (2001). Üç Kitapla Fotoğrafta Dünden Bugüne, Geniş Açı Fotoğraf Sanatı Dergisi, Sayı 19, 76.
  • Robins, K. (1999). İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası. Nurçay Türkoğlu (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Saltz, J. (2014). Art at Arm's Length: A History of the Selfie. Vulture, http://www.vulture.com/2014/01/history-of-the-selfie.htm
  • Schroeder, R. (1994). "Cyberculture, cyborg post-modernism and the sociology of virtual reality Technologies", Future, 26 (5), 519-528. http://www.beausievers.com/bhqfu/computer_art/readings/schroedersociology_of_virtual_reality.pdf
  • Slater, D. (1995). "Domestic Photography and Digital Culture", The Photoraphic Image in Digital Culture, içinde Martin Lister (Ed.), Londra: Routledge
  • Şener, G. (2010). "Sosyal Ağlarda Kimlik ve Cemaat", Mostar Dergi, Sayı 62, Yıl 5, http://www.mostar.com.tr/koseDetaylar.aspx?id=492
  • Şener, G. ve Özkoçak, Y. (2013). "Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendini Sunum Stratejileri", Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset içinde, Can Bilgili ve Gülüm Şener (Ed.), İstanbul: Beslenme Saati Kitapları, 121- 154.
  • Taylor, P. (04 Mart 2014). "More than half of Millennials have shared a 'selfie". Pew Research Center, Erişim: 16.06.2014. http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/03/04/more-thanhalf-of-millennials-have-shared-a-selfie/
  • Toprak, A., Yıldırım, A., Aygül, E., Binark, M., Börekçi, S. ve Çomlu, T., (2009), Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: Görülüyorum Öyleyse Varım, İstanbul: Kalkedon.
  • Uludağ Eraslan, R. (Ekim 2013). "Sosyal Medya: Her An ve Her Yerde Görünür Olmak", The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, Volume 3, Issue 4, s. 29-37. http://www.tojdac.org/tojdac/HOME_files/tojdac_v03i404.pdf
  • Van House, Nancy, A. "Collocated Photo Sharing, Story-Telling and the Performance on Self", International Journal Of Human-Computer Studies, 67: 1073-1086.
  • Wellman, B., Gulia, M. (1999). "Net-surfers Don't Ride Alone: Virtual Communities as Communities". Networks in the Global Village: Life in Contemporary Communities, içinde Barry Wellman (Ed.), Boulder, CO: Westviev Press, 331-166.
  • Zhao, S., Grasmuck, S. ve Martin, J. (2008). "Identity Constrruction on Facebook: Digital Empowermet in Anchord Relationship" Computers in Human Behavior, Vol.24, No.5, 1816-1836.