KÜRK MANTOLU MADONNA’DA ARKETİPSEL YOLCULUK

Kaynağını mitoslarda bulan ve evrensel insan yaşantısının mirası olarak ortak davranış özellikleriyle ruhsal benliği etkileyen arketipler, genel bir ilk model kabul edilir. İnsan hayatından sanata doğru eklemlenen bu ögeler, üzerine bina edilen arketipsel yaklaşımın edebî eseri incelemedeki etkinliğini ortaya koyar. Yirminci yüzyılda oluşan arketipsel eleştiri, edebî eserin dünyasına yönelik tekrarlanan sembol ve figürler ile bunların eserdeki yansımalarına odaklanır. Yöntemin uygulandığı "yolculuk/aşama" olmakla birlikte; "kendilik, benlik, persona, gölge, anima, animus" gibi arketipsel unsurların varlığı da söz konusudur. Vaka kurgusunu belirli bir süreçle kısıtlamayan yolculuk arketipinin evreleri (yola çıkış-erginlenme-dönüş), insanlığın atası olan Âdem'in, cennetten ayrılarak dünya yüzeyine gelmesi ve tekrar cennete dönüşüyle paylaşımına elverir. Bu aynı zamanda bireyin benlik gelişimi, kendiliğini gerçekleştirme ve kişilik inşası biçiminde tezahür eder. Bu anlamda çizilen çerçevenin, Cumhuriyet dönemi yazarlarından Sabahattin Ali'nin, Hakikat gazetesinde tefrika edilen ve ilk kez 1943 yılında kitap olarak yayımlanan Kürk Mantolu Madonna adlı romanındaki işlenişi göz önüne serilmiştir.İnceleme konusu olan Kürk Mantolu Madonna'nın olay örgüsünün ve ana karakter Raif Efendi'nin; ruhsal, bedensel yolculukları, mitolojik kahramanın macerası ile kesişen ortak yönelişler ihtiva eder. Bu bağlamda kahramanlık mitosuna bağlı yolculuk arketipinin Kürk Mantolu Madonna'daki yansıması, bu çalışmanın esasını teşkil etmektedir. Çalışmada takip edilen yol, Joseph Campbell'ın Kahramanın Sonsuz Yolculuğu adlı eserinde tasnif ettiği "yola çıkış-erginlenmedönüş" evreleri doğrultusunda gerçekleşen bir etkinliğin izini sürmektir

AN ARCHETYPAL JOURNEY THROUGH KÜRK MANTOLU MADONNA

Finding their source in mythos, and affecting the spiritual self by common behavioural characteristics as a heritage of universal human life, the archetypes are considered a common initial model. Being articulated from human life towards art, these factors put forward the effectiveness of archetypal approach, on which they are built, on analysis of a literary work. Archetypal criticism, which was formed in the 20th century, focuses on symbols and figures repeated regarding the world of the literary work, and their reflections on the work. In texts this method is implemented, “journey/stage” is among one of the most common archetypes, while archetypal factors such as “individuality, self, persona, shadow, anima, animus” are also present. Journey archetype phases, which do not limit the case construct to a various process (departure-illumination-return), enable the sharing of common behavioural patterns in a cycle occurring by Adam's arrival to earth by leaving heaven and his return to heaven. This also appears as an individual's self-development, self-realization and personality building. The way the framework constructed in this sense is discussed in the novel Kürk Mantolu Madonna of Sabahattin Ali, an author from the Republic period, which was serialized in the newspaper Hakikat, and initially published in 1943, is put forward. Spiritual and bodily journeys of the plot of Kürk Mantolu Madonna, the subject of analysis, and of Raif Efendi, the main character, contain common orientations overlapping with the adventure of the mythological hero. In this context, heroism mythos-based journey archetype's reflection on Kürk Mantolu Madonna constitutes the basis of this study. The method followed in the study traces an event that occurred in line with “departure-illumination-return” phases classified by Joseph Campbell in his work named The Hero with A Thousand Faces

___