Hasan Ali Toptaş’ın “Gölgesizler” adlı anlatısında postmodern ögeler

Postmodernist yazarlar arasında Hasan Ali Toptaş önemli bir isimdir. Bu sebeple bu çalışmada 1980 sonrasında eserlerini yayımlamaya başlayan yazarın 1994‟te yayımlanan ve Yunus Nadi Ödülü‟nü alan Gölgesizler adlı anlatısı postmodern ögeler açısından ele alınacaktır. Özellikle de Gölgesizler, Kayıp Hayaller Kitabı ve Bin Hüzünlü Haz bu konu açısından önemli anlatılardır. Gölgesizler sadece postmodern ögeleri açısından değil ayrıca konusu bakımından avangard bir anlatı olması sebebiyle ayrı bir öneme sahiptir. Çalışmamızın konusu, postmodern bir metin olan Gölgesizler adlı anlatı olması nedeniyle ilk olarak postmodern anlatı anlayışından kısaca bahsedip daha sonra bu anlatıdaki postmodern ögelere yer verilecektir.

Postmodern elements in Hasan Ali Toptaş’s narrative named “Gölgesizler”

Hasan Ali Toptaş is an important person among the postmodernist authors. The author started to publish his works in 1980 and in this study, his narrative Gölgesizler which was published in 1944 and got Yunus Nadi reward, will be considered in terms of some postmodern elements. Especially, Gölgesizler, Kayıp Hayaller Kitabı and Bin Hüzünlü Haz are a major narratives in terms of this subject. Gölgesizler is not only important in terms of its postmodern elements it is also significant because of its avantgarde narrative. As the subject of this study is a narrative named Gölgesizler that is a postmodern text, the understanding of the postmodern narrative will be mentioned briefly and then the postmodern elements of this narrative text will be explained.

___

  • AKÇAM Alper, “Eleştiride Öznellik (Hasan Ali Toptaş Romanı‟na Yıldız Ecevit Bakışı Üzerine Bir Değini…)”, http://www.alperakcam.com/deneme/elestiri.pdf (ET: 15.07.2011)
  • AKÇAM Alper, “Hasan Ali Toptaş Yazınında Çokseslilik”, Efendime Söyleyeyim (Hasan Ali Toptaş Kitabı), hzl. Mesut Varlık, İletişim Yayınları, İstanbul 2010, s. 155-183.
  • AKTAŞ Şerif, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 2005.
  • ASLAN Pelin, “Kendini Arayan Bir Yazarın Postmodern Öyküsü”, Varlık, Ekim 2006, s. 60-67.
  • ATTÂR Ferîdüddin, Mantuku’t Tayr, Süre Yayınevi, Ankara 2010.
  • AYIK Ayşegül, “Hasan Ali Toptaş‟ın Gölgesizler Romanında Postmodern Kurgu”, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, S: 4, 2010, s. 67-77.
  • ÇAĞLAR Aziz, “İnsanın Issızlığının Romancısı: Hasan Ali Toptaş”, Hürriyet Gösteri, S: 217, Mart 2000, s. 28-31.
  • ÇETİŞLİ İsmail, Batı Edebiyatında Edebî Akımlar, Akçağ Yayınları, Ankara 2006.
  • DOLTAŞ Dilek, Postmodernizm, Tartışmalar ve Uygulamalar, Telos Yayınları, İstanbul 1999.
  • ECEVİT Yıldız, “Yok Olmanın Estetiği ya da Türk Romanında Bir Romantik”, Efendime Söyleyeyim (Hasan Ali Toptaş Kitabı), hzl. Mesut Varlık, İletişim Yayınları, İstanbul 2010, s. 327-339.
  • ECEVİT Yıldız, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul 2009. EMRE İsmet, Postmodernizm ve Edebiyat, Anı Yayıncılık, Ankara 2006.
  • GÜNAY Çimen, “Hasan Ali Toptaş‟ın Romanlarında İktidar ve Gölgesiz Erkek”, Efendime Söyleyeyim (Hasan Ali Toptaş Kitabı), hzl. Mesut Varlık, İletişim Yayınları, İstanbul 2010, s. 204-223.
  • http://www.google.com.tr/search?q=Ouroboros&hl=tr&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UP7UTcr6OIOVswbEhsSUDA&ved=0CDgQsAQ&biw=1366&bih=686 (ET: 15.07.2011)
  • IŞIKASLAN Nilay, “Postmodern Öğreti ve Bir Postmodern Roman Çözümlemesi: Kara Kitap/Orhan Pamuk”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 2, 2007, s. 419-466.
  • KANTARCIOĞLU Sevim, Edebiyat Akımları Platon’dan Derrida’ya, Paradigma Yayıncılık, Mart 2009.
  • KARACA Alâattin, “Gölgesizler‟in Kurgu Tekniği ve Teması”, Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, www.turkishstudies.net, Vol. 6/2, Spring 2011, s. 547-560.
  • KIZILER Funda, Moderniteden Postmoderniteye Kavramsal Bir Yolculuk, Salkımsöğüt Yayınları, Erzurum 2006.
  • SAYBAŞALI Sevgi (2008). Zaman Algısı ve Romana Yansıması, Yedi Tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi, İstanbul.
  • SAZYEK Hakan, “Türk Romanında Postmodernist Yöntemler ve Yönelimler”, Hece (Türk Romanı Özel Sayısı), S. 65-66-67, Mayıs-Haziran-Temmuz 2002, s. 510-528.
  • ŞAHİN Seval, “Gölgesizler”, Hürriyet Gösteri, S. 246, Şubat-Mart 2003, s. 38-40.
  • TOPTAŞ Hasan Ali, Gölgesizler, İletişim Yayınları, İstanbul 2010.
  • TÜRKER Elif (2009). “Hasan Ali Toptaş Romanlarında ‘Belirsizliğin Bilgeliği’: Bir Okuma Önerisi”, Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • TÜRKEŞ Ömer, Editörün Eleştirisi, http://77.75.38.155/urun/golgesizler/62893 (ET: 15.07.2011)
  • ÜNAL Ümit, “Bu Film, Gölgesizler‟den Çıkacak Filmlerden Sadece Biri”, Efendime Söyleyeyim (Hasan Ali Toptaş Kitabı), hzl. Mesut Varlık, İletişim Yayınları, İstanbul 2010, s. 137-141.
  • YÜZBAŞIOĞLU Nil (2010). Hasan Ali Toptaş’ın Romanları’nın Stilistik İncelemesi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Manisa