A FEMINIST APPROACH TO ERENDİZ ATASÜ: THE CASE OF THAT SCORCHING SEASON OF YOUTH

Erendiz Atasu? roman, öykü ve denemelerinde kadının bireysel ve toplumsal kimliğini sorgulayan feminist bir yazardır. Onun eserlerinde tüm verili ataerkil değerler cesaretle sorgulanır. Bu makale onun yazar dünyası değerlendirilecektir. Kendisini kadın yazar olarak tanımlaması onun kurgu dünyasında ne kadar etkilidir? Erendiz Atasü farklı türdeki eserlerde kadının bireysel ve toplumsal varoluşunu farklı bir duyarlılık ile nasıl ele almaktadır? Bu soruların yanıtları kadına kendilerini ifade etme hakkı vermeyen ataerkil sistemi eleştiren bir romanı ile aranacaktırGençliğin O Yakıcı Mevsimi romanı kimlik bölünmesi, parçalılık, tümlenme gibi temalara AyşeAysu ve Tomris'in yaşam öyküleri ile odaklanır. Romanın merkezinde kadın karakterlerin kendi bedenlerini ve cinselliği keşfetme öyküleri yer alır. Kadın karakterler, özgürlük mücadelesine dönüşen toplumsal baskıya rağmen cinsellik ve aşkı deneyimlemeye çalışırlar. Yazar karakterlerin bireysel ve toplumsal değişim dönüşümünü gençlik dönemlerinden itibaren şiirsel bir dille tasvir eder. Kadın bedeni ve özgürlük arasındaki ilişki çok sayıda imge içeren şiirsel bir dille sorgulanır. Feminist yazarlar için direnme aracı olan şiirsel dilin gücü bu makalede ele alınacaktır

ERENDİZ ATASÜ’YE FEMİNİST BİR YAKLAŞIM: GENÇLİĞİN O YAKICI MEVSİMİ ROMANI ÖRNEĞİ1

Erendiz Atasü is a feminist author who questions woman's individual and social position from different perspectives in her novels, short stories and essays. All the presented values of patriarchal system has been courageously questioned in her works. In this paper the authorship of Erendiz Atasü will be examined through her female identity and her feminist aspect. How effectively has she defined herself as a ‘‘woman writer’’ on her fictional world? How has Erendiz Atasü dealt with women’s adventure of individual and social existence in different genres with a delicate sensitivity? In this paper the answers will be searched by an example novel in which Atasü criticizes male-dominated society, which does not allow female characters to express themselves. “The Scorching Season of Youth” focuses on main themes such as “division of identity, fragmentation, integrity” through life stories of doctor Ayse Aysu and doctor Tomris. Female figures that discover their own body and sexuality take part in the center of novel. Female characters attempt to experience the adventure of sexuality and love despite societal oppression transform into an into freedom fight. The author describes an individual and a social history of their transformation since first period of young in a poetic utterance. The relation between the body of women and liberation is questioned with a poetical language that contains many images. The power of a poetical language will be discussed in the paper as a tool of resistance for a feminist author

___

  • Alkan, Alkan P. (2014). Dictionary of Literary Biography, Volume 373, New York: Gale Cengage Learning
  • Andaç, F. (2004). The Women of our Literature I (Edebiyatımızın Kadınları), İstanbul: Dünya Publication.
  • Aksoy, N. (2009). Fictionalized Selves (Kurgulanmış Benlikler), İstanbul: İletişim Publication.
  • Atasü, E. (1996). A View to Contemporary Turkish Literature (Çağdaş Türk Yazınına Bir Bakış), Varlık, no. 1062, pp.10-14.
  • Atasü, E. (1998). Projections of Republic on the Images of Women in Literature: “Women and Men in 75 Years” (75 Yılda Kadınlar ve Erkekler), (ed. Hacımirzaoğlu Ayşe Berktay), İstanbul: Tarih Vakfı Publication.
  • Atasü, E. (2000). That Scorching Season of the Youth (Gençliğin O Yakıcı Mevsimi), Ankara: Bilgi Publication.
  • Başlı, Ş. (2005). Feminist Approach to Autobiography Theory (Otobiyografi Kuramına Feminist bir Yaklaşım), Littera. Aralık17: 91.
  • Beasley, C. (1999). What is Feminism Anyway? : Understanding Contemporary Feminist Thought, Australia: Allen&Unwin.
  • Berktay, F. (1998). To Be a Woman, to Live and to Write (Kadın Olmak Yaşamak Yazmak), İstanbul: Pencere Publication.
  • Bresssler, E.C. (2007). Literary Criticism, New Jersey: Pearson.
  • Cebeci, O. (2000). Psychoanalytic Literature Theory (Psikanalitik Edebiyat Kuramı), İst: İthaki Pub.
  • Cixous, H. (1988). Nigel Wood: Modern Criticism and Theory, London: Longman.
  • Ecevit, Y. (1995). ‘‘Erendiz Atasü’’ Cumhuriyet Kitap, 305, Number 1: pp.4-6.
  • Fromm,E. (1998). Matriarchal Society and Women Rights (Anaerkil Toplum ve Kadın Hakları) (Trans. Acar Doğangün), İstanbul: Arıtan Publication.
  • Gardiner, J. K. (1981). “On Female Identity and Writing by Women" Critical Inquiry, Volume.8, Issue. 2 December-January: 347.
  • Grosz, E. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism, Bloomington: Indiana Un. Press.
  • Günay, M. (2010). Human Problem in the History of Philosophy (Felsefe Tarihinde İnsan Sorunu) Adana: Karahan Publication.
  • Jackson, S. (1998). Contemporary Feminist Theories. NY: New York University Press.
  • Mantoglou, A. (2006). ‘‘Writing a Woman’s Body which is Locked’’ Bibliothiki, 26 May, Number, 405: pp.18-19.
  • Moi, T. (1986), Modern Literary Theory, Londra: B.T. Batsford.
  • Morgan, R. (1984). Sisterhood is Global: The International Women’s Movement Anthology. New York: The Feminist Press.
  • Morris, P. (2000). Literature and Feminism, UK: Blackwell Publishers.
  • Nayki, Korkut N. (2014). Women’s Writing and the Body in a Turkish Context: Erendiz Atasü’s The Other Side of the Mountain, Middle Eastern Literatures, 17:3, pp. 223-237.
  • Önder, A. (2010). Interview (Görüşme), 10.11.2010, Ankara.
  • Önder, A. (2016). The Women in Erendiz Atasü’s Works (Erendiz Atasü’nün Eserlerinde Kadın) Ph. D. Thesis, Çukurova University, Social Science Institution, Department of Turkish Language and Literature, Modern Turkish Literature (Advisor: Ass. Prof. Bedri Aydoğan)
  • Rich, A. (1979). On Lies, Secrets and Silence New York: W.W.Norton.
  • Rose, J. (2010). Seeing and Sexism (Görme ve Cinsellik) İstanbul: Metis Publication.
  • Smith, D. (1997). “Comments on Hekman, ‘Truth and Method: Feminist Standpoint Theory Revisited” Signs 22, pp. 392-98.
  • Subaşı, M. (2016). The de(con)struction of the man-made language and ideology through female sexuality and textuality in the novels of Virginia Woolf and Erendiz Atasü Ph. D. Thesis, İstanbul Aydın University, Social Science Institution, Department of Turkish Language and Literature, Comparative Literature (Advisor: Prof. Dr. Günseli Sönmez İşçi )
  • Waddell, M. (1995). “‘Brief Reflections’’, Psychoanalysis and Culture, New Formations No 26, pp.129-133.