J. S. Bach Solo Viyolonsel Süitlerinin Viyolonsel Eğitimindeki Yeri ve Kullanımına İlişkin Görüşlerin Değerlendirilmesi
J. S. Bach viyolonsel süitleri tüm dünyada kabul görmüş solo viyolonsel için yazılmış en önemli eserlerdendir. Bu eserler Barok dönemin polifonik yapıdaki müzikal özellikleri yansıtması ve viyolonsel tekniğinin geliştirilmesine yönelik eğitimcilere ve öğrencilere ışık tutması bakımından viyolonsel eğitiminde önemli bir yere sahiptir. Bu araştırma, J. S. Bach BWV 1007-1012 solo viyolonsel süitlerinin müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda viyolonsel eğitiminde kullanım durumunu ortaya koymak ve bu süitlerin viyolonsel eğitiminde kaynak olarak kullanımına ilişkin öğretim elemanı ve öğrencilerin görüşlerine yer vermek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda “Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda viyolonsel eğitiminde J. S. Bach’ın solo viyolonsel süitlerinin yeri, önemi ve kullanımına ilişkin durum ve ilgililerin konuya ilişkin görüşleri nelerdir?” sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırmaya veri elde etmek üzere üniversitelerin eğitim fakültelerinin güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapmakta olan viyolonsel öğretim elemanları ve öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Betimsel yöntem kullanılarak elde edilen veriler belirlenen dört alt problem çerçevesinde analiz edilmiş ve tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda öğretim elemanları ve öğrencilerin tamamının viyolonsel eğitiminde J. S. Bach BWV 1007-1012 solo viyolonsel süitlerine yer verilmesinin önemli ve yararlı olduğu görüşüne katıldıkları, bu eserlerin öğrencilerin teknik ve müzikal gelişimlerine katkı sağladığı ve viyolonsel eğitiminde daha etkin bir şekilde yer verilmesinin yararlı olacağı görüşünde oldukları belirlenmiştir
The Role of J. S. Bach Solo Cello Suıtes in Cello Education and Evaluation of Opinions Related to its Usage
J. S. Bach Cello suites are one of the most important pieces that are widely accepted around the world. These suites reflect the Baroque period’s polyphonic-based musical properties and they have an important role in enlightening the teachers and students on developing the cello education. The aim of this research is to determine the role of J. S. Bach BWV 1007-1012 solo cello suites on cello education of music teachers at relevant institutions, and to include the opinions of professors and students on the utilization of cello suites as source on cello education. In this context, searched for an answer to the question “what is the position, importance and use of J. S. Bach's solo cello suites in cello training in music teacher training institutions and what are the views of the interested parties?” In order to collect data for the research, opinions of many cello education professors and students from music education departments of various universities have been consulted. The data obtained by using descriptive method were analyzed in the frame of four subproblems indicates that all of the professors and students agree on the importance and benefits of including J. S. Bach BWV 1007-1012 solo cello suites as a part of cello education and to include these suites more effectively.
___
- Başaran, İ. E. (1969). Eğitim Psikolojisi (Modern Eğitimin Psikolojik Temelleri). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
- Bilgel, N. (2018). Çello ile Yolculuğum. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
- Çabuk, U. (2017). J. S. Bach Viyolonsel Süitlerinin Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Viyolonsel Eğitimi Bağlamında İncelenmesi, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. (Tez No: 112057)
- Demirbatır, E. (1998). Türkiye’deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimi. Doktora Tezi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. (Tez No:76425)
- Ersoy, A. (2006). Süit Kavramının Genel Olarak İncelenmesi ve Johann Sebastian Bach’ın Viyolonsel İçin Yazdığı 6 Süit’ten No: I Sol Majör, No: II Re Minör ve No: III Do Majör’ün İncelenmesi. Yüksek Lisans tezi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. (Tez No: 217916), https://doi.org/10.33907/turkjes.422202
- Gazimihal, R. (1961). Musiki Sözlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- Hodeir, A. (2002). Müzikte Türler ve Biçimler. İstanbul: Pan Yayıncılık. Çeviren: İlhan Usmanbaş
- Karakelle, T. (2006). Johann Sebastian Bach Viyolonsel Süitlerinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Karasar, N. (2011). Betimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kasap, D. (2008). J. S. Bach’ın 24 Füg’ünün Form Analiz ve İcra Bakımından İncelenmesi.
- Yüksek Lisans tezi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. (Tez No: 241145)
- Kıran, S. S. (2012). J. S. Bach’ın Viyolonsel Süitlerinin Yorumlarında Farklı Edisyonların Etkileri. Yüksek Lisans tezi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. (Tez No: 319891)
- Önver, Ç. (2009). Georg Phillippe Telemann'ın flüt ve Orkestra İçin a moll Süiti'nin Form ve İcra Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans tezi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. (Tez No: 241013), https://doi.org/10.33907/turkjes.422202
- Parlak, A. U. (2014). George Frideric Handel'in Klavsen İçin Sekiz Büyük Süit'i. Yüksek Lisans Tezi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nden alınmıştır. (Tez No: 385894)
- Say, A. (1994). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- Say, A. (2010). Besteciler, Yorumcular, Eserler, Kavramlar. Müzik Ansiklopedisi (1.Cilt, s. 51-659). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayıncılık.
- Say, A. (2010b). Besteciler, Yorumcular, Eserler, Kavramlar. Müzik Ansiklopedisi (3.Cilt, s. 395). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayıncılık.
- Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi: Temel Kavramlar- İlkeler- Yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayıncılık.