ÇAĞDAŞ GİYSİ TASARIMLARINDA YORGANLAMADA KULLANILAN YÜZEY DESEN MOTİFLERİNİN YANSIMALARI

Geleneksel kültürümüz içerisinde yer alan, çevre koşullarının oluşturduğu şartlarda soğuktan korunmak için kullanılan yorgan ürünleri ihtiyaçtan doğmuş, ilk evrelerinde giysi daha sonralarında üstte serilen örtü olarak kullanılmıştır. İnsanoğlunun duygularını ifade etme ihtiyacı, el sanatlarının da gelişmesiyle yorgan yüzeylerine yapılan süslemeler zamanla birer sanatsal eserlere dönüşmüştür. Endüstrinin gelişmesi, ürünlere kolay ulaşabilme ve temizlik bakımının oluşturduğu koşullar nedeniyle tarihsel süreçte el yapımı yorgan ürünlerine karşı talepler azalmıştır. Günümüzde endüstriyel üretim yapımı olan, yüzey süslemelerden uzak hazır yorgan kullanımları artmaktadır. Bu araştırma kapsamında Türk kültür mirası niteliğinde olan el sanatları içerisinde sınıflandırılan yorganların günümüz tekstil alanında ilham kaynağı niteliğinde değerlendirilip, yorgan yüzeylerinde kullanılan desen kompozisyonlarının günümüz çağdaş giysi yüzeylerinde tasarımsal olarak kullanıldığı bu araştırma kapsamında hedeflenmektedir.

REFLECTIONS OF SURFACE PATTERN MOTIF USED IN QUILTING IN CONTEMPORARY CLOTHING DESIGNS

ABSTRACT Quilt products, which are in our traditional culture and used to protect from the cold in the conditions created by environmental conditions, were born out of necessity, and were used as clothes in the first stages and later as a cover on the top. With the need of human beings to express their feelings and the development of handicrafts, the decorations made on the quilt surfaces have turned into artistic works over time. Due to the development of the industry, easy access to products and the conditions created by cleaning care, the demands for handmade quilt products have decreased in the historical process. Today, the use of ready-made quilts, which are industrial production and away from surface decorations, is increasing. Within the scope of this research, it is aimed within the scope of this research that the quilts classified in the

___

  • Kaynak Akköse, G. (2021). Denizli ilinde yorgancılık sanatı ve günümüzdeki durumu. Atlas Journal, 7(37), 1370-1380. https://doi.org/10.31568/atlas.623
  • Arısan, K., Arısan, G., D. (1995). Abdülaziz bey Osmanlı âdet, merasim ve tabirleri. Belge l 4 tarih vakfı yurt yayınları. İstanbul
  • Atalay, B. (1985). Divanü Lugat-it Türk.Ankara.
  • Deniz, B. (2019). Anadolu-Türk halı ve düz dokumalarında Lâle motifi. Belgü, (4), 17-45.
  • Diyarbekirli, N., (1972). Hun Sanatı. M.E.B. İstanbul.
  • Duman, M., (2007). Geleneksel Türk yorgancılık sanatı. Heyamola yayınları.
  • Erment, E. (2019). Ansiklopedik giyim-kuşam ve moda sözlüğü. Hayalperest yayınevi.
  • Eyüboğlu, İ., Zeki. (1991). Türk Dilinin Etimoloji sözlüğü. Sosyal Yayınları, İstanbul https://doi.org /10.32709/akusosbil.522985
  • Gökşen, E., N. (1985), Açıklamalar ve Hikâyelerle Ata Sözleri ve Deyimler.4. Basım., Nurdan Yayınları.
  • Gökyay, O., Ş. (1973). Dedem Korkud’un Kitabı. İstanbul kültür yayınları.
  • Gürsoy, N., E. (2013). Yorgan kitabı. Kitapevi yayınları.
  • Kaya, R. (1988). Türk yazmacılık sanatı. Türkiye iş bankası kültür sanatı.
  • Karatay, K., S., (2018). Aksaray ili yorgancılık sanatı. SETSCI conference ındexing system.
  • Küçükkurt, Ü. (2019). Afyonkarahisar yorganlarının teknik, desen ve kompozisyon özellikleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1014-1027.
  • Naskali, G., E. (2013). Yorgan kitabı. Kitapevi yayınları.
  • Odabaşı, E., (2021). Geleneksel meslekler ansiklopedisi. kırkyama. Ankara.s:15-23
  • Ögel, B. (1985). Türk kültür tarihine giriş III, Ankara (2.baskı).
  • Salman, F. (2004). Türk kumaş sanatında görülen geleneksel kumaş çeşitlerimiz. Sanat Dergisi: Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, (6), 13-42.
  • Santur, A., (9.Kültür Kongresi). Gelenek Görenek ve İnançlar.Kültür Turizm Bakanlığı.Ankara
  • Uğurlu, S., (1998). Yorgan ve yorgan yüzleri. Ev tekstil dergisi,5/17, s:30-34
  • Willis, G. (2010). The Key Issues Concerning Contemporary Art: Philosophy, Polit