TÜRK DEVLETİNİN MESULİYET ANLAYIŞI
Türk devlet ve hâkimiyet mefhumunun temelinde, cihânşûmûl, yani bütün cihanı içine alan bir devlet fikri bulunur. Türk devletinin esas amacı, “Tört bulung”, yani dünyanın dört köşesi üzerinde Türklerin kutsal hâkimiyetini sağlamak ve “güneşin doğduğu yerden battığı yere kadar” her tarafa Türk adaletini yaymaktır. Bunu eski Türk inanç sistemiyle de birleştirenler vardır. Dolayısıyla tarihin derinliklerinden beridir Tanrı’ya bağlı bulunan Türkler, O’nun seçkin bir kavmi olduklarına ve Tanrı tarafından korunduklarına inanıyorlar, Türk hakanları Allah’ın cihan hâkimiyetini kurmakla kendilerini görevlendirdiklerini düşünüyorlardı.
___
- Gökalp, Z., Türk Medeniyeti Tarihi, Haz. İ.Aka-K.Y.Kopraman, Ankara 1976
Gömeç, S.Y., “Eski Türklerde Siyasi Hâkimiyet”, Türk Dünyası Araştırmaları, Sayı 100, İstanbul 1996
Gömeç, S.Y., “Attila’nın Çocuklarının Adı”, DTCF. Tarih Araştırmaları, 23/36, Ankara 2004
Gömeç, S.Y., Türk-Hun Tarihi, Ankara 2012
Gömeç, S.Y., Türk Kültürünün Ana Hatları, 3. Baskı, Ankara 2014
Gömeç, S.Y., Türk Destanlarına Giriş, 2. Baskı, Ankara 2015
İbn Bibi, El Evamirü’l-Ala’iye Fi’l-Umuri’l-Alaiye, Çev. M.Öztürk, C. I, Ankara 1996
Kafesoğlu, İ., Türk Milli Kültürü, 2. Baskı, İstanbul 1983
Kaplan, M., “Orhun Abidelerinde Mekân-İnsan Münasebeti”, Türklük Araştırmaları, Sayı 1, İstanbul 1985
Kerimüddin Mahmud-i Aksarayi, Müsâmeretü’l-Ahbâr, Çev. M.Öztürk, Ankara 2000
Mangaltepe, İ., Bizans Kaynaklarında Türkler, İstanbul 2009, s.144; S.Y.Gömeç, “Türk Adı Nasıl Ortaya Çıktı”, Devlet, 11/451, Ankara 2014
Moğolistan’da Türk Ayak İzleri, Ulaanbaatar 2016
Ögel, B., Türk Mitolojisi, C. I, Ankara 1971
Şeker, M., Fetihlerle Anadolu’nun Türkleşmesi ve İslamlaşması, Ankara 1985
Turan, O., Türk Cihan Hâkimiyeti Mefkûresi Tarihi, C. I, İstanbul 1969