İslam ve İslam Dışı Dinleri Anlamadaki Problemler

Bugün İslam ilahiyatçılarının ve dinler tarihçilerinin üzerinde durdukları en önemi konulardan birisi, hem kendi dinlerini hem de yabancı dinleri anlama konusundaki metodolojik yaklaşımlar konusudur. Her ilim adamı, belli bir kültürün ve belli bir dinin kalıpları içinde, belli düşünce alışkanlıklarıyla yaşamakta ve dünya görüşlerini bu düşünce kalıplarına göre oluşturmaktadır. Ancak bu, bazen hem kendi dinimizi anlamada, hem de yabancı dinleri anlamada ciddi proplemler meydana getirmektedir. Mesela, İslam ilahiyatçıları, Hıristiyanlığı anlamaya çalışırken, İslami bilgi kalıpları ile konuyu ele aldıklarında ciddi şekilde yanlış anlamalarla karşı karşıya kalabilirler. Bir Hırıstiyan ilahiyatçısı da, Budizmi, kendi inanç kalıpları ile anlamaya çalışırsa, yineaynı durum karşimıza çıkar. Bunun için, her dini kendi referans planında, kendi öz yapısı içinde anlamaya çalışmak gerekecektir. Bunun da elde elde edilebilmesi için, hem kendi dinini, hem de yabancı dinleri İlahiyatçıların ve dinler tarihçilerin çok mükemmel şekilde bilmeleri ve bu dinlerin merkez noktalarını göz ardı etmeden, tarih içinde bu dinlere yapılan ilaveleri ayıklayarak, gerçek hakikati bulup ortaya çıkarmalari gerekmektedir

The Problems in Understanding of Islam and Non-Islamic Religions

A matter of methodological approaches to their own religions and the foreign religions is one of the most important issue for the Islamic theologians and historians of religions. All scientists are living in a particular culture and the patterns within a particular religion, and they forme their conception of the world according to this certain idea. However, this sometimes bring serious problems about understanding our own religion, and foreign religions. For example, when Islamic theologians trying to understand Christianity, if they deal with the issue with the pattern of Islamic information, they may be faced with serious missunderstandings. Likewise when a Christian theologian try to understand Buddism with his own belief patterns, we can see the same situation. For that, we will have to try to understand each religion in its own reference plan and in its own structure . To be able to achieve it, the theologians and historians need to know perfectly their own religions and foreign religions and they have to find the real truths by extracting the latter edditions to this religions without ignoring the central point of his religions