IRKÇILIK KARŞITI SOSYAL HİZMET UYGULAMASI

Sosyal hizmet, ayrımcılığın ve baskının her türlü formuna karşı doğal bir duruşa sahiptir. Tarihsel süreçten günümüze insanları yapay ayrımlarla birbirinden farklılaştırmaya çalışan çeşitli ‘ırk tespiti’ çalışmaları yapılmıştır. Gücü elinde bulunduran gruplar tarafından kendi ekonomik ve yönetsel hedefleri için dayanak oluşturmak amacıyla çeşitli ırkların var olduğu savunularak, iddia edilen ırkların üyeleri için birtakım özellikler tanımlanmıştır. Söz konusu ırklara mensup bireyler sözde niteliklere göre ‘aşağıda’ veya ‘yukarıda’ konumlandırılarak ayırt edilmeye zorlanmıştır. Bu süreçte dünyanın farklı bölgelerinde pek çok insan ırkçılık sebebiyle baskı, zulüm, yaşadığı yerden zorla ayrılma ve ölümlere maruz bırakılmıştır. Bu durum ırkların olmadığı bir dünyada ırkçılığı ortaya çıkarmıştır. Irkçılık, sebepleri ve sonuçları ile günümüzde de varlığını sürdürmektedir. Bu çalışmada ırkçılık karşıtı sosyal hizmet uygulaması, ırk kavramı ve ırklar üzerine çalışmalar, ırkçılık, ırkçılığın boyutları kavramsal tartışması ışığında görünür kılınmaya çalışılmıştır. Çalışmada bir kurgusal vaka analizi ile ırkçılığın yıkıcı boyutlarının görülebileceği Hotel Ruanda filminin analizi gerçekleştirilmiştir. Bu yolla sosyal hizmetin ırkçılık karşıtı çalışmalardaki pozisyonunun somutlaştırılması hedeflenmiştir. Sonuç olarak çalışmada ırkçılık karşıtı sosyal hizmetin teoriden pratiğe; ırkçılık mağdurlarıyla çalışma, koruyucu- önleyici ve eğitsel çalışmalar, toplum çalışmaları, kültürel yetkinliğin vurgulanması, birey ve topluluk ile yönetsel erk arasındaki bağlantıların kurulması ve hak savunuculuğu anlamında çalışmalarını sürdüren bir uygulama boyutu olduğu vurgulanarak alana yönelik farkındalık oluşturulması amaçlanmıştır. 

Anti-Racist Social Work Practice

Social work has a natural stance against all forms of discrimination and oppression. Various 'race detection’ studies have been conducted that try to differentiate people by artificial discrimination from the historical process of the present. Group that hold power have argued that there are various races in order to provide the basis of their economic and administrative goals. Therefore, a number of characteristics have been described for members of the claimed races. individuals belonging to the identified races were forced to be distinguished by being positioned 'below ' or 'above according to the so-called qualifications. In this process, many people living in different parts of the world have been exposed to oppression, persecution, forced displacement and death due to racism. These situations have revealed racism in a world without races. Racism continues to exist today on its reasons and consequences. In this study, anti-racist social work practice is tried to be made visible in the light of conceptual discussions of race, studies on races, racism, dimensions of racism. In this study, a fictional case analysis and the analysis of the film Hotel Rwanda where the destructive dimensions of racism can be seen are analyzed. In this way, it is aimed to concretize the position of social work in anti-racist studies.  As a result of this study, anti-racist social work is a practice that aimed to raise awareness and work in the sense of following topics from theory to practice: working with victims of racism, protective-preventive and educational studies, community studies, emphasizing cultural competence, establishing links between individual- community and administrative power, advocating rights.

___

  • Acar H, İçağasıoğlu Çoban A, Polat G. (2017). Sosyal hizmetlerde yanlış uygulamalar, etik ihlaller ve sorunlara ilişkin bir araştırma. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Social psychology Pearson Higher Ed.Balibar, E., Wallerstein, I. M., & Wallerstein, S. R. I. (1991). Race, nation, class: Ambiguous identities. Verso.
  • Arshad, R. (1996). Anti-racist community work–a radical approach. Radical Community Work, 150-169.
  • Banton, M. (1969). What do we mean by racism. New Society, 13(341), 551-554.
  • Brockmann, M., Butt, J., and Fisher, M. (2001). The experience of racism: black staff in social services. Research, Policy and Planning, 19(2).
  • Bulmer, M. and Solomos, J. (1999). Racism. Oxford: Oxford University Press.
  • Butler, A., Elliott, T. and Stopard, N. (2003). Living up to the standards we set: a critical account of the development of anti-racist standards. Social Work Education, 22(3).
  • Büyükbay, C. (2016). Barış karşıtı ideolojiler: ırkçılık ve köktendincilik. Toplumcu düşünce enstitüsü değerlendirme notu 16(02).
  • Center for Health Workforce Studies and National Association of Social Workers (2006). Licensed social workers in the U.S. 2004, Vol. 2 (Supplement). Washington, DC: Author. Retrieved from https://www.socialworkers.org/LinkClick.aspx?fileticket=mV_QzN0aDzc%3D&portalid=0
  • Chou, C. C. (2008). Critique on the notion of model minority: an alternative racism to Asian American?. Asian Ethnicity, 9(3), 219-229.
  • Çayır, K. (2012). Gruplararası ilişkiler bağlamında ayrımcılık. K.Çayır ve M. Ayan Ceyhan (Ed). Ayrımcılık çok boyutlu yaklaşımlar (5-17). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • Çuhadar Gürkaynak, E. (2012). Toplumsal temas: önyargı ve ayrımcılığı önlemek için bir sosyal değişim aracı olarak kullanılabilir mi? K.Çayır ve M. Ayan Ceyhan (Ed). Ayrımcılık çok boyutlu yaklaşımlar (255-266). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
  • De Montigny, G. A. (2013). The essentialism of whiteness: Abandoning empirical engagement. Journal of Social Work, 13(6), 633-651.
  • Desai, S. and Gooden, M. (1995). Anti- racist social work: a case example of work with and African Caribbean family. Child Abuse Review. (4).
  • Dillenberger, D., and Raymond, C. (2016). Group-Shift and the Consensus Effect, Second Version (No. 16-015). Penn Institute for Economic Research, Department of Economics, University of Pennsylvania.
  • Dominelli, L. (2017). Anti-racist social work. Macmillan International Higher Education.
  • Eliassi, B. (2017). Conceptions of immigrant integration and racism among social workers in sweden. Journal of progressive human services, 28(1), 6-35.
  • Friedkin, N. E. (1999). Choice shift and group polarization. American Sociological Review, 856-875.
  • Friedman, I. R. (1995). The other victims of the Nazis. Social Education, 59(6), 339-410.
  • George-Bettisworth, R. (2017). The quest for ınclusive cultural competence in social work education. (Doctoral dissertation, St. Catherine University).
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji, ırk, etniklik, göç. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Graham, M. (2000). Honouring social work principles- exploring the connections between anti-racist social work and African- centered worldviews. Social Work Education Journal. 19(5).
  • Grosfoguel, R. (2013). The structure of knowledge in westernized universities: Epistemic racism/sexism and the four genocides/epistemicides of the long 16th century. Human Architecture: Journal of the sociology of self-knowledge, 11(1), 8.
  • Grosfoguel, R., Oso, L., and Christou, A. (2015). ‘Racism’, intersectionality and migration studies: framing some theoretical reflections. Identities, 22(6), 635-652.
  • Grosfoguel, R. (2016). What is racism?. Journal of World-Systems Research, 22(1), 9-15.
  • Güldalı, O. (2017). Baskı karşıtı sosyal hizmet: modern dünya-sistemi açısından eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29(1), 229-245.
  • Güvenç, B. (2016). İnsan ve kültür. Boyut Yayın Grubu: İstanbul.
  • Hoyt Jr, C. (2012). The pedagogy of the meaning of racism: Reconciling a discordant discourse. Social work, 57(3), 225-234.
  • Hughes, D. (2012). Blackness in Gobineau and Behn: Oroonoko and Racial Pseudo-Science. Women's writing, 19(2).
  • Keating, F. (2000). Anti racist perspectives: what are the gains for social work? Social Work Education Journal. 19(1).
  • Kongar, E. (2007). Sosyal çalışmaya giriş. Sosyal Bilimler Derneği Yayınları: G-2’den Tıpkıbasım Sabev Yayınları: Ankara.
  • Laird, S. E. (2008). Anti-oppressive social work. Sage Publications: London.
  • Lopez, I. F. H. (2000). The social construction of race (pp. 964-974). na.
  • Loya, M. (2011). Color-blind racial attitudes in white social workers: A cross-sectional study. Smith College Studies in Social Work, 81(2-3), 201-217.
  • Marks, J. (2008). Race: past, present, and future. In B. A. Koenig, S. S. Lee & S. S. Richardson (eds.), Revisiting race in a genomic age (pp. 21-38). New Jersey: Rutgers University Press.
  • McPherson, J. (2015). Human rights practice in social work: A rights-based framework & two new measures (Doctoral dissertation, The Florida State University).
  • Özbek, S. (2012). Irkçılık. Notos Kitap: İstanbul.
  • Özgür, Ö. (2014). Çokkültürcü sosyal çalışma. Sabev Yayınları: Ankara.
  • Rattansi, A. (1994). Western racisms, ethnicities and ıdentities. In, A. Rattansi and S. Westwood (eds.) Racism, Modernity and Identity on the Western Front. Cambridge. Polity.
  • Rubiés, J. P. (2013). Race, climate and civilization in the works of François Bernier. Purusārtha, (31), 53-78.
  • Sayın, E. ve Candan, H. (2016). Küresel ırkçılığın yükselişi. Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 4, 35-46.
  • Sherif, M. (2010). The robbers cave experiment: Intergroup conflict and cooperation.[Orig. pub. as Intergroup conflict and group relations]. Wesleyan University Press.
  • Somersan, S. (2009). Irkların olmadığı bir dünyada ırkçılık. İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji ve Eğitim Çalışmaları, Birimi Yayınları: İstanbul.
  • Stuurman, S. (2000). François Bernier and the invention of racial classification. In History Workshop Journal. 50(1), 1-21. Oxford University Press.
  • Tek, S. (2018). Azınlıklarla sosyal hizmet: Türkiye’de yaşayan azınlıkların toplumsallaşma deneyimleri ve sosyal politika gereksinimleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Thompson, N. (2006). Anti-discriminatory practice. Palgrave Macmillan: Basingstoke.
  • Thompson, N. (2014). Anti-discriminatory practice (4th ed.). Palgrave Macmillan: London.
  • Thompson, N. (2016). Anti-discriminatory practice: equality, diversity and social justice. Macmillan International Higher Education.
  • Traoré, M. (2010). One story of academia: race lines and the rhetoric of distinction through the académie française (Vol. 176). Peter Lang.
  • Uzunaslan, Ş. ve Gökçearslan Çifçi, E. (2019). Sosyal hizmet uygulamalarında kültürel yetkinliği geliştirmenin önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 213-230.
  • Ünlü, B. (2014). Türklük sözleşmesi’nin imzalanışı (1915-1925). Mülkiye Dergisi, 38(3), 47-82.
  • Wainwright, J. (2009). Racism, anti‐racist practice and social work: articulating the teaching and learning experiences of black social workers. Race Ethnicity and Education, 12 (4), 495-512.
Toplum ve Sosyal Hizmet-Cover
  • ISSN: 2147-3374
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi