EŞİNE ŞİDDET UYGULAYAN ERKEKLERİN EVLİLİK YAŞANTILARI VE ŞİDDET

Erkek egemenliğine dayalı toplumlarda ev­lilik, ağırlıkla kadın üzerinde iktidar kurma mekanizması olarak işleyen toplumsal bir kurumdur. Evlilik yoluyla kadının bedeni, emeği ve tüm toplumsal yaşantısı üzerinde kontrol sahibi olmaya çalışan erkek, şiddeti kadını baskı altında tutmanın bir aracı ola­rak kullanmaktadır. Nitel araştırma olarak kurgulanmış bu araştırmal, eşine şiddet uygulamış erkeklerle yapılan yarı yapılan­dırılmış görüşmeler ışığında, önemli ölçüde erkek iktidarına dayalı evlilik kurumu içinde kadına yönelik şiddetin dinamiklerini orta­ya koymayı amaçlamaktadır. Yapılan analizsonucu araştırma bulguları, kadının ücretli veev içi emeği, sosyal ilişkileri ve dış gö­rünüşü üzerinde kurmaya çalışılan iktidar, kadın üzerinde iktidar kuramama ve şiddet temaları etrafında feminist kuramdan yarar­lanılarak yorumlanmıştır. Bulgulara göre eşine şiddet uygulayan erkekler için evlilikte erkek, “koca” olarak iktidarla özdeşleşmek­te, kadından erkeğin egemen konumuna rıza göstermesi beklenmektedir. Şiddet ise, kadı­nın üzerinde baskı oluşturmanın ve kadının rıza göstermediği durumda kadının üzerinde iktidar kurmanın bir aracı olmaktadır.

Marriage and Violence Experiences of Men Using Violence against their Spouses

Marriage in male dominated societies is mostly considered as a mechanism for maintaining power över women. Men, who want to have control över women ’s bodies, their labor and social life through marriage use 'violence as a tool to keep them under pressure. This study, which was designed as a qualitative research, tries to reveal the dynamics through which violence reveals itself in the male dominant marriage, in the light of interviews carried out with a semi-structured questionnaire. The results of the study are evaluated with the help of feminist theory around the themes of control över women ’s paid work and domestic labor, of control över their social relations and appearances and of the failure of controlling women and of violence. Findings of the study imply that, men, who are using vi­olence against their spouses, see themselves as the “power holder”. Women are expected to comply with this view. Violence is used as a tool to maintain pressure över women and to consolidate power över women in case they do not comply with these expectations.

___

  • Acar-Savran, G. (2008). Önsöz, G. Acar- Savran ve N. T. Demiryontan (Ed.), Kadının görünmeyen emeği. İstanbul: Yordam.
  • Altınay, G. A. ve Arat, Y. (2008). Türkiye’de kadına yönelik şiddet (2. baskı). İstanbul: Metis.
  • Anderson, K. L. ve Umberson, D. (2001). Gendering violence: Masculinity and power in men’s accounts of domestic violence. GenderandSociety, 15, 3, 358- 380.
  • Beck, U. (2011). Risk toplumu: Başka bir modernliğe doğru. İstanbul: İthaki.
  • Bora, A. ve Üstün, İ. (2010). Sıcak aile ortamı: Demokratikleşme sürecinde kadın ve erkekler (4. Baskı). İstanbul: TESEV.
  • Connell, R., W. (1990). The state, gender and sexual politics: Theory and appraisal. Theory and Society, 19, 507-544.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities. (2. baskı). USA: University of California Press.
  • Delphy, C. (1992). Continuities and discontinuities in marriage and divorce. E. Frazer, J. Hornsby ve S. Lovibond (Ed.), Ethics: A feminist reader. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Delphy, C. (1970, 2008). Baş düşman. G. Acar-Savran ve N. Demiryontan, (Ed.), Kadının görünmeyen emeği (89-114). İstanbul: Yordam.
  • Demren, Ç. (2007). Kahvehane erkekliği: Ankara’da bir gecekondu mahallesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ellen, P. ve Pençe, M. (1993). Education groups for men who batter: The Duluth model. New York: Springer.
  • Engels, F. ([1884] 1998). Ailenin, özel mülkiyetin ve devletin kökeni. Sol: Ankara.
  • Gimenez, M. (2005). Capitalism and the oppression of women: Marx revisited. Science and society, 69, 1, 11-32.
  • Hartmann, H. ([1981], 2008). Marksizmle feminizmin mutsuz evliliği. G. Acar-Savran, ve N. Demiryontan (Ed.), Kadının görünmeyen emeği (89-114). İstanbul: Yordam.
  • Herman, J. (2007). Travma ve iyileşme: Şiddetin sonuçları, ev içi istismardan siyasi teröre. İstanbul: Literatür.
  • Kardam, F. ve Yüksel-Kaptanoğlu, İ. (2011). Kadına yönelik şiddet konusunda erkeklerin görüşleri/ deneyimleri/ algıları. Kadın/ Woman 2000, 10,1, 55-78.
  • KSGM-Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü (2009). Türkiye’de kadına yönelik şiddet araştırması. Ankara.
  • Mansley, E. A. (2009). Intimate partner violence: Race, social class and masculinity. USA: LFB Scholarly Publisher.
  • Mavili-Aktaş, A. (2006). Aile içi şiddet; Kadının ve çocuğun korunması. Ankara: Elma.
  • Pateman, C. (2001). The fraternal social contract. R. Adams ve D. Savran (Ed.), The masculinity studies reader. US, UK: Blackwell.
  • Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkansız iktidar: Ailede, piyasada ve sokakta erkekler. İstanbul: Metis.