Madonna'nın Feminizmi: Postmodern Bir Kimlik Sorunsalı

Popüler kültür ve popüler kültürün üretim süreci, toplumsal yapının siyasal, ekonomik ve sosyal göstergeleriyle yakından ilişkilidir. Postmodernizmin sosyal bir teori olarak ortaya çıkışı, popüler kültürün üretim süreci üzerinde de oldukça etkili olmuştur. Postmodernizm ve popüler kültür ilişkisi, popüler kültür metinleri için başat değerde olan ikonlar üzerinde ve kadın imgesinin bu metinlerdeki görüngülerinde esas şeklini bulmaktadır. Popüler kültür metinlerindeki kimlik biçimleri, postmodern bir kimlik tanımlamasını da beraberinde getirmektedir. Bu çalışma, popüler kültür çalışmalarında postmodern kimliğin önemli bir temsili olan Madonna üzerinden bir kimlik analizini içermektedir. Madonna’nın postmodern feminizmin bir temsilcisi mi yoksa kapitalist sistemin “üret-tüket” siyasetinin bir savunucusu mu olup olmadığı sorunsalı üzerinden yürütülen tartışma, popüler kültür metinlerinde postmodern kimliğin görünürlüğünü belirlemeyi hedeflemektedir.

Madonna'nın Feminizmi: Postmodern Bir Kimlik Sorunsalı

Popular culture and process of production of popular culture, has a close relationship with social structure’s economic and social indicators. Emergence of postmodernism as a social theory has a strong effect on production of popular culture. Relationship between Postmodernism and popular culture gains its core configuration on icons that are dominant for popular culture texts and on phenomenon of women image. Forms of identity on popular culture texts require a def inition of postmodern identity. This study includes an identity analysis of Madonna, who is a significant representative of postmodern identity. Discussion in this paper, which was carried on the problematic of Madonna as a representative of postmodern feminism or a defender of “produce- consume” policy, intends to determine visibility of postmodern identity at popular culture texts.

___

  • kitleleri istediği yönde yönlendirmektedir. Ancak bu durum hakkında bir
  • toplumsal alanda bir karşılığı olana hitap etmeleri gerekmektedir. Özellikle
  • ikonlar, mevcut kitlenin söylemek istediklerini yansıttığı ölçüde bu piyasada
  • tutunabilmekte ve kabul görebilmektedirler. Yani Madonna bugüne kadar
  • denenmemiş olanı deneyip, gizli kalan (pornografi, din, aile, seks, eşcinsellik,
  • etnik kimlikler, vb.) bütün her şeyi metinlerinde iç içe kullanarak, toplumun
  • dile getirmek istediklerinin bir harmanını vermiş, kitleleri tatmin etme
  • boyutuna getirmiştir. Postmodernistler bir kimlik olarak “ben”in kurgusal olduğunu öne
  • sürerler, ancak “ben”in bir kurgu olduğunu öne sürmek, insanların kimliklerini
  • sürdürmek için çaba göstermeyecekleri anlamına gelmez (Murphy, 2000:
  • 155). Modernistlerin tersine postmodernistlerin, kimlik konusundaki bu
  • tavrı, popüler kültür metinlerinde Madonna‟nın kurgusallığı konusunda önemli
  • bilgiler vermektedir. Madonna‟nın kurgulanmış kimlik biçimleri tam da bu
  • yüzden, popüler kültürün üretim ve tüketim sistemine hizmet etmektedir.
  • Agacinski, S., 1998, Cinsiyetler Siyaseti, çev. Yerguz, İ., Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Ashenden, S., 1997, “Feminism, Postmodernism and the Sociology of Gender”, içinde Sociology After Postmodernism, ed. Owen, D., Sage Publications, London.
  • Baudrillard, J., 2001, Tam Ekran, çev. Gülmez, B., YKY, İstanbul.
  • _____, 2003, Simülakrlar ve Simülasyon, çev. Adanır, O., Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Bora, A., 2004, Kamusal Alan Sahiden Kamusal mı?, Kamusal Alan, ed. Özbek, M., Hil Yayınları, İstanbul.
  • Connell, R. W., 1998, Toplumsal Cinsiyet ve İktidar-Toplum, Kişi ve Cinsel Politika, çev. Soydemir, C., Ayrıntı, İstanbul.
  • Connor, S., 2001, Postmodernist Kültür-Çağdaş Olanların Kuramlarına Bir Giriş, çev. Şahiner, D., YKY, İstanbul.
  • Erbaş, H. & Sallan Gül, S., 2001, “Kapitalizm ve Kültür: Popüler Kültürün Küreselleşmesi ve Piyasalaşması”, Mülkiye, 15 (229) (Temmuz-Ağustos), s. 207-229.
  • Erdoğan, İ., 2004, “Popüler Kültürde Gasp ve Popülerin Gayri Meşruluğu”, Doğu Batı Dergisi, Sayı: 15, Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Fiske, J., 1999, Popüler Kültürü Anlamak, çev. İrvan, S., Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Fraser, N. & Linda, N., 1994, “Felsefesiz Toplumsal Eleştiri: Feminizm ve Postmodernizm Arasında Bir Karşılaşma”, çev. Küçük, M., Modernite Versus Postmodernite, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Gans, H. J., 2005, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, çev. Onaran İncirlioğlu, E., YKY, İstanbul.
  • Hobson, D., 1995, “Ev Kadınları ve Medya”, Kadın ve Popüler Kültür, çev. & der. İrvan, S. & Binark, M., Ark Yayınevi, Ankara.
  • Izod, J., 2001, Myth, Mind and the Screen-Understanding the Heroes of Our Times, Cambridge University Press.
  • Jenks, C., 2007, Altkültür-Toplumsalın Parçalanışı, çev. Demirkol, N., Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Kadıoğlu, A., 1999, Cumhuriyet İradesi Demokrasi Muhakemesi, Metis, İstanbul.
  • Kellner, D., 1994, “Toplumsal Teori Olarak Postmodernizm: Bazı Meydan Okumalar ve Sorunlar”, çev. Küçük, M., Modernite Versus Postmodernite, Vadi Yayınları, Ankara.
  • _____, 1997, “Social Theory and Cultural Studies”, Sociology After Postmodernism, ed. Owen, D., Sage Publications, London.
  • Kellner, D., 2004, “Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası”, Doğu Batı Dergisi, Sayı: 15, Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Lash, S., 1994, “Modernite mi, Modernizm mi? Weber ve Günümüz Toplumsal Teorisi”, Modernite Versus Postmodernite, çev. Küçük, M., Vadi Yayınları, Ankara.
  • Leclerc, A., “Postmodern Feminism-Woman‟s Word”, Feminist Philosophies-Problems, Theories and Applications, eds. Kourany, J. A., Sterba, J. P. & Tong, R., Prentice-Hall, New Jersey, USA.
  • MacKinnon, C., 2003, Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru, çev. Yöney, T. & Yücesoy, S., Metis, İstanbul.
  • McRobbie, A., 1999, Postmodernizm ve Popüler Kültür, çev. Özdek, A., Sarmal Yayınevi, İstanbul.
  • Murphy, J. W., 2000, Postmodern Sosyal Analiz ve Postmodern Eleştiri, çev. Arslan, H., Paradigma, İstanbul.
  • Newitz, A., 1993, “Madonna‟s Revenge”, Bad Subjects, November, 9.
  • Oktay, A., 2002, Türkiye’de Popüler Kültür, Everest Yayınları, İstanbul.
  • Penelope, J., 1992, “The Lesbian Perspective”, içinde Feminist Philosophies-Problems, Theories and Applications, eds. Kourany, J. A., Sterba, J. P. & Tong, R., Prentice-Hall, New Jersey, USA.
  • Rakow, L., 1995, “Popüler Kültüre Feminist Yaklaşımlar: Ataerki‟nin Hakkını Teslim Etmek”, içinde Kadın ve Popüler Kültür, çev. & der. İrvan, S. & Binark, M., Ark Yayınevi, Ankara.
  • Sallan, S. & Boybeyi, S. , 1994, “Postmodernizm-Modernizm İkilemi”, Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesi Araştırma Dergisi, Cilt 15, Ankara.
  • Schwichtenberg, C., 1995, “Madonna‟nın Postmodern Feminizmi: Marjinallerin Merkeze Taşınması”, içinde Kadın ve Popüler Kültür, çev. & der. İrvan, S. & Binark, M., Ark Yayınevi, Ankara.
  • Taraborrelli, J. R., 2001, Madonna-An Intimate Biography, Macmillan, London.
  • Thornham, S., 2006, “Postmodernizm ve Feminizm”, içinde Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü, ed. Sim, S., çev. Erkan, M. & Utku, A., Ebabil Yayıncılık, Ankara.
  • Timisi, N., 1997, Medyada Cinsiyetçilik, Ankara.
  • Wicke, P., 2006, Mozart’tan Madonna’ya Popüler Müziğin Bir Kültür Tarihi, çev. Dalaman, S., YKY, İstanbul.
  • Zizek, S., 2005, Yamuk Bakmak-Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş, çev. Birkan, T., Metis, İstanbul.