DÖVME SANATÇILARININ TELİF HAKLARINA DAİR TARTIŞMALARIN FİKRİ HAKLARIN ALIŞILMADIK BİR SINIRI OLAN MEKANSAL GERÇEKLİK ALGISI İSTİSNASI BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Dövme, insanlık tarihi kadar eski bir sanat dalı ola-rak kabul edilmektedir. Dövmeler ise türlerine ve özelliklerine göre fikri hukuk bakımından genel ola-rak korunmaya uygun bulunan figüratif eserlerdir. Dövme sanatçısının hakları ile dövmenin vücuduna yapıldığı kişinin haklarının arasında atipik bir çekiş-me söz konusudur. Zira diğer fikri ürünlerden farklı olarak dövmenin uygulandığı yer insan vücududur. Dövmenin hususiyet arz eden bir figür olduğu veya dövme yaptıran kişinin milyonlarca takipçisi bulunan, şöhretli bir kişi olduğu durumlarda bu menfaat çatış-ması daha fazla ve daha belirgin bir önem kazanmak-tadır. Zira bu özgün dövmeler veya şöhret sahibi bir kişinin yaptırdığı dövmeler son derece popüler ola-bilmektedir. Bu şöhretli kişilerin dövmelerinin sinema eserleri veya bilgisayar oyunlarında görünür şekilde konumlandırılması halinde ise durum giderek daha karmaşık bir hal almaktadır. Dövme sanatçılarının şirketi olan Solid Oak Sketchers LLC’nin, NBA2K oyununun yapımcısı Take-Two Interactive Software ve 2K Games Inc’ye telif hakkı ihlali iddiasıyla açtığı dava bu bakımdan dikkat çekicidir. Mahkemenin bu davayı reddederken yaptığı değerlendirmeler dövme sanatçılarının telif haklarının anlaşılması bakımından önem taşımaktadır. Sony v Grand Turismo kararında kabul edilen mekânsal gerçeklik algısı istinası, dövme sanatçılarının oyun yapım şirketine açtıkları bu davada, kendisini oldukça farklı bir şekilde tekrar göstermiştir. ABD Yüksek Mahkemesi, daha evvel Sony’nin Gran Turismo isimli bilgisayar oyununu tanımlayıcı eser (expressive work) olarak kabul et-miştir. Bu davada mahkeme, davacı VIRAG, S.R.L.’nin marka hakkına, mekânsal gerçeklik algısı istisnası kapsamında tecavüz edilmediğine karar ver-miştir. Mahkeme, Solid Oak Sketchers LLC tarafın-dan açılan davada ise bu bakış açısını çeşitli kriter-lerle olgunlaştırmıştır. Dövme sanatçılarının telif haklarını incelediğimiz bu çalışmada önce mekânsal gerçeklik algısının etki ve kriterleri bahse konu iki adet ABD yüksek mahkemesi kararlarının gerekçele-rinin ışığında ele alınarak tartışılmıştır. Tebliğde ayrıca mekânsal gerçeklik algısının fikri hukuktaki yeri, bu davaların gerekçeleriyle detaylı bir şekilde analiz edilerek aydınlatılmıştır.

Evaluation of the Discussions on the Copyrights of Tattoo Artists in Computer Games in Terms of the Spatial Reality Perception Exception an Unusual Limit of Intellectual Rights

Tattooing is considered as an art form as old as human history. Tattoos, on the other hand, are figurative works that are generally suitable for protection in terms of intellectual law, according to their types and characteristics. There is an atypical conflict between the rights of the tattoo artist and the rights of the person on whom body the tattoo is made. Because unlike other intellectual products, the place where the tattoo is applied is the human body. This conflict of interest becomes more and more prominent in cases where the tattoo is a distinctive figure or the person who has the tattoo is a famous person with millions of followers. Because these original tattoos or tattoos made by a famous person can be extremely popular. The situation becomes more and more complicated if the tattoos of these famous people are visibly positioned in movies or computer games. The lawsuit filed by Solid Oak Sketchers LLC, the company of tattoo artists, against Take-Two Interactive Software and 2K Games Inc, the producer of the NBA2K game, alleging copyright infringement, is noteworthy in this regard. The evaluations made by the court while rejecting this case are important in terms of understanding the copy-rights of tattoo artists. The spatial reality perception exception accepted in the Sony v Grand Turismo decision has reappeared in a quite different way in this lawsuit filed by the tattoo artists against the game production company. The US Supreme Court previously accepted Sony's computer game Gran Turismo as expressive work. In this case, the court decided that plaintiff VIRAG, S.R.L.'s trademark right was not infringed within the scope of the spatial reality perception exception. In the case filed by Solid Oak Sketchers LLC, the court has matured this point of view with various criteria. In this study, in which we examine the copyrights of tattoo artists, the effects and criteria of spatial reality perception are discussed in the light of the justifications of the two US Supreme Court decisions. In the paper, the place of spatial reality perception in intellectual law is clarified by analyzing in detail the grounds of these lawsuits.

___

  • Commander, Jennifer L., (2015), “The Player, the Video Game, and the Tattoo Artist: Who Has the Most Skin in the Game?”, Washington and Lee Law Review, Cilt 7, Sayı 4, 1947-1988.
  • Faulkner, John R., (2020), “Not a Taboo Use of Tattoos: Why Using Unauthorized Replicas of Professional Athlete Tattoos in Video Games Constitutes Fair Use”, Marquette Sports Law Review, Cilt 30, Sayı 2, 371-392.
  • Gordon, Jason W. & Fergemann, Brian D., Casetext, Artist Files Complaint Against Restaurant Alleging Infringement of a Tattoo, https://casetext.com/analysis/artist-files-complaint-against-restaurant-alleging-infringement-of-a-tattoo s.e.t. 20.11.2022.
  • Hakeri, Hakan, (2007), “Ceza Hukukunda Önemsiz Hareketler” TBB Dergisi, Sayı 69, s. 55-96.
  • Hatic, Meredith, (2012), “Who Owns Your Body Art?: The Copyright and Constitutional Implications of Tattoos”, Ford-ham Intellectual Property, Media & Entertainment Law Jour-nal, Cilt 23, Sayı 1, 396-435.
  • King, Yolanda M., (2014) “The Enforcement Challenges For Tattoo Copyright”, Journal of Intellectual Property Law, Cilt 22, Sayı 1, 29-70.
  • King, Yolanda M., (2018), “Solid Oak Sketches v. 2K Games: is this lawsuit the beginning of the end of uncertainty concerning the enforceability of tattoo copyrights?”, Interactive Enterta-inment Law Review, Cilt 1, Sayı 1, 62-66, (Anılış: Solid Oak Sketches).
  • Max Budovski, Solid Oak Sketches v. 2k Games Sends a Shockwave Through Licensing Law, https://l24.im/Df64lQ0
  • McCarty, John Paul, (2014), “Skin In The Game: Tattoos, Copy-right, and Professional Athletes”, Mississippi Sports Law Re-view, Cilt 4, Sayı 1, 95-122.
  • Mccluskey, Megan, Time, Pandemic Woes and a “YOLO Menta-lity” Have Ignited a Boom Time for Tattoo Artists, https://time.com/6089991/tattoo-artist-boom-covid-19/ s.e.t. 16.11.2021.
  • Noonan, Tyler, (2017), “How Tattoos Fit Within The Realm of Copyright Law: Do We Finally Have a Lawsuit That Will Provi-de Some Clarity?”, Northern Kentucky Law Review, Cilt 44, Sayı 2, 205-230.
  • Oliveras Maldonado, Gilberto J., (2021), “Who Owns a Tattoo? Lessons From Solid Oak Sketches, LLC v. 2K Games, Inc. and Take-Two Interactive Software, Inc.” Revista Juridica Universi-tad de Puerto Rico, Cilt 90, Sayı 3, 721-750.
  • Starr, Michelle, Science Alert, Hidden Tattoos Found on Egyp-tian Mummies Change Our Knowledge of The Ancient Practice, https://www.sciencealert.com/seven-ancient-egyptian-mummies-have-been-found-with-hidden-tattoos s.e.t.15.11.2021.
  • Wasnik, Avantika, (2022), “Tattoo Artist and Tattoo Bearer’s Rights under the Law” International Journal of Law Manage-ment & Humanities, Cilt 5, Sayı 2, 77-84.
  • Wills, Kathleen, (2021), “That Tattoo On Her Shoulder: The Intersection of Copyright Law & Tattoos”, Texas A&M J. Prop. L., Cilt 7, 622-662.