Milliyetçilik Algısında Yaşanan Değişim Üzerine Bir Deneme

İnsanlar sosyal canlılar olarak tanımlanırlar. Bundan dolayıdır ki insan olmak sosyal bir çevrede yaşamayı gerektirir ve insanın sosyal bir çevrede yaşaması da sosyal ilişkileri hayatın merkezine koyar. İnsanlar bir yere ya da gruba ait olmak isterler. Bu ait olma duygusu insanı hayata bağlayan önemli faktörlerden birisidir. İnsanların doğal bir üyesi olduğu müşterek hayat alanında hayatla ve gündelik olaylarla ilgili algılar, sıklıkla medyadan ve insanların içinde yaşadığı çevreden hatta korkularla belirlenir. Milliyetçilik ve kimlik algısı paradokslarla, korkularla ve devasa karmaşalarla doludur. Hem milliyetçilik hem de kimlik aynı zamanda duygusal izlerle dolu olan algılardır. İnsanların bu kavramları farklı tanımlamalarının yanında bu kavramlar; yere, zamana ve olaylara göre de farklılıklar göstermektedir. Dolayısıyla milliyetçilik ve kimlik kavramlarının tek bir geçerli tanımları yoktur. Milliyetçilik ve kimlik algısı kişiden kişiye, bölgeden bölgeye değişiklik gösterebilmektedir. Bu iki kavram bazen bir diğerinin oluşumu için elzem öğelerden birisi de olmaktadır. Kimlik; bazen milliyetçiliğin nesnelerini fetişleştirerek (bayrak gibi) kendi oluşum sürecini tamamlar ve bunun tersi durumlarda da milliyetçilik kimliği kullanarak var olmaya ve güçlenmeye çalışır. Bu çalışmada Türk Milliyetçiliğinin ve kimliğinin evrim hikâyesi, bu iki soyut nesnenin işteşliği üzerine bina edilen “Biz Kimiz” sorusu üzerinden ele alınacaktır.

Milliyetçilik Algısında Yaşanan Değişim Üzerine Bir Deneme

İnsanlar sosyal canlılar olarak tanımlanırlar. Bundan dolayıdır ki insan olmak sosyal bir çevrede yaşamayı gerektirir ve insanın sosyal bir çevrede yaşaması da sosyal ilişkileri hayatın merkezine koyar. İnsanlar bir yere ya da gruba ait olmak isterler. Bu ait olma duygusu insanı hayata bağlayan önemli faktörlerden birisidir. İnsanların doğal bir üyesi olduğu müşterek hayat alanında hayatla ve gündelik olaylarla ilgili algılar, sıklıkla medyadan ve insanların içinde yaşadığı çevreden hatta korkularla belirlenir. Milliyetçilik ve kimlik algısı paradokslarla, korkularla ve devasa karmaşalarla doludur. Hem milliyetçilik hem de kimlik aynı zamanda duygusal izlerle dolu olan algılardır. İnsanların bu kavramları farklı tanımlamalarının yanında bu kavramlar; yere, zamana ve olaylara göre de farklılıklar göstermektedir. Dolayısıyla milliyetçilik ve kimlik kavramlarının tek bir geçerli tanımları yoktur. Milliyetçilik ve kimlik algısı kişiden kişiye, bölgeden bölgeye değişiklik gösterebilmektedir. Bu iki kavram bazen bir diğerinin oluşumu için elzem öğelerden birisi de olmaktadır. Kimlik; bazen milliyetçiliğin nesnelerini fetişleştirerek (bayrak gibi) kendi oluşum sürecini tamamlar ve bunun tersi durumlarda da milliyetçilik kimliği kullanarak var olmaya ve güçlenmeye çalışır. Bu çalışmada Türk Milliyetçiliğinin ve kimliğinin evrim hikâyesi, bu iki soyut nesnenin işteşliği üzerine bina edilen “Biz Kimiz” sorusu üzerinden ele alınacaktır.

___

  • ANDERSON, B., (1983). Hayali Cemaatler. Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, (Çev.:
  • I.Savasır,1995) İstanbul: Metis.s.17
  • ANDERSON, B.,(1991) Imagined Communities: Reflections on the Origin and spread of
  • Nationalism, Revised Edition, London: Verso, p.3 ORAN, BASKIN, ( 1997) Azgelişmiş Ülke Milliyetçiliği, Kara Afrika Modeli, İstanbul, Bilgi Yayınevi, s. 19.
  • ÖZKIRIMLI, UMUT, (1999) Milliyetçilik Kuramları, Eleştirel Bakış, İstanbul, Sarmal Yayınevi, Nisan, s. 30-31
  • GİRARDET, RAOUL, JEAN YVES CALVEZ vd.(1967), Milliyetçilik, Çev. Yıldızhan
  • Yayla, İstanbul, Köprü Yayınları, s. 8-10. KRLİÇ, METİN, (2007),Milliyetçilik Ve Etnik Milliyetçilik, Sırbistan Ve Karadağ Örneği,
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslar Arası İlişkiler Anabilim Dalı, s.20. BİLLİG, M.,(1995) Banal Nationalism, California: SAGE.p.24.
  • JENKİNS, RİCHARD, (1996) Social Identity, Routledge: New York, pp.3-4
  • BARTH, FREDRİK, (ed.),(1969) Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Cultural Difference, Bergen, Oslo: Universitets Forlaget,p.8.
  • DERRİDA, JACQUES, (1976) Of Grammatology, New York: The Johns Hopkins University Press, p.47
  • HOBSBAWM, E.J., 1780'den Günümüze Milletler Ve Milliyetçilik: Program, Mit,
  • Gerçeklik, (trans. Osman Akınhay, 2 ed.(1995) İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995.
  • Vahdeddin'in Sırdaşı Avni Paşa Anlatıyor Milli Mücadele ve Sürgün Yılları, İstanbul:Timaş yayınları. http://www.ntvmsnbc.com/id/24986660/ (Erişim tarihi: 10.06.2013) http://www.zaman.com.tr/mustafa-armagan/mustafa-kemal-samsuna-kacarak-mi- gitti_2093655.html (Erişim tarihi: 10.06.2013) ÖNDEŞ,OSMAN, (2012),