Prof. Dr. Abdulkuddüs Bingöl Hayatı ve Felsefesi

Prof. Dr. Abdulkuddüs Bingöl felsefe, mantık, İslam felsefesi, dil felsefesi ve iletişim felsefesi gibi alanlarda çalışmalar gerçekleştirerek,bu alanların birbiri ile bağlantısını kurmuştur. Bu bağlamda önemli eserler vererek bu alanların gelişim sürecine katkıdabulunmuştur. Abdulkuddüs Bingöl ilgilendiği alanlardaki eksikleri tespit ederek, bu eksikleri temin etmek için çaba sarf etmişbir düşünürdür. Dolayısıyla eserleriyle hem günümüze hem de geleceğe ışık tutmaktadır. Bingöl, mantık alanındaki eksikliği “dil”kavramı üzerinden temellendirir. Zamanında Arapça olarak yazılmış çoğu eser bugün anlaşılması güç olan eserlerdir. O halde,bütün bu önemli fakat anlaşılması güç eserler hakkında araştırma yapılmalı ve bu eserler yararlanılacak duruma getirilmelidir. Buamaçla araştırmalarını yapmaya ve eserlerini yazmaya başlayan Bingöl; Aristoteles, Farabi ve İbn Sina gibi filozoflardan hareketleGelenbevî’nin İslam Tarihi’ndeki önemine işaret eder. Bingöl, eserlerini yazarken oldukça anlaşılır ve açıklayıcı bir dil kullanımınaönem verir. Çünkü mantık, dil, felsefe ve iletişim arasında öyle bir etkileşim vardır ki, bu etkileşim yaşama yansımaktadır.Dolayısıyla yaşamı ve eserleri anlayabilmek için bu alanlar arasındaki etkileşimin bilincinde olmak gerekmektedir.

Prof. Dr. Abdulkuddüs Bingöl Life and Philosophy

Prof. Dr. Abdulkuddüs Bingöl has worked in areas such as philosophy, logic, Islamic philosophy, philosophy of language and communication philosophy and has established the connection between these fields. In this context, he contributed to the development process of these areas by giving important works. Abdulkuddüs Bingöl is a thinker who determined the deficiencies in the fields of interest and made an effort to provide these deficiencies. Therefore, he sheds light on both today and the future with his works. Bingöl bases the lack of logic on the concept of “language”. Most Works written in Arabic at the time are hard to understand today. Therefore, research should be done on all these important but incomprehensible works and these works should be brought to a useful state. For this purpose, Bingöl started to make researches and write his works; based on philosophers such as Aristotle, Farabi and Avicenna, he points out the importance of Gelenbevî in Islamic history. Bingöl places emphasis on using a highly understandable and descriptive language while writing his works. Because there is such an interaction between logic, language, philosophy and communication that this interaction is reflected in life. Therefore, in order to understand life and works, it is necessary to be aware of the interaction between these areas.

___

Bingöl, Abdulkuddüs. Gelenbevî’nin Mantık Anlayışı. Ankara: MEB Yayınları, 1993.

Bingöl Abdülkuddüs. Gelenbevî İsmail. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 1988.

Bingöl, Abdulkuddüs. “Osmanlılarda Mantık Bilimi İçeriği, Medrese Eğitimindeki Yeri ve Osmanlı Mantıkçıları”. Osmanlı 8 (1999): 231-243.

Bingöl, Abdulkuddüs. Porphyrios ve İsagojisi Üzerine. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları, 1988.

Bingöl Abdulkuddüs. “Osmanlı Dünyasında Mantık Bilimi ve Eğitimi”. Osmanlı Dünyasında Bilim ve Eğitim Milletlerarası Kongresi Tebliğleri içinde, ed. Hidayet Yavuz Nuhoğlu, 65 vd. İstanbul: İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi, 2001.

Bingöl, Abdulkuddüs. Klasik Mantık’ın Tanım Teorisi (Aristoteles, İbn Sînâ ve Port-Royal Mantıkçıları ile Sınırlandırılmış Olarak). Ankara: MEB Yayınları, 1993.

Bingöl Abdulkuddüs. “Ebheri Esi’ru’d-Din Mufaddal b. Ömer”. DİA 10 (1994): 75-76.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İsaguci”. DİA 22 (2000): 488-489.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İstidlal”. DİA 23 (2001): 323.

Bingöl Abdulkuddüs. “İstikra”. DİA 23 (2001): 358-359.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İstintâc”. DİA 23 (2001): 373.

Bingöl, Abdulkuddüs. “Ta‘lîl”. DİA 39 (2010): 511.

Bingöl, Abdulkuddüs. “Temsîl”. DİA 40 (2011): 436-437.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Bağlamında Mantık ve Dil”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi XL (2012): 105-115.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Bağlamında Anlam ve Dil”. Felsefe Dünyası 46 (2007): 1-11.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişimin Bir Başka Boyutu: Tanrı-İnsan İletişimi ya da Metafizik İletişim”. Felsefe Dünyası (2010): l3-26.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Olgusunun Merkezindeki İnsan”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 2 (2002): 412-426.

Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Eğitimi Üzerine Düşünceler”. İletişim Kongresi 1-3 (2000).

Bingöl, Abdulkuddüs. “Hakikat, Felsefe ve Din”. Türk Yurdu 17, 116/117 (1997): 139-141.

Gündoğan, Ali Osman. “Prof. Dr. Abdulkuddüs Bingöl”. Kutadgubilig Felsefe Bilim Araştırmaları 42 (2020): 172.

Gelenbevi, İsmail. Risaletu’l-Kıyâs, çev. Abdülkuddüs Bingöl. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları, 1988.

Keskioğlu, Osman. “İsmail Gelenbevî (1143-1205 H./1730-1791 M.) ve Subût-i Hilâl Meselesi”. Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi XIII (1965): 21-30.

Öner Necati. Fransız Sosyoloji Okuluna Göre Mantığın Menşei Problemi. Ankara: A.Ü.İ.F. Yayınları, 1965.

Öner, Necati. Tanzimattan Sonra Türkiye’de İlim ve Mantık Anlayışı. Ankara: A.Ü.İ.F. Yayınları, 1967.

Öner, Necati. Klasik Mantık. Ankara: A.Ü.İ.F. Yayınları, 1970.