Günümüz Kore’sinde Budizm’in Etkileri1

Tarih boyunca bütün inanç ve felsefî düşünceler insanoğlunu ve toplumları etkilemiştir. Özellikle Asya toplumlarını Budizm inancı/felsefesi yüzyıllar boyunca etkisi altında bırakmıştır. Budizm’in etkilediği toplumların başlarında gelen milletlerden biri ise Kore’dir. Budizm, Üç krallık döneminde Kore’ye Çin’den gelmiş ve Çin’de yaygın olan Mahayana Budizm’i Koreliler tarafından benimsenmiştir. Zamanla Korelilere has ritüeller, kültürel etkiler ve siyasî gelişmeler ile Kore’ye özgü bir Kore Budizm’i de gelişmiş, akabinde birçok mezhep de ortaya çıkmıştır. Günümüz Kore toplumunda Budistler tarafından kurulan yardımlaşma örgütleri sayesinde Kore Budizm’i yurtdışında sempati ile karşılansa da ülke içinde Budizm’e bir inançtan daha çok, kültürel bir miras olarak bakılmaya başlanmıştır. Tarihsel süreç boyunca Budizm inancı/felsefesi Koreliler için her dönem farklı bir anlam taşımıştır. Bir dönem Budizm, Koreliler için önemli bir din iken, başka bir dönem devlet tarafından unutturulmaya çalışılmış bir düşünce hâline gelmiştir. Bu çalışmada Budizm’in Kore topraklarına ilk girişinden başlayarak günümüze kadar uzanan tarihsel süreçte Budizm’in Koreliler üzerindeki etkileri konu alınmıştır. Ayrıca günümüz Kore’sinde hâlâ görülmekte olan Budizm’in etkileri incelenmiştir.

Influences of Buddhism in Present-day Korea

Throughout history, all beliefs and philosophical ideas have affected human beings and societies. Especially Buddhism philosophy has influenced Asian societies for centuries. Korea is one of those nations which influenced by Buddhism mostly. Buddhism came to Korea from China during the Three Kingdoms period, and Mahayana Buddhism, which was common in China, was adopted by Koreans. As time passed, the cultural and politics factors caused to emergence of indigenous Buddhism of Korea and many sects. In this study, the effect of Buddhism on Koreans has been examined, from the first time Buddhism came to Korea to present day. In this study, the effects of Buddhism, which is still seen in today’s Korea, were examined.

___

“국가무형문화재 제27호 승무.” 문화재청 국가문화유산포털. Erişim 11 Aralık 2020, http://www.heritage. go.kr/heri/cul/culSelectDetail.do?ccbaCpno=1279900270000&pageNo=1_1_1_1

Choi Keon-Up (최건업). “Influence of Buddhism at Korean Housing Culture,” 한국불교사연구6, (Aralık 2016): 33-66.

Cıonğ Çıongu (정천구). “Buddhism and Korean State,” Korean Association of Korean Thought 3, (Aralık 2009): 47-85.

Güç, Ahmet ve Ekrem Sert. “Budizm’de Dört Temel Gerçek, Sekiz Dilimli Yol ve Nirvana,” İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi (İMAD) 5, (Haziran 2020): 3-28.

Günlük hayatımızda Budizm terimleri (우리 생활 속의 불교 용어). Erişim 12 Ağustos 2020, https://m.blog. naver.com/clearchem/221649949668

Jae-Ma (재마). “Relief Activities for North Korea by JungTo Society,” Published Research Institute for Religions Wonkwang University, Religion in Korea (한국종교) 37, (Ağustos 2014): 267-301.

Jungto. “Ecobuddha,” 2021. Erişim 5 Nisan 2021, https://www.jungto.org/english/ecobuddha

Karataş, Hüsamettin. “Sakyamuni Buda’nın Tarihsel Kişiliği ve Öğretisinin Yeni Bir Din Haline Geliş Süreci,” Dini Araştırmalar 16, sayı: 42 (Haziran 2013): 129-142.

Karataş, İbrahim Ethem. “Buddizm’de Tanrı Anlayışı Üzerine Bir Değerlendirme,” CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi 13, (Nisan 2015): 85-105.

Kim Buşik (김부식). Samguk Sagi (삼국사기). Çeviren Şin Hoyıol (신호열), 동서문화사, 1977.

Kim Conğin (김종인). 불교평론. Erişim 12 Ağustos 2020, http://www.budreview.com/news/articleView.htm-im Nana (김나나). “[뉴스 후 오늘] ‘수경사’ 어린이들, 지금은?” KBS news. Erişim 30 Temmuz 2021, https:// news.kbs.co.kr/news/view.do?ncd=1461073

Kim Sunsıog (김순석). “[새로 쓰는 근현대 불교사]59. 1994년 조계종 개혁종단” 법보신문. Erişim 12 Ağustos 2020, https://www.beopbo.com/news/articleView.html?idxno=54139

Kim Yonğdıog (김용덕). “일상의 삶에서 만나는 불교.” 불교평론. Erişim 12 Ağustos 2020, http://www.budreview.com/news/articleView.html?idxno=1108

Küyel, Mübahat Türker. “İki Gemi Türü,” Erdem 2, (Mayıs 1986): 337-350.

Lee Beobchul (이법철). “조계종 도박사건, 총무원장 책임지고 용퇴해야.” NewDaily. Erişim 12 Ağustos 2020, http://www.newdaily.co.kr/site/data/html/2012/05/13/2012051300015.html

Lee Jung Hye. “Hwarangdo ve Kadın,” Kare 7, (Ağustos 2019): 61-77.

Metin, Bilal. “Budizm İnancının Türk Devletleri Üzerindeki Etkisi,” Anasay 6, (Kasım 2018): 63-80.

Mohapatra, A.Ranjan. “Philosophy of Religion an Approach to World,” Çeviren Hidayet Işık. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16, (Mayıs 2003): 166-181.

Namuwiki(나무위키). “Budizm/ Güney Kore(불교/대한민국).” Erişim 12 Ağustos 2020, namu.wiki/w/불교/ 대한민국

Özcan, Şevket. “İnsana Verilen Değer Ekseninde Çeşitli Dinlerde İnsan: Dinler Tarihi Açısından Karşılaştırmalı Bir İnceleme,” Dini Araştırmalar 19, sayı: 48 (Haziran 2016): 203-224.

Sıo Hyıonug (서현욱). “한국인에게 불교는 무엇인가.” 불교닷컴. Erişim 12 Ağustos 2020, http://www.bulkyo21.com/news/articleView.html?idxno=16028

Şarafullina, Aliya. “Budizm’de ve Tibet Budizm’inde İnanç Esasları.” Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa, 2016.

Yun Sevon(윤세원). “Impact of Buddhism on Viewpoint of State among Korean People,” Incheon National University Journal for the Study of Korean Buddhist History (JSKBH) 7, (Ağustos 2015): 4-36.