Japon tasarımcıların günümüz giysilik kumaşlarına kazandırdıkları yenilikçi etkiler

Tasarım ve teknolojik araştırmalar sonucunda tekstil alanında son derece estetik ve fonksiyonel giysilik kumaşlar üretilmektedir. Yanar-döner, parlak, metalik,- hacimli buruşmayan, kirlenmeyen kumaşlar artık bir çok giyim firmalarında yer almıştır. Kumaşlarda farklı görünümleri oluşturma kaygısı 1970 'lerdeki petrol krizi nedeniyle Japon tasarımcıların araştırmacı yaratıcı sürece girmeleriyle başlamıştır. Geleneksel Japon sanatından hareket ederek kendi koleksiyonlarında kullanacakları kumaşları tasarlayarak dünya giysi modasında bugün geldikleri konumu hazırlamıştır. Japon tasarımcıların en ünlüleri Rei Kawakubo, Miyake, Junichi Arai and Reiko Sudo'dur. Miyake'nin sentetik liflerle oluşturduğu "Pleats" adlı pilili kumaşlardan oluşan koleksiyonu yada Arai'nin CAD/CAM sistemleriyle oluşturduğu el dokuması görünümlü kumaşları çok ilgi çekmiş iyi örneklerdendir. 1970'li yılların sonunda Japon tasarımcılar tarafından bu araştırmacı-yaratıcı süreç dünya tasarımcılarına örnek olmuş Avrupa'da ve Amerika'da bir çok tasarımcıya yeni fikirler ve cesaret vermiştir. Günümüzün son dönem kumaşlarını oluşturmuştur.

Innovative contributions of Japanese designers to todays cloths

In the consequence of designing and technological research, garment cloths of great easthetics and function can be woven. Shot, bright, metalic, voluminous, unwrinkable and dust-free materials are now widely preferred by a variety of garment firms. Desire to produce distinct appearances on cloths was initiated by the fact that Japanese designers entered a discovering and creative process due to the oil crisis in 1970's. Inspired by their unique traditional arts, Japanese managed to achieve the phase where they are at now by designing the material to be used in their own collections. Among the most famous Japanese designers are Rei Kawakubo, Miyake, Junichi Arai and Reiko Sudo. Collections of "Pleats" by Miyake using senthetic materials and Arai's computer CAD/CAM-created cloths with hand woven impression became highly famed. This exploratory and creative process started by Japanese designes at the end of 1970's served a good model for other designers all over the world, encoraging many in Europe and Amerika to discover and adopt new concepts, which have all formed the recent trend materials.

___

  • AYDIN ,Öznur, "Tekstiller de 2010 Yılana Doğru Yeni Teknoloji ve Yeni Eğilimler" Ev Tekstili Dergisi, Yıl 6, Sayı:23 , Paymaş Matbaacılık, İstanbul, Aralık 1999
  • BATON, Veronique, "Issey Miyake Making Things" P Kültür Sanat ve Antika Dergisi, P Yayınları , Sayı: 12, İstanbul, 1998,s.48
  • BRADDOCK, E. Sarah , & O'Mahony , Marie , Techno Textiles , Thames & Hudson, Italy, 1998
  • COLCHESTER , Chloe, The New Textiles , Trend+Traditions , Thames & Hudson, Singapore, 1996
  • Fashion, From The 18 th To The 20 th Century, The Kyoto Costume Institute, Taschen, Köln, 2004
  • HANDLEY, Susannah , Nylon The Story of a Fashion Revolution , The Johns Hopkins Universty Press,USA.,1999
  • HELD, Shirley E., Weaving A Handbook of the Fiber Art, Lehigh Press , Lithographers , New Jersey, 1978
  • HONGU, Tatsuya , & PHILLIPS , Glyn O. New Fibers , Woodhead Publishing Limited, Cambridge , England, 1997
  • JERSTROP, Karin,&KÖHLMARK, Eva , The Textile Design Book , A&C Black Ltd. , London, 1995
  • NARDİ, Annamaria, "Dupont is Already Thinking about Winter 2004" ,Trend Tessile, Studio, Bolduri, Yıl: 4 ,Sayı:19, Milano, 2002
  • ÖNLÜ, Nesrin, "Günümüz Giysilik Kumaşlara Getirilen Yenilikler Işığında Tasarım ve Teknik Açıdan İncelenmesi", Tekstil Maraton,Mart-Nisan, 2/ 2004, sayı:71, Adana
  • SATO , Kazuko,& CHANDES Herve, Issey Miyake ,Making Things, Scalo , Paris, 1999
  • SEELING , Charlotte, Fashion , The Century of Designer 1900-1999 , Könemann, İspanya , 2000
  • WERNER, Dorothee, "High-tech Kumaşların Sırrı", Elle Dergisi , Sayı:8, Boyut Matbaacılık, İstanbul, Aralık 1999