ÇALIġMA AHLAKINI ETKĠLEYEN FAKTÖRLER: SÜLEYMAN DEMĠREL ÜNĠVERSĠTESĠ ÖĞRENCĠLERĠ ÜZERĠNE BĠR ARAġTIRMA

Bu çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin çalışma ahlakı ile ilgili duyarlılıklarının demografikdeğişkenlere ve siyasi kimliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmeyi amaçlamaktadır.Çalışmada; çalışma ve çalışma ahlakı başlıklarının kavramsal incelemesi, tanımı ile çalışma ve çalışma ahlakıbaşlıklarının tarihi yönü açıklanarak konunun içeriğine ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Çalışma ahlakı ile ilgiliyaklaşımlar literatürde yaygın olarak ele alınan yönleriyle araştırılmıştır. Ayrıca çalışma ahlakı ile demografikdeğişkenler arasındaki ilişki araştırılıp, öğrencilerin çalışma ahlakı ile ilgili duyarlılıklarının siyasi kimliklerinegöre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Bu araştırmada katılımcıların demografik özellikleri ileçalışma ahlakı faktörleri arasında farklılıklar olduğu, fakat siyasi kimlikleri ile herhangi bir farklılık olmadığıtespit edilmiştir. Çalışmanın evreni, Süleyman Demirel Üniversitesi bünyesindeki dokuz fakülte ve üç meslekyüksekokulundan alınan toplam 930 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada Singer‟in (2000) “Çalışma AhlakıÖlçeği” kullanılarak SPSS 16.0 ve Lisrel 8.80 programlarından yararlanılmıştır. Analizlerde ise doğrulayıcıfaktör analizi, bağımsız t testi ve tek yönlü varyans analizi yöntemleri kullanılmıştır.

THE AFFECTING FACTORS ON WORK ETHIC: A CASE STUDY ON THE STUDENTS OF SULEYMAN DEMĠREL UNIVERSITY

This study aims to make clear if sensitivities of the students of Süleyman Demirel University about work ethic vary depending on demographic factors and political identities. In the study, conceptual examination of work and work ethic, their definitions and historical dimension were explained. Approaches in literature related to work ethic were researched in regard of handled aspect. Besides the relation between work ethic and demographic factors were studied and if there is a change in ethical sensitivities of students according to their political identities was clarified. The study determined that; demographic characteristics of participants have differences between their ethical factors of work, but there was no difference with their political identities. Target population of the study is composed of 930 students from nine faculties and three vocational high schools in Süleyman Demirel University. In this study, Singer‟s (2000) “Work Ethic Scale” and SPSS 16.0 and Lisrel 8.80 programs were used. In analyses, methods of verifying factor analysis, independent t test and one way variation analysis were used.

___

  • Akalın, K. H. (2008). “Batıda Ekonomik Hayatın Rasyonelleşmesinde Evrensel Kardeşlik İdeali ve Bireysel Kazanç Emeli”, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 15, 1-17.
  • Akar, M. (2003). “İslam'ın Ekonomik Hayata Getirdiği Ticari ve Ahlakı Prensipler”, Diyanet İşleri Başkanlığı Dini Yayınlar Dairesi Başkanlığı Diyanet İlmi Dergi 39(1), 55-66.
  • Akarsu, B. (2010). Felsefe Terimleri Sözlüğü, İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Akçay, V. H. (2010). “Değişen İş ahlâkı ve İnsan Merkezli Düşünmek”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, Sayı 41, 1-14.
  • Aktan, C. C. Çalışma Ahlakı, http://www.canaktan.org/din-ahlak/ahlak/ahlak-felsefesi/calisma-ahlak.htm. (Erişim Tarihi: 11 Ekim 2016).
  • Alayoğlu, N., Öztürk, A. O. ve Babacan, M. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin İş Ahlakı Algısı ile Özel Sektör ve Kamu Çalışanlarının İş Ahlakı Uygulamalarının Karşılaştırılması”, İş Ahlakı Dergisi, 5(9), 7-35.
  • Altıntaş, H. (1999). İslam Ahlakı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Arslan, M. (2001). İş Ve Meslek Ahlakı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları, Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bektaş, M. (2014). “Yönetim Tarzlarının Örgütlerdeki İnformal İletişim Kanallarına Etkisi: Burdur İli Kamu Kurumları Örneği”, Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Boatwrıght, J. R. ve Slate, J. R. (2000). “Work Ethic Measurement of Vocational Students In Georgia”, Journal of Vocational Education Research, 25(4), 503-531.
  • Bodur, H. E. (1990). "Modern Kapitalizmin Doğmasında Dinin Rolü", Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 10, 80-108.
  • Bozkurt, V. (2000). Püritanizmden Hedonizme Yeni Çalışma Etiği, Bursa: Alesta Basım Yayım Dağıtım.
  • Börk, A. ve Kavas, E. (2015). “Yahudilik, Hristiyanlık ve İslam Geleneklerinde İş Ahlakı: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 6(1)3, 89-101.
  • Cerit Berber, N. ve Sarı, M. (2009). “İş-Güç-Enerji Konusunun Öğretiminde Kavramsal Değişimin Gerçekleşmesine Pedagojik-Analojik Modellerin Etkisi” Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 257-277.
  • Cevizci, A. (2003). Felsefe Ansiklopedisi, İstanbul: Etik Yayınları.
  • Cirit, H. (2004). “İslam Düşüncesinde İnsan, Sorumluluk Bilinci ve Sonuçları”, Bakü Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesinin İlmi Mecmuası, 2(2), 51-163.
  • Çelik, İ. T. (2008) “Kültürün Çalışma Ahlakı Üzerindeki Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Erken, B. (2010). “Çalışma Ahlakının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerine Etkisi Ve Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi Bilecik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.
  • Eroğlu, E. (2003). “Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Yapısal Eşitlik Modeli İle Analizi”, Doktora Tezi İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündüz, M. (2005). Ahlak Sosyolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harpaz, I. ve Snir, R. (2003). “Workaholism: Its Definition and Nature”, Human Relations, 56(3), 292-320.
  • Hobsbawm, E. J. (2005). Sanayi ve İmparatorluk, A. Ersoy (Çev.), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Kayış, A. (2014). “Güvenilirlik Analizi (Reliability Analysis)”, Ş. Kalaycı, (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, içinde (403-419), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Keser, A. (2009). Çalışma Psikolojisi, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • KONDA Araştırma Şirketi, (2012). “Anayasaya Dair Tanım ve Beklentiler Saha Araştırması”, İstanbul: TESEV Yayınları.
  • Koray, M. ve Topçuoğlu, A. (1995). Sosyal Politika, Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Kurtuluş, B. (2005). “İş Ahlakı: Geçmişte ve Günümüzde”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, Sayı 50, 738- 759.
  • Lordoğlu, K. ve Özkaplan, N. (2007). Çalışma İktisadı, İstanbul: Der Yayınları.
  • Mat, H. (2015). “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinin Meslek Lisesi Öğrencilerine İş Ahlakı Kazandırılmasına Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi Amos Uygulamaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mutlu, K. (1990). “Toplumların Gelişmesinde Dini Değer Yargılarının Önemi (İslâm ve Protestan Ahlâkının Karşılaştırılması)”, İslami Araştırmalar Dergisi, 4(2), 99-104.
  • Münziri, H. (1990). Hadislerle İslam 4. Cilt (Tergib ve Terhib), İstanbul: Merve Yayın Dağıtım.
  • Ören, K. ve Yüksel, H. (2012). “Geçmişten Günümüze Çalışma Hayatı” Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 1(1), 34-59.
  • Özkul, A. S. (2007). “Yaşam Ve Çalışma Değerlerini Etkileyen Faktörler, Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Püsküllüoğlu, A. (1995). Türkçe Sözlük, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sökmen, A. ve Tarakçıoğlu, S. (2011). Mesleki Etik, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Şahin, F. (2005). “Budizm‟de Nirvana Anlayışı”, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Tabakoğlu, A. (2006). “İslam Çalışma Ahlakının Esasları”, 2006 Yılı Kutlu Doğum Sempozyumu, Ankara, 125- 140.
  • Tabakoğlu, A. (2006). “İslam İş Ahlakının Nazari ve Tarihi Esasları”, IX. Kuran Sempozyumu 14-16 Nisan 2006, Konya 189-213.
  • Turgut, T. ve Tevrüz. S. (2003). “Çalışma Amaçları, Meslekler ve Çalışmaya Ayrılan Zaman”, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 57-80.
  • Turgut, T. (1996). ”İş Adamlarının Yaşam Ve Çalışma Değerleri”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Türkdoğan, O. (1996). İslam Ekonomik Sistemi ve Weber‟ci Görüşler, İstanbul: Turan Yayıncılık.
  • Uçanok, B. (2004). “Çalışma Ahlakının Kontrol Odağı, Dindarlık ve Demografik Değişkenlerle İlişkisi”, M.Ü. Örgütsel Davranış Anabilim Dalı Bülteni, (9), 3-18.
  • Ülkü, S. (2015). “Üç Semavî Dine Ait Prensiplerin Muhasebe Biliminin Oluşumu Üzerindeki Muhtemel Etkileri”, Uluslararası İslam Ekonomisi ve Finansı Araştırmaları Dergisi, 1(1), 171-197.
  • Ünal, A. ve Çelik, İ. T. (2010). “Çalışma Ahlakı Kavramına Kültürel Bir Bakış ve Türkiye‟de Çalışma Ahlakı”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi 8(1), 217-240.
  • Ünal, A. (2011). “Çalışma Ahlakı Kavramına Kültürel Bir Bakış ve Türkiye‟de Çalışma Ahlakı”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No: 44, 125-145.
  • Vries, J. D. (1994). “The Industrial Revolution and the Industrious Revolution”, The Journal of Economic History, 54(2), 249-270.
  • Weber, M. (1999). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, Z. Gürata (Çev.), Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Yılmaz, H. (2009). “Bir İş Ahlâkı Sorunu Olarak „Sömürü‟ ve Toplumsal Zararları: Dinî/Eğitsel Bir Yaklaşım” Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(4), 11-34.
  • Zaim, H. (2012). İş Hayatında Erdemli İnsan, İstanbul: Empati Matbaacılık, UTESAV.
  • Zaim, S. (1978). “İktisadi Faaliyetlerde İslami Davranış Tarzı”, İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi, 7(1-2), 227- 241.
  • Zaim, S. (1995). İslam-İnsan Ekonomi, İstanbul: Yeni Asya Yayınları.