BİR TOPLUMSAL DEĞİŞİM HAREKETİ OLARAK MALAY TOPLUMUNDA SİYASAL İSLAM

Bu çalışmada son yarım asırdır Malezya toplumunda, sosyo-ekonomik ve kültürel olarak büyük değişiklere öncülük eden İslamileşme hareketi incelenecektir. 19. yüzyıldan itibaren birçok İslam ülkesinde tartışılan İslamileşme düşüncesi en başarılı uygulama alanını şüphesiz Malezya’da bulmuştur. Malay dünyasında kökleri 7. yüzyıla dayanan İslam, Malezya toplumunda bir bütün olarak kurumsallaşması ancak bağımsızlık sonrasında başlayan davet ve tebliğ çalışmalarıyla olmuştur. Ülkede nüfusun yarısını oluşturan gayrimüslimlere rağmen Müslüman Malaylar yarım asır süren bir mücadele sonrasında toplumu dönüştürmeyi başarmıştır.1970’li yıllarda Ezher gibi İslami üniversitelerden mezun olan öğrencilerin başlatmış olduğu davet ve tebliğ çalışmaları ile başlayan kamusal alanın İslamileşmesi süreci 1980’li yıllarda eğitim alanında İslamileşmeyi getirmiştir. Liberal milliyetçi UMNO partisi ve PAS İslam partisinin öncülük ettiği sürece 1990’lı yıllarda İslamileşmenin, finans ve yargı dahil birçok alanda kurumsallaşmasını sağlamıştır. Bu çalışmada Malezya Müslümanlarının İslamileşme tarihi ve İslamileşmenin modern dönemde toplumsal dönüşüm üzerindeki etkisi incelenecektir. Ayrıca bu değişim sürecinin nedenleri ve bu değişime öncülük eden kişi ve kurumlar tartışılacaktır.

___

  • Adelaar, K. (n.d.). Malay - the national language of Malaysia.
  • Abbotta, Jason P.; Sophie Gregorios-Pippasb. (2000). Islamization in Malaysia: processes and dynamics. Contemporary Politics, 135–151.
  • Bin Ahmad, Z.-A. (1928). Jawi Spelling. Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society, 81-104.
  • el-Attas, S. (2004). Islam and Secularism. Kuala Lumpur: International Institute of İslamic Thought and Civilization.
  • Freedman, A. (2009). Civil Society, Moderate Islam, and Politics in Indonesia and Malaysia. Journal of Civil Society, 107-127.
  • Gomez, E. (2007). Politics in Malaysia, The Malay dimension. Canada: Taylor & Francis Group.
  • Hashim, R. (n.d.). The Reformation Of Muslim Education In Malaysia: Ensuring Relevance And Overcoming Challenges.
  • Hiroko, K. (2017). Problems Of Islamic Education In Colonial And Post-Colonial Malaysia: An Analysis Based On Al-Attas’s Notion Of Knowledge. Qalbu, 82-107.
  • Hooker, V. (2003). Short History of Malaysia : linking east and west. Singapur: Allen & Unwin.
  • Jalil, M. (2014). The Roles of Malays in the Process of Islamization of the Malay World A Preliminary Study. I n t e r nat ional Jour nal o f Nusant a r a I s lam, 11-20.
  • Mamat, I. (2016). Transmission Of Islamic Reform (Islah) From Egypt To Malaysia: A Study Of Hasan Al-Banna’s Legacy. International Journal of Business, Economics and Law, 23-30.
  • Neo, H. (2011). “They hate pigs, Chinese farmers everything!” Beastly Racialization. Antipode, 1-24.
  • Osman, Mohamed Nawab Mohamed Osman; Ms Saleena Saleem. (2016). The Impact of Islamic Civil Society Organisations on Malaysian Islam and Politics. Malaysia Update, 1-10.
  • Özay, M. (2013). Malezya’da Din-Devlet İliskisine Kısa Bir Bakıs: Dr. Mahathir Mohamad Dönemi İslamlastırma Politikaları ve Yansımaları. Tarih Kültür ve Sanat Arastırmaları Dergisi, 106-128.
  • Poulin, M. (1993). Islamization And Legal Reform In Malaysia: The Hudud Controversy of 1992. Southeast Asian Affairs, 224-242.
  • Reşad, S.-i. (1911). Malezya Müslümanları. Sebil-i Reşad, 444-446.
  • Ufen, A. (2009). Mobilising Political Islam: Indonesia and Malaysia Compared. Commonwealth & Comparative Politics, 308–333.
  • Zook, D. (2010). Making Space for Islam: Religion, Science, and Politics in Contemporary Malaysia. The Journal of Asian Studies, 1143-1166.