Küçük Prens’te Anlatısallık ve Anlatısallığı Sağlayan Dönüşümler

Bir metne hikâye özelliği kazandıran “anlatısallık” yani tahkiyevilik/narrativité’dir. Temelinde, metindeki anlam farklılığına dayanan anlatısallık sayesinde, hikâye kahramanları bir halden başka bir hale geçerler, yani “dönüşüm”e uğrarlar.          Bu çalışmayla, Dünya edebiyatının en çok okunan, en güzel eserlerinden biri olan Küçük Prens’te karşılaştığımız kahramanların uğradığı dönüşümler ve bu dönüşümlerin anlatısallığı nasıl oluşturduğu ortaya konmaya çalışılacaktır. Kahramanların “kendileri” olmalarını sağlayan özelliklerinde acaba kitap boyunca bir değişim söz konusu mudur? Günümüz dünyasında “kötü” özellikleriyle bilinen, tanınan yılan ve tilki acaba bir çocuğun gözüyle de kötü müdür? Çocuk bakış açısıyla, metin içinde geçirecekleri “dönüşüm” sayesinde acaba nasıl bir kimliğe sahip olacaklardır? Greimas’ın roller tablosu açısından düşündüğümüzde yılan ve tilki, Küçük Prens için bir yardımcı mı yoksa engelleyici midir? Pilotun yaşadığı bir dönüşüm de var mıdır? Küçük Prens’in gezegeninden ayrılmasına bir ölçüde sebep olan “çiçek” hangi roldedir? Çalışmada bu ve benzer sorularla Küçük Prens’i bu kadar okunmaya değer kılan özellikleri ortaya koymaya çalışacağız.

Narrativity in Little Prince and Transformations that Provide Narrativity

It is narrativity that turns a text to a story. On the basis of narrativity based on the difference in meaning in the text, the characters go from one state to another, that is to say, "transformation". In this paper, we will try to show how the characters we encountered in the Little Prince, one of the most read and beautiful works of world literature, transform and how these transformations constitute the narrativity. Is there any change in the properties of the characters that make them become "themselves". Are the snakes and foxes known to be "evil" in today's world bad from the viewpoint of a child? What kind of identity will they have through the "transformation" in the text? Thanks to the child's point of view, what kind of identity will they have through the "transformation" in the text? When we think of Greimas’ roles chart, are the snake and the fox assistants or obstacles to the Little Prince? Is there a transformation that the pilot has experienced? What role does the "flower", which is a reason for leaving the Little Prince's planet, play? In this paper, we will try to reveal the features that make the Little Prince so readable, with these and similar questions.

___

  • Filizok, Rıza. Metine Katılanlar (Actants) Nasıl Bulunur? www.ege-edebiyat.org/wp/wp-content/uploads/Metinde-Katılanlar-ACTANT-Nasıl-Bulunur.pdf (04.05.2010)
  • Filizok, Rıza. Yüzeysel Yapı. www.ege-edebiyat.org/docs/631.pdf (05.05.2010)
  • Forster, E. M. (2001). Roman Sanatı. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Harvey, W. J. (2004). (Roman Teorisi içinde) Romanda Sosyal Ortam. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Saint-Exupéry, Antoine de (2007). Küçük Prens. İstanbul: Mavibulut Yayınları.
  • Tekin, Mehmet (2001). Roman Sanatı –Romanın Unsurları. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • ---------- (2006). Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. ss. 7-8.
  • Zeytinoğlu, Sezen. Küçük Prens Üzerine Bir İnceleme www.dergiler.ankara.edu.tr