“Dergâh Mecmuası”nda Resim Teması

Mütareke ve Millî Mücadele dönemlerinin önemli yayın organlarından biri olan Dergâh mecmuası, Türk kültür ve sanatına bütüncül bir bakış açısıyla bakar. Edebî faaliyetlerin yanında resim, heykel ve sinema ile ilgili eleştirel değerlendirmelere yer verir. İşgal döneminin en buhranlı günlerinde İstanbul’da resim sergileri açılır. Bu sergilerde, ressamlarla beraber Galatasaray ve Sanayi-i Nefise Mektebi öğrencilerinin sergileri de dikkati çeker. Dergâh, bu sergilerle ilgili her on beş günde haber ve yorumlar yayımlar. Yahya Kemal, nesrimizin istenilen düzeyde olmamasını resme bağlar. Mecmuada, sanata estetik açıdan bakan Ahmet Haşim poetik anlayışını resmi ele alış ve değerlendirişinde de gösterir. Haşim, Dergâh’ta ressamların resimlerini yorumlarken sanatın sıradanlaşmaması üzerinde durur. Ona göre sanat, bir nevi üst yapıdır. Mecmuada, Fevzi Lütfi yazılarında Türk ressamlarını gelişim göstermemeleri nedeniyle eleştirir. Mustafa Şekip ise Türk resmini metafizik açıdan değerlendirir.

PAINTING THEME IN “DERGÂH MAGAZINE” Abstract

Dergâh Magazine, which is one of the important media organs of the Armistice and National Campaign period, reviews Turkish culture and art from a holistic perspective. In addition to literary activities, it also includes critical evaluations on painting, sculpture and cinema. Painting exhibitions are held in İstanbul during the most depressed days of the occupation. In these, the exhibitions of Galatasaray and Fine Arts School students, along with the painters, also attract attention. Dergâh publishes news and commentaries on these exhibitions every fifteen days. Yahya Kemal considers that our prose literature is not at the desired level because of painting. In magazine, Ahmet Haşim, who looks at art from an aesthetic point of view, also shows his understanding of poetics in his evaluation of painting. When Haşim interprets the works of the painters in Dergâh, he emphasizes the ordinaryization of art. According to him, art is a kind of superstructure. In the magazine, Fevzi Lütfi criticizes Turkish painters for their lack of progress in his writings. Mustafa Şekip, on the other hand, evaluates Turkish painting in terms of metaphysics.

___

  • Berger, John (2018). Görme Biçimleri, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Beyatlı, Yahya Kemal (1984). Edebiyata Dair, İstanbul: İst. Fetih Cemiyeti Yayınları.
  • Okkalı, İlkay Canan (2019). II. Meşrutiyet Dönemi Resim Sanatında Nesne ve Özne Olarak Kadın, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Art-Sanat, DOI: 10.26656/artsanat 2019.11.0003.
  • Özgül, Metin Kayıhan (1997). Resmin Gölgesi Şiire Düştü, İstanbul: YKY.
  • Tekin, Arslan-İzgörür, A. Zeki (2014). Dergâh, S. 4-10-11-14-27-32-35, C.1-2-3-4, Ankara: TTKY.
  • Tokgöz, Ahmet İhsan (1930). Matbuat Hatıralarım, İstanbul: Ahmet İhsan Matbaası.