TÜRKİYE'DE İSLAMCI GAZETECİLERİN ARAP KİMLİĞİNİ TEMSİL PRATİKLERİNDE İDEOLOJİ, SİYASET VE KURBANLAŞTIRMA EDİMİ

Bu çalışmada temel olarak İslamcı Türkiyeli gazetecilerin Arap imajını gündelik çalışma pratiklerinde nasıl kurguladıkları incelenmektedir. Siyasi, kültürel ve ideolojik çeşitli eksenlerde kutuplaşan Türkiye’de, gazeteciliğin geleneksel ortak norm ve pratikleri yok olmaktadır. Bu süreçte İslamcı gazeteciler, Orta Doğu haberlerini yorumlarken ve haber bültenin hazırlarken geçmiş yıllarda Araplara atfedilen “öteki” kimliğini erozyona uğratıp “biz” kategorisi içinde Arap toplumunu tanımlamaktadırlar. İslami bir anaakım televizyonun haber dairesinde üç ay süresince gerçekleştirilen etnografik alan araştırması iki sonuç ortaya koymuştur: a) gazetecilik yorum ve pratiklerinde İslamcılık, Arapları “Müslüman Kardeş” stereotipiyle kodlamakta ve b) ortak mücadele ve dayanışma arzusuyle gazeteciler, İslamcı ütopyalarına uygun ideal toplum inşasında Arap halkına belirli bir siyasi rol atamaktadır. İdeal toplum Türklerin ve Arapların birlikte yaşayacağı bir İslam ulusudur (ümmet) ve mücadele ortaktır. Çünkü 90’lardaki dindar Müslüman Türkler gibi bugünkü Müslüman Arapların da, aynı seküler askeri ve bürokratik elitlerin kurbanı oldukları varsayılmaktadır

Ideology, Politics and Victimization in the Representation of Arab Identity by Islamist Journalists in Turkey

This study explores how Turkish Islamist journalists construct the Arab image in their journalistic practices. Traditional norms and practices of journalism are undermined by the social polarisation along political, cultural and ideological lines. In this social process, Islamist journalists identify Arabs as ‘one-of-us’ by subverting the status of ‘otherness’ attributed to the Arabs over the past years, when interpreting the news stories from the Middle East. The three-month ethnographic fieldwork at the newsroom of an Islamic mainstream television channel has yielded two results: a) Islamism codifies Arabs with the stereotype ‘Muslim brother’ in journalistic interpretations and practices, and b) developing the desire for solidarity with Arabs and common struggle, journalists assign a particular political role to the Arabs to play in the realisation of the ‘ideal society’ based on their Islamist utopia. This ideal society is an Islamic nation (ümmet) in which Turks and Arabs are supposed to live together, and the struggle is common, because Muslim Arabs are presumed to be the current victim of the same secular army and bureaucratic elites, from which Turkish pious Muslims supposedly suffered in the 1990s

___

  • AKRAM, E., 2007, “Muslim Ummah and Its Link with Transnational Muslim Politics”, Islamic Studies, 46 (3).
  • ESPOSITO, J., 1995, The Islamic Threat: Myth or Reality? Oxford: Oxford University Press.
  • HODGSON, MARSHALL G. S., 1974, The Venture of Islam: Conscience and History in a
  • World Civilization (Vol. 1, the Classical Age of Islam). Chicago: University of Chicago Press. MAHMUD, A. ABDEL-HALEEM, 1998, Methodology of Education Adopted by the Muslim
  • Brotherhood. Cairo: Islamic Inc. Publishing & Distribution. MANN, M., 2012, The Sources of Social Power (Vol. 3): Global Empires and Revolution, 1945. Cambridge: Cambridge University Press.
  • MANNHEIM, K., 1954, Ideology and Utopia. London: Routledge & Kegan Paul Ltd.
  • MARDİN, Ş., 1991, “Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkileri”
  • A Key Concept to Explain Turkish Politics: Centre-Periphery Relations], in Türkiye’de Toplum ve Siyaset, Makaleler-1, İstanbul: İletişim Yayınları. ÖZYÜREK, E., 2007, “Introduction: The Politics of Public Memory in Turkey”, in E.
  • Özyürek (ed.) The Politics of Public Memory in Turkey. Syracuse, NY : Syracuse University Press. SELIGER, M., 1976, Ideology and Politics. London: Allen & Unwin.
  • TAŞKIN, Y., 2008, “Upsurge of the extreme right in Turkey: the intra-right struggle to redefine ‘true nationalism and Islam’”, Middle Eastern Studies, 44 (1).
  • THOMPSON, J. B., 1990, Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Cambridge: Polity.
  • TUĞAL, C., 2012, “Democratic janissaries? Turkey’s role in the Arab Spring”, New Left
  • Review, 76 (http://newleftreview.org/II/76/cihan-tugal-democratic-janissaries). WHITE, J., 2013, Muslim Nationalism and the New Turks. Princeton: Princeton University Press.