Geleneksellik ve modernite geriliminde “Sivas rock scene”

Bu çalışma, Sivas şehrindeki Rock müzik izler kitlesini ve müzisyenlerini ele alır. Sivas’ta, Rock müzik beğenisine sahip olan izler-kitle ve müzisyenler Sivas’a özgü bir “scene” oluşturmaktadırlar. Bu oluşumu, müzikoloji terminolojisine göre “Sivas Rock Scene” olarak nitelemek mümkündür. Çalışmada Sivas’ın sosyal, kültürel ve ekonomik özelliklerinin Sivas Rock Scene üyeleri ile olan karşılıklı etkileşimi, müzikolojik ve sosyolojik boyutlarıyla değerlendirilmeye çalışılmıştır. Popüler müzik türleri arasında yer alan Rock, endüstrileşme, kentleşme ve modernleşmenin bir ürünü olarak 1950’lerde İngiltere’de ortaya çıkmıştır. Müzikal kökleri caz ve Blues türlerine uzanan Rock, 1960’lı yıllarla birlikte İngiltere ve A.B.D. üzerinden tüm dünyaya yayılmaya başlamıştır. Görece hızlı gerçekleşen bu popülerleşme süreci, -1980 ve 1990’lı yıllardan sonra ivmesini giderek yitirse de- günümüzde halen devam etmektedir. Bir kültür doğduğu kaynaktan başka bir bölgeye geçtiğinde, oluşan kültürlerarası etkileşim ve kültürel değişim durumu, diğer birçok sosyal bilim dalı için olduğu gibi -müzikoloji disiplini için de önemli bir araştırma konusudur. İthal kültür ürünlerinin girdiği bölgede değişim geçirerek farklılaşması durumu, Rock türü için de geçerlidir: Rock müzik,yayıldığı bölgelere göre farklılıklar göstermektedir. Rock müzik algısındaki ve uygulamasındaki bölgesel farklılık, Sivas için de geçerlidir. Bu çalışmada Sivas Rock Scene,gelensellik ve modernite gerginliği çerçevesinde çok yönlü olarak ele alınmıştır.

“Sivas rock scene” as an urban strain between traditionality and modernity

This study discusses the Rock musicians and audiences in the Sivas city. Musicians and audiences, who like Rock music, have formed a “Sivasian rock scene”. According the musicological terminology, this formation can be termed “Sivas Rock scene”. The interaction of Sivas's socio-cultural-economical features and Sivas Rock scene's insiders was evaluated musicologically and sociologically in this study. Rock, a popular music genre, firstly showed up 1950's in England as a product of industrialisation, urbanisation and modernisaton. Its musical roots goes back to jazz and blues genres and it began spreading all over the world from England and U.S.A. This popularization process came true relatively swiftly although after 1980's and 1990's it lost spead, know popularisation is continuing. When a culture spreads another regions from its original source, acculturation situation come true; acculturation situation is an important research subject for musicology like other socal sciences. A fact of imported cultural product's differentations is also true of Rock genre: Rock music differs according to its living regions. Regional variety of Rock music's perception and practice is true of Sivas. In this study, Sivas Rock scene was discussed pursuant to traditionally-modernity tension ambidextrously.

___

  • BİLGİN, Savaş, (1999), “Kollektif Kimlik”, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • BENNET, Andy, (2010), “Cultures of Popular Music”, Open Universty Press, Berkshire, New York.
  • BENNET, Andy; PETERSON, Richard A (2004), “Music Scenes: Local, Translocal, and Virtual”, Vanderbilt University Press, U.K.
  • CANBAZOĞLU, Cumhur (2009), “Kentin Türküsü: Anadolu Pop-Rock”, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • COHEN, Sarah (2008), “Scenes”, Key Terms in Popular Culture and Popular Music, Ed. By. Bruce HORNER-Thomas SWISS, Blackwell Publishing, USA, UK, Avustralia.
  • COHEN, Sarah, (1997), “Identity, Place and Liverpool Sound, Ethnicity, Identity and Music”, Ed. By. Martin Stokes, Berg Publishers, Oxford.
  • EMİROĞLU, Kudret; AYDIN, Suavi (2003), “Antropoloji Sözlüğü”, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • DEMİR, Ömer; ACAR, Mustafa (2002), “Sosyal Bilimler Sözlüğü”, Vadi Yayınları, Ankara.
  • DOĞAN, Soner, (2007), “Sivas 2 Temmuz 1993”, Ekim Yayınları, İstanbul.
  • EROL, Ayhan (2003), “İzmir Rock Scene: Rock Bar Müzisyenlerinin Çok Boyutlu Habitusu”, Popüler Müzik Yazıları, Popüler Müzik Araştırmaları Derneği Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Bahar/Yaz, İzmir.
  • FRITH, Simon (2000), “Popüler Müziğin Endüstrileşmesi”, Ed. James Lull, Çivi Yazıları, İstanbul, Çev. Turgut İblağ, 71–106.
  • FUTRELL, Robert; SIMI, Pete; GOTTSCHALK Simon (2006), “Understandıng Music in Movements: The White Power Music Scene”, The Sociological Quarterly, 275– 304.
  • GÖKTÜRK, Pınar (1995), “Değişen Müzikal İlişkiler ve İstanbul’da Rock Müzisyeni Olma Konumu”, İstanbul’da Rock Hayatı, Ed. Ali Akay, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • KIVANÇ, Eliaçık, (2006), “Barışa Rock”, Mep Kitap, İstanbul.
  • KRUSE, Holly (2010), “Local Identity and Independent Music Scenes, Online and Off”, Popular Music and Society, Vol. 33, No. 5, December 2010, pp. 625–639.
  • LULL, James, (2000), “Popüler Müzik ve İletişim”, İstanbul, Çivi yazıları, Editör, James Lull, çev. Turgut İblağ, 11–47.
  • MIDDLETON, Richard, (2002), “Studying Popular Music”, Open Universty Press, Buckingham, Philadelphia.
  • NEYZİ, Leyla (2004), “Nesne ya da Özne? Türkiye’de Gençliğin Paradoksu”, Ben Kimim?, Çev. Hande Özkan, İletişim Yayınları, İstanbul, 103–140.
  • RAMIREZ, Mitchael (2012), “Performing Gender by Performing Music:Constructions of Masculinities in a College Music Scene”, The Journal Of Men’s Studies, Vol. 20, No. 2, Sprıng 2012, Pp. 108–124.
  • ROWE, David (1996), “Popüler Kültürler: Rock ve Sporda Haz Politikası” Ayrıntı Yayınları, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul.
  • SOLMAZ, Metin (1994) “Rock Sözlüğü”, Pan Yayınları, İstanbul.
  • SLOBIN, Mark, “Subcultural Sound: Micromucics of the West”, 2000, Wesleyan Universty Press of New Endland, Hanover&London.
  • TİRELİ, Münir, (2007), “Türkiye’de Grup Müziği: 1980’ler”, İstanbul, Arkaplan Basınyayın.
  • WINLIG, Priscilla (2012), “Bringing The Local Music Scene To The Public Libraries Network Of Strasbourg: A Live Collection”, Fontes Artis Musicae, Apr-Jun2012,Vol. 59 Issue 2, p127–133.