TRANSANDANT -AŞKIN- İDEALİZM DENEYİMİNDE BİR DÜŞÜNÜR- SANATÇI ÖRNEĞİ OLARAK VİNCENT VAN GOGH

19. yüzyıl Avrupa'sının sanat ortamında yetişen en önemli sanatçılardan Vincent van Gogh’un sanatı ve yaşamı tutarlı bir bütünlükte gelişir. Sanatçı, bir filozofunki gibi ilkeli yaşamıyla ardıllarına örnek olmuştur. Yaşamı, sözleri ve sanatı birlikte incelenir ve ruh hastalığının tanısıyla ilgili birbirini tutmayan yorumlar ayıklanırsa ona yakıştırılan “çılgın dahi” miti çökecek, van Gogh’un düşünür-sanatçı kimliği öne çıkacaktır.Van Gogh’un doğa manzaralarına indirgenemeyecek denli derinlikteki sanatı, topluma ilettiği düşünceleridir. Dili, bilim ve felsefenin kullandığı sözcüklerden değil imajlardan oluşur. Sanatında din felsefesinin mistik kolundan Herakleitos’a, Stoa Felsefesinden Aziz Augustinus’a ve Alman Romantiklerine kadar pek çok düşünürün öğretisi iç içe yer alır. Resimleri, felsefe, bilim ve sanatı bir potada buluşturur; bizi sezgisel boyutun içine taşır; F. Schelling’in (1775-1854) sözünü ettiği evrensel bağ kuramını ispatlarcasına yarattığı rezonans –titreşim- ile bizi “mutlak”a ulaştırır.

___

  • Boehm, G. (2009). “Vision and Emotion Van Gogh’s Landscapes”, In Vincent van Gogh: Between Earth and Heaven: The Landscapes. Basel: Vincent van Gogh Museum Pub.
  • Bürgi B. M., Zimmer N. & Feilchenfeldt, W. (2009). “Intro”, Vincent van Gogh: Between Earth and Heaven: The Landscapes. Basel: Vincent van Gogh Museum Pub.
  • Campbell, J. (2014). “Tanrının Maskeleri”, (Çev. K.Emiroğlu), İstanbul: Islık Yayınları.
  • Edwards, C. (1989). “Van Gogh and God: A Creative Spritual Quest”, U.S: Loyola Univ. Press.
  • Eren, I. (2006). “Sanat ve Bilgi İlişkisi”, Bursa: Asa Kitabevi
  • Erickson, K. P. (1998). “At Eternity’s Gate: The Spiritual Vision of Vincent van Gogh”, US: William B. Eerdmans Pub. Co.
  • Erinç, M. S. (2004). “Sanat Psikolojisi’ne Giriş”, 2. baskı, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Gage, J. (1993). “Colour and Culture Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction”, London: Thames&Hudson
  • Gökberk, M. (1990). “Felsefe Tarihi”, 6.baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hauser, A. (1995). “Sanatın Toplumsal Tarihi”, 2.baskı, (Çev. Y. Gölönü), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Jung, C. G. (1997). “Analitik Psikoloji”, (Ed. E. Gürol), İstanbul: Payel Yayıncılık.
  • Hançerlioğlu, O. (2015). “Düşünce Tarihi”, 21. baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ködera, T. (1990). “Vincent van Gogh: Christianity versus Nature”, Amsterdam: John Benjamins Pub. Co.
  • Lubin, J. A. (1972). “Stranger On The Earth: A Psychological Biography Of Vincent Van Gogh”, New York: Da Capo Pres.
  • Lynton, N. (1991). “Modern Sanatın Öyküsü”, 2. baskı, (Çev. C.Çapan & S.Öziş), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mülayim, S. (2006). “Aklın İzleri Bilim Olarak Sanat Tarihi”, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınevi.
  • Oysal, A. (1988). “Sunuş”, Yaratma Cesareti. (Yazar: Rollo May), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sayar, K. (2004). “Sufi Psikolojisi-Bilgeliğin Ruhu, Ruhun Bilgeliği”, 4. baskı, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Thomson, G. (1998). “İnsanın Özü”, 5. baskı, (Çev. C. Üster), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Timuçin, A. (2000). “Düşünce Tarihi”, 5.baskı, İstanbul: Bulut Yayıncılık
  • Van Gogh, V. (1981). “Complete Letters of Vincent van Gogh”, Boston: New York Graphic Society.
  • Van Gogh, V. (1996) “Théo’ya Mektuplar”, (Çev. P. Kür), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Van, J. (2001). “Spirit and Art: Pictures of the Transformation of Consciousness Anthroposophic Pres”, Virginia Herndon: Steiner Books.
  • Yıldırım, C. (2015). “Resim Sanatında Renk Simgeciliği ve Vincent van Gogh”, Tez ve Sanatta Yeterlik Çalışması, Kocaeli Üniversitesi.
Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi-Cover
  • ISSN: 2149-5858
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Mugla Sitki Kocman University
Sayıdaki Diğer Makaleler

E-LERANING READNESS OF FACULTY MEMBERS: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN 20 AUGUST 1955- SKIKDA UNIVERSITY IN ALGERIA AND KILIS 7 ARALIK UNIVERSITY IN TURKEY

H. Mustafa PAKSOY, Ahcene TIAR

ANİ HARABELERİNİN BÖLGESEL KALKINMA ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Bekir EŞİTTİ

TRANSANDANT -AŞKIN- İDEALİZM DENEYİMİNDE BİR DÜŞÜNÜR- SANATÇI ÖRNEĞİ OLARAK VİNCENT VAN GOGH

Ceren YILDIRIM

KÜLTÜRÜN KORUNMASI VE AKTARIMI BAĞLAMINDA BEYPAZARI’NDA TELKÂRİ SANATI İLE USTALARI ÜZERİNE BİR DERLEME VE DEĞERLENDİRME

Esra AKYOL

KURUMSAL YÖNETİM DERECELENDİRMESİNİN HİSSE SENEDİ PERFORMANSINA ETKİSİ: BİST KURUMSAL YÖNETİM ENDEKSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Şakir SAKARYA, Kemal Faruk YAZGAN, Hasan Hüseyin YILDIRIM

FİRMALARIN PAZARLAMA SATIŞ VE DAĞITIM GİDERLERİ, PAY SENEDİ YATIRIMCILARI TARAFINDAN DOĞRU OLARAK FİYATLANDIRILMAKTA MIDIR? CARHART DÖRT FAKTÖR MODELİ İLE BORSA İSTANBUL FİRMALARI’NIN ANALİZİ

Levent ÇITAK

MARKOV ZİNCİRLERİ YÖNTEMİ KULLANILARAK ALTIN FİYATLARI İLE BIST 100 ENDEKSİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ

Mahmut Eymen KARACA, Selçuk ALP

XX. YÜZYIL BAŞLARINDA AZERBAYCAN’A YÖNELİK ERMENİ İDDİALARI VE YAPILAN KATLİAMLAR (RUS BELGELERİ IŞIĞINDA)

İsmayil HACIYEV

SOSYO-KÜLTÜREL AÇIDAN ANNELİK VE KISIRLIK: YERMA VE ANA HANIM KIZ HANIM TİYATRO OYUNLARININ İNCELENMESİ

Pınar Ezgi BURÇ

ETKİNLİKLERİN DESTİNASYON MARKALAŞMASINA ETKİSİ: ÇANAKKALE SAVAŞLARININ 100.YILI ANMA ETKİNLİKLERİ ÖRNEĞİ

Lütfi ATAY, Özlem ALTINIŞIK